Ötből négy megkérdezett vállalat a megrendelések visszaeséséről számolt be abban a kutatásban, melyet az IFUA Horváth & Partners és a Budapesti Corvinus Egyetem Vezetéstudományi Intézetének Vezetés és Kontroll Tanszéke közösen végzett magyarországi nagy- és középvállalatok körében. Az összesített árbevétel alapján a magyar GDP egyötödét kitevő vállalati kört célzó kutatás idei eredményei e tekintetben rosszabbak a 2009-ben lezajlott felmérésnél: akkor csak a megkérdezett cégek fele számolt be kereslet- és árbevétel-csökkenésről.
A termékek és szolgáltatások iránti kereslet visszaesése (10 százalékot is meghaladó mértékben) a kkv-kat érintette leginkább. Bár pozitívumnak tekinthető, hogy megnőtt azon válaszadók száma, akik a következő időszakban stagnálást, vagy akár mérsékelt növekedést várnak, a csökkenést prognosztizálók többsége azonban kiscég. A válság várható hosszával kapcsolatos várakozásokról az is kiderült, hogy a megkérdezett vállalatok általában véve optimistábbak a saját vállalatukat illetően, mint az iparág helyzetét tekintve. Nagyobb arányban számítanak a vállalatok a válság hosszú lefutására iparáguk esetében, mint saját vállalatuknál. Az eltérő méretű vállalatokat külön vizsgálva megállapítható, hogy a megkérdezett nagyvállalatok negyede úgy ítélte meg, hogy vállalatuk fél éven belül kilábal a válságból, míg a kisebb méretű vállalatok esetében ez az arány jóval alacsonyabb.
A kiadásokat csökkenteni, amíg nincsen megrendelés
Amennyiben élénkül a kereslet, és legalább egy, vagy akár két egymást követő negyedév eredménye szól a kibocsátás újbóli növelése mellett, akkor következhet be a nagyvállalatoknak beszállító kkv-k körében a megrendelési állomány növekedése. „Ugyanakkor ez azt is jelzi, hogy a kiscégek támogatása mellett a nagyvállalatokról sem szabad elfeledkezni, hiszen az ő sikereik idővel a kkv-k teljesítményét is felhúzzák, elsősorban az iparági vertikumokon keresztül." - közölte Bodnár Viktória, az IFUA Horváth & Partners ügyvezető partnere. E tekintetben a társasági adó csökkentését kedvezőnek tartja, melynek hatását ugyanakkor egyes iparágakban a válságadó biztosan tompítani fogja.
A kkv-k szintjén késleltetve jelentkező fellendülésnek egy másik fontos tanulsága, hogy a likviditás biztosítása terén komolyabb kihívás vár erre a szektorra. „A fellendülés kezdeti időszaka polarizálhatja a kisvállalati kört" - jelzi előre Bodnár Viktória. „Azok a kkv-k, amelyek rendelkeznek forrással a beinduló fellendülés hozta növekvő megrendelések teljesítésére, elhúzhatnak azon versenytársaiktól, amelyek nem képesek elégséges mennyiségben alapanyagot vásárolni a tevékenységük dinamizálásához."
Erre az időszakra való felkészülést a termékpolitika átalakításával lehet támogatni. A vállalatok költségcsökkentési lépései között kiemelkedő arányt mutat a szortiment és a termékpaletta optimalizálása, melynek fókuszában a veszteséges, nehezebben finanszírozható termékek és szolgáltatások visszavágása áll. A cégek több mint fele már elkezdte vagy akár be is fejezte ezt 2010 folyamán, és az összes költségcsökkentő lépés közül ezt tartják a vállalatok a legfontosabbnak.