Nem mindegy hol keressük az igazit!

Napjainkban az internet és a közösségi oldalak segítségével megnövekedett a keresési módszerek száma, ám ez nem feltétlenül gyakorol kedvező hatást a korábban megszokottá vált toborzási tevékenységek hatékonyságára.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nehéz megtalálni a megfelelőt - Kép: Pixabay

A lehetséges platformok számának növekedése azonban nem jelenti azt, hogy könnyebb megtalálni az ideális munkatársat, mint korábban. Az utóbbi időben ugyanis a vállalatok több munkaerő-közvetítő céget bíznak meg egyidejűleg, ami azt jelenti, hogy egy potenciális jelöltet rövid időn belül többen is megkeresnek egy-egy állásajánlattal. A jelölt ettől úgy érzi, hogy számos választási lehetősége van, így kevésbé lesz motivált arra, hogy állásra jelentkezzen, mert úgyis felkeresik, ha van olyan lehetőség, mely a profiljához illik – olvasható a BDO Magyarország hírlevelében.

A keresési módszerek hatékonysága alapján egyre inkább az látható, hogy a megváltozott kommunikációs és kapcsolattartási felület, a Magyarországon megjelenő nemzetközi vállalatok által felállított igények és ez által a megváltozott munkaerő-piaci trendek erősen megváltoztatták a sikeres munkaerő kereséshez szükséges eszközöket.

Álláshirdetés feladása

A legrégebbi módszerek közé sorolható az álláshirdetés megírása és közzététele. Egy jól megírt állásajánlat általában felkelti az emberek érdeklődését, és elküldik rá a jelentkezésüket. Ezzel a módszerrel azonban csak azokat a jelölteket találhatjuk meg, akik aktívan keresnek új munkahelyet. A legújabb statisztikák viszont nem mutatnak jó eredményeket az álláshirdetésekre vonatkozóan, egyre kevesebben nézik ugyanis az álláshirdetéseket. Míg az elmúlt években egy könyvelő-hirdetést 1500-2500 ember tekintett meg, addig idén ez a szám ugyanannyi idő alatt nem éri el az ezret sem. A jelentkezők száma is ezzel arányosan csökken, ami azt eredményezi, hogy az álláshirdetésen keresztül érkező releváns pályázatok lassan nem elegendőek ahhoz, hogy abból 3-4 olyan jelölt kerülhessen kiválasztásra, akik az ügyfél személyiségbeli elvárásainak is megfelelnek.

Sokba kerül ha rossz ember van, rossz helyen
Rengeteg időt és pénz pocsékolnak el a cégek a nem megfelelő ember kiválasztásával. Egy friss felmérés szerint ez évente 130 milliárd dollárjába kerül a cégeknek, amik még 20 milliárdot pluszban kidobnak az ablakon a munkahelyek fölösleges pályáztatásával.
Álláshirdető cégek adatbázisa

A legismertebb állásportálok adatbázisai sem annyira hatékonyak, mint korábban. Egy teljes körű könyvelő állásra jóval kevesebb releváns tapasztalattal rendelkező önéletrajz található. Illetve egyre gyakoribb az a jelenség is, hogy bár a pályázat fent van a portálon, ugyanakkor a pályázó egyáltalán nem keres állást, csak az állásportál által elvárt profil frissítési kötelezettségnek tett eleget.

Saját adatbázis

Szinte minden egyes új projekt alkalmával érdemes átnézni a korábbi releváns jelentkezők pályázatait, és megkérdezni őket a jelenlegi helyzetükről. Ez a módszer nagyjából ugyanolyan eredményeket hoz, mint korábban, hiszen ebben az esetben olyan szakembereket keresünk fel, akiket már korábbról ismerünk, és akikről sokkal jobban tudjuk mi az, amit ők keresnek, és mi az, ami a profiljukhoz, elképzeléseikhez és személyiségükhöz illik.

A közösségi oldalak használata

Az egyik legújabb trend a közösségi portálokon való kapcsolatépítés. Ez azért előnyös, mert ezeken az oldalakon nemcsak munkahelyváltás céljából, hanem szakmai kapcsolattartás és piaci információszerzés miatt is regisztrálnak az emberek. Azonban ezt a módszert csak abban az esetben tudjuk hatékonyan alkalmazni, ha az általunk hirdetett állás nagyobb kihívást jelent a megkeresett személy számára, vagy a pozíció kedvezőbb feltételeket kínál, mint a jelenlegi munkahely. Hiszen ebben az esetben általában nem aktív álláskeresőkkel vesszük fel a kapcsolatot, hanem olyanokkal, akik akkor is állással rendelkeznek, amikor mi megszólítjuk őket. A módszer azonban komoly kockázatokat is rejt magában.

A sikeres kiválasztás lépései
A kompetencia alapú toborzási és kiválasztási folyamat szakít a korábbi évtizedek elterjedt gyakorlatával, amely szerint a munkaköri leírás jelenti a feladatokat, kötelezettségeket, felelősségeket, de nem veszi figyelembe a személyiséggel kapcsolatos elvárásokat. Abból kell kiindulnunk, hogy a munkakörökhöz speciális felkészültség, személyes megfelelés szükséges, ennek sokkal nagyobb hangsúlyt kell kapnia a kiválasztásban.

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo