A BNPL, azaz a „Buy now Pay later” konstrukciók az Amerikai Egyesült Államokban indultak hódító útjukra néhány évtizeddel ezelőtt. A mozgalom részben a hitelkártya konstrukciók kiváltásából táplálkozott, az ötletgazdák ugyanis szerettek volna egy rejtett költségek nélkül, átlátható és minden korábbinál kényelmesebb késleltetett fizetési megoldást átültetni a gyakorlatba. Ez olyannyira jól sikerült, hogy mostanáig az amerikai lakosság közel 60 százaléka vett már igénybe BNPL szolgáltatást.
Berényi Benjamin, PastPay.io társalapítója közölte, a halasztott fizetés B2C adaptációja Nyugat-Európában, sőt már Csehországban és Lengyelországban is igen magas, cégük viszont felismerte, hogy B2B üzleti modellben is legalább ekkora igény mutatkozik erre.
„A vállalatok két kattintással teljesen ingyenesen, rejtett költségek nélkül kaphatnak 30 vagy akár 60 napos fizetési határidőt, ezzel erősítve saját fizetőképességüket, sőt, áruk beszerzése esetén azok bevételéből fedezhetik a beszerzésük költségét. Így gyakorlatilag a számlát úgy tudják kiegyenlíteni, hogy a profitjuk már megvan rajta” – magyarázta Berényi Benjamin.Rávilágított arra is, hogy ezzel a kereskedői oldal is jól jár, hiszen a BNPL konstrukciók megléte bizonyítottan növeli a vásárlók átlagos kosárértékét és csökkenti a lepattanási rátát. Vagyis a kedvező feltételek mellett a többség többet költ és többször. A PastPay átlagosan 60 százalékkal magasabb kosárértékkel, 80 százalékkal alacsonyabb kosárelhagyási rátával és 40 százalékkal magasabb konverziós rátával kecsegteti a célba vett webshopokat.
Attól pedig nem kell aggódniuk többé, hogy az ügyfél késve fizet, ugyanis a kereskedők a vásárlási folyamat lezárultát követően azonnal megkapják az adott összeget a PastPay-től.
Heteken belül élesben is találkozhatunk a PastPay-jel
A PastPay.io által a közelmúltban több mint ezer vállalkozó bevonásával készült reprezentatív kutatás eredményei rámutattak, a cégek kétharmada venne itthon igénybe ilyen halasztott fizetési megoldást, ha az választható fizetési mód lenne az érintett webshop checkout folyamatában. A szolgáltatás iránti nagyfokú érdeklődés a gyakorlatban is megmutatkozik, bár a PastPay.io nem kezdett még itthon érdemi sales tevékenységbe, rengeteg kereskedő érdeklődik a konstrukció iránt, számos webshoppal pedig már a halasztott fizetési opció bevezetése zajlik.
Réti Bálint, az MNB által felügyelt pénzügyi vállalkozás másik társalapítója a technikai részletekről szólva elmondta, a fizetési megoldást organikusan integrálják az online kereskedők checkout folyamatába. A vállalati vásárló adószámát a rendszeren keresztül kapják meg, majd lefuttatnak egy kockázatértékelést első körben arról, hogy kaphat-e pénzt, második körben pedig arról, hogy mekkora összegben. A teljes folyamat valós időben, néhány másodperc alatt fut le, ha jóváhagyásra kerül a tranzakció, akkor pár kattintással már rendelhet is a vevő, és meghosszabbításra kerül a fizetési határideje 30 vagy akár 60 nappal, amit lejáratkor átutalással tud rendezni.
A PastPay.io víziója tavaly nyáron született meg az ötletgazdákban, az innovációt pedig egy magyarokból álló 14 fős csapat építette fel alig egy év alatt. A szolgáltatás hazánk mellett a V4-es országokban és Németországban is elérhető már, a pilotok az elkövetkezendő hetekben élesednek majd várhatóan itthon és külföldön egyaránt.
A PastPay mögött álló Péntech.hu digitális faktoring szolgáltatóként ismert, megoldása alig pár perc alatt nyújt lehetőséget a hazai KKV-knak kimenő számláik finanszírozására. A vállalat így képes támogatni ügyfeleit a likviditással kapcsolatos gondok menedzselésében és a megbízható pénzügyi tervezésben.