A kiindulás az, hogy a vásárolt termék hibás-e vagy csak nem tetszik, illetve boltban, vagy például interneten keresztül vásárolja a fogyasztó. Többekben él az a téves felvetés, hogy a boltban vásárolt terméket, ha 3 napon belül visszaviszi, akkor annak árát a kereskedő köteles vissza is fizetni. Ez a jogszabályi előírások alapján nincs így.
Mit jelent a „3 napos szabály”?
A „3 napos szabály” azonban létezik, csak más esetre vonatkozik. Ugyanis a fogyasztóvédelmi szabályok azt teszik lehetővé, hogy:
amennyiben a termék hibás (figyelem: csak akkor, ha hibás) és a vásárlástól számított 3 napon belül a fogyasztó visszaviszi a boltba, akkor a kereskedő köteles minden kommentár nélkül a terméket kicserélni.Online vásárlásnál simán visszaküldhetjük
Közvetlenül az elállás joga a fogyasztót akkor illeti meg, amikor a szerződés, tehát az adásvétel is távollévő személyek között jött létre. Ilyen, ha interneten vásárolunk valamit. A fogyasztó ekkor a termék átvételétől, kiszállításától számított 14 naptári napon belül, a kereskedőhöz intézett, írásbeli nyilatkozattal gyakorolhatja az elállási jogát. Ebben az esetben nincs indokolási kötelezettsége, sőt ebbe az esetbe az is belefér, ha valaki egyszerűen meggondolja magát a vásárlás kapcsán.
A fogyasztónak ebben az esetben vissza kell küldenie a terméket a kereskedő által megjelölt címre. A fogyasztó köteles a visszaszállítás költségeit viselni, kivéve, ha a kereskedő ezt kifejezetten magára vállalja. Fontos tudnivaló azonban, hogy az internetes vásárlás esetén, amennyiben a vásárló nem kiszállítással veszi át a terméket, hanem az érintett boltban személyesen, akkor a fenti szabályok már nem alkalmazandók.
Tehát nem minősül a továbbiakban távollévők közötti szerződésnek a vásárlás. Természetesen a kereskedők a fogyasztók javára minden esetben eltérhetnek kedvezőbb szabályokkal, azonban, ha jogvita merülne fel, akkor a fenti rendelkezések az irányadók.