Mire megy el az adónk egy százaléka?

A magyarok legnagyobb arányban az egészségügy, valamint az állatvédelem támogatására fordítják adójuk 1 százalékát és több mint felük minden évben nyilatkozik a felajánlásról – áll a Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány országos, reprezentatív kutatásába.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány közös kutatásának eredményei szerint, a válaszadók 63 százaléka minden évben rendelkezik adója 1%-áról. A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) adatai alapján a felajánlások teljes összege ennél alacsonyabb, de az jól látszik, hogy a válaszadók többsége él a lehetőséggel. 70 százalékuk április végéig rendelkezik az 1 százalékról, de még mindig jelentős, 16% azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyják a felajánlást.

Kép: SXC

Bár az 1%-os felajánlások nem fedik le a teljes „jótékonysági piacot”, a legtöbb szervezet számára alapvető bevételi forrást jelentenek. Ugyanakkora lehetséges adományok bő harmada nem jut el a rászorulókhoz az 1%-ról való rendelkezés hiánya miatt annak ellenére, hogy a felkínálás ingyenes és az online adóbevallás lehetőségének megjelenése óta percek alatt elkészíthető. Azok, akik rendszertelenül nyilatkoznak az 1%-ról, általában feledékenységre vagy időhiányra hivatkoznak, de a jótékonysági szervezetek iránti bizalom hiánya is megjelenik az indokok között.

Az adó 1% felajánlása mellett a megkérdezett lakosság kétharmada (68%) költ egyéb adományozásra. A legnépszerűbb platform a nyilvános persely, megelőzve a természetbeni adományokat és az önkéntes munkát. Ha előre megadott jótékonysági kategóriák között kellene választani az adományozóknak, elsősorban a gyerekeket-egészségügyet (16%), általánosan az egészségügyet (14%), valamint a gyerekek étkeztetését (13%) és az állatvédelmet (12%) támogatnák a megkérdezettek. A közéleti ügyekkel, sporttal, vagy kultúrával foglalkozó szervezeteknek egyenként, alig 3%-os lenne a támogatottsága.

Összességében a kutatás eredményeiből látszik, hogy a válaszadók számára fontos dolgokat ötből négyen szívesen támogatják anyagilag, mégis rendszeresen csak minden második ember adományoz. Négyből hárman pedig inkább az államra ruházzák át az adakozás jogát.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo