Mire megy el az adónk egy százaléka?

A magyarok legnagyobb arányban az egészségügy, valamint az állatvédelem támogatására fordítják adójuk 1 százalékát és több mint felük minden évben nyilatkozik a felajánlásról – áll a Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány országos, reprezentatív kutatásába.

A Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány közös kutatásának eredményei szerint, a válaszadók 63 százaléka minden évben rendelkezik adója 1%-áról. A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) adatai alapján a felajánlások teljes összege ennél alacsonyabb, de az jól látszik, hogy a válaszadók többsége él a lehetőséggel. 70 százalékuk április végéig rendelkezik az 1 százalékról, de még mindig jelentős, 16% azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyják a felajánlást.

Kép: SXC

Bár az 1%-os felajánlások nem fedik le a teljes „jótékonysági piacot”, a legtöbb szervezet számára alapvető bevételi forrást jelentenek. Ugyanakkora lehetséges adományok bő harmada nem jut el a rászorulókhoz az 1%-ról való rendelkezés hiánya miatt annak ellenére, hogy a felkínálás ingyenes és az online adóbevallás lehetőségének megjelenése óta percek alatt elkészíthető. Azok, akik rendszertelenül nyilatkoznak az 1%-ról, általában feledékenységre vagy időhiányra hivatkoznak, de a jótékonysági szervezetek iránti bizalom hiánya is megjelenik az indokok között.

Az adó 1% felajánlása mellett a megkérdezett lakosság kétharmada (68%) költ egyéb adományozásra. A legnépszerűbb platform a nyilvános persely, megelőzve a természetbeni adományokat és az önkéntes munkát. Ha előre megadott jótékonysági kategóriák között kellene választani az adományozóknak, elsősorban a gyerekeket-egészségügyet (16%), általánosan az egészségügyet (14%), valamint a gyerekek étkeztetését (13%) és az állatvédelmet (12%) támogatnák a megkérdezettek. A közéleti ügyekkel, sporttal, vagy kultúrával foglalkozó szervezeteknek egyenként, alig 3%-os lenne a támogatottsága.

Összességében a kutatás eredményeiből látszik, hogy a válaszadók számára fontos dolgokat ötből négyen szívesen támogatják anyagilag, mégis rendszeresen csak minden második ember adományoz. Négyből hárman pedig inkább az államra ruházzák át az adakozás jogát.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo