A legutóbbi Piac & Profit konferencián már elhangzott egyik előadása során a bűvös szó: versenyképesség. Hogyan szolgálja a kkv-k versenyképességét a marketing?
A marketing az összes többi vállalati és gazdasági, gazdálkodási tevékenység között az egyik olyan tevékenység, amely versenyelőnyhöz juttatja a céget, ebben egyetértünk. A kérdés elsősorban az, hogy hogyan teszi ezt. Ma mindenki azt gondolja, hogy a marketing vagy digitális, vagy online, meg agilis, és a többi. Miközben a marketingnek még mindig nincs jelzője. Ez egy komplex eszköz, amely jól használva önmagában előnyt jelent a versenyben. A másik feltételezés az, hogy ebben a nagy zűr-, és hangzavarban, amit az új digitális eszközök és megoldások, valamint az állandóan változó világunk okoz, a marketingnek ezen szerepe elfelejtődött. A vállalkozásoknak valójában nem egy egy-eszközös megoldásra van szükségük, hanem marketingre, vagyis az eszközök megfelelő alkalmazásának képességére. Azaz tudásra.
Honnan tudjuk, hogy mi lesz a számunka megfelelő marketing tevékenység és eszközrendszer?
Az adaptált tudás az, ami a sikeres marketinghez hozzásegíti a vállalkozásokat. A megszerzett tudás még néhány évvel, évtizeddel ezelőtt elegendő volt hosszabb időre, azonban most egy jól képzett marketinges a cégben csak akkor tudja hosszú távon sikerre vinni a marketinget, ha folyamatosan fejlődik. Ez nem egyszerű, hiszen egyre kifinomultabb eszközök állnak rendelkezésre, egyre mélyebben kell ismernünk egy-egy módszert ahhoz, hogy jobbak, vagy legalább ugyanolyanok legyünk, mint a piacvezetők. Például van egy konkurensünk, aki profi Adwords stratégiát alkalmaz. Felveszünk valakit, aki ezt nálunk is professzionális szinten műveli - de akkor feltűnik a piacon egy új versenyző, aki a Facebook kommunikációjában használ újszerű megoldásokat. Máris eltűnik az az előny, amit a profi Adwords-ös szakemberünk jelentett.
Ez két kérdést is felvet: hogyan léphetünk ki az eszközök, vagy cégek - mint a Facebook vagy Google - árnyékából, másrészt hogyan lehet olyan szolgáltatást találni, ahol mindez a megfelelő minőségben megvan?
Rövid, középtávú megoldás az outsourcing marketing, mert egy ember nem fogja tudni ellátni a feladatot, ha a cég nem adaptálódik ahhoz a versenyhelyzethez, amiben valakik győztesek, akik ezt a tudást beemelték, és képesek rá, valaki meg nem. Ennek a dolognak két része van: egyrészt, hogyan kell ezeket az eszközöket kiépíteni és ezt a digitális infrastruktúrát összekapcsolni a vevőivel. Másrészt ezen eszközök használatának módját jól kell elsajátítani. És az ugye nem elég, hogy van egy weboldalad. Nem elég, hogy van Facebook oldalad. És az sem elég, ha posztolsz. Ez a „hogyan kell csinálni?”, ez megint egy know-how, ami kimaradt.
Tehát nem is biztos, hogy kell nekünk Facebook és Google?
Máshogy tenném fel a kérdést, hiszen itt sokkal nagyobb gond is van. A kisvállalati marketingre jellemző, hogy gyakran a Facebook és a Google adta lehetőségekre szabják meg a marketingjüket - holott ezt pont fordítva kellene legyen! A kabáthoz kellene varrnunk a gombot. A vállalkozások marketing céljaihoz kellene rendelnünk eszközrendszereket, mint a két nevezett nagy vállalat által kínált marketing szolgáltatások. Ha magunk vállalatvezetőként nem is értünk minden marketing módszert és eszközt, igyekezzünk ezt a fajta tudást is vállalkozásunk részévé tenni – mint tesszük azt más szakterületeken. Ez egyfajta tudás összpontosítás, amely szakemberek együttműködéséből áll össze. A hozzánk hasonló cégek ezt a megoldást ajánlják.