Mire megy el az adónk egy százaléka?

A magyarok legnagyobb arányban az egészségügy, valamint az állatvédelem támogatására fordítják adójuk 1 százalékát és több mint felük minden évben nyilatkozik a felajánlásról – áll a Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány országos, reprezentatív kutatásába.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A Kantar Millward Brown és a Csodalámpa Alapítvány közös kutatásának eredményei szerint, a válaszadók 63 százaléka minden évben rendelkezik adója 1%-áról. A Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) adatai alapján a felajánlások teljes összege ennél alacsonyabb, de az jól látszik, hogy a válaszadók többsége él a lehetőséggel. 70 százalékuk április végéig rendelkezik az 1 százalékról, de még mindig jelentős, 16% azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyják a felajánlást.

Kép: SXC

Bár az 1%-os felajánlások nem fedik le a teljes „jótékonysági piacot”, a legtöbb szervezet számára alapvető bevételi forrást jelentenek. Ugyanakkora lehetséges adományok bő harmada nem jut el a rászorulókhoz az 1%-ról való rendelkezés hiánya miatt annak ellenére, hogy a felkínálás ingyenes és az online adóbevallás lehetőségének megjelenése óta percek alatt elkészíthető. Azok, akik rendszertelenül nyilatkoznak az 1%-ról, általában feledékenységre vagy időhiányra hivatkoznak, de a jótékonysági szervezetek iránti bizalom hiánya is megjelenik az indokok között.

Az adó 1% felajánlása mellett a megkérdezett lakosság kétharmada (68%) költ egyéb adományozásra. A legnépszerűbb platform a nyilvános persely, megelőzve a természetbeni adományokat és az önkéntes munkát. Ha előre megadott jótékonysági kategóriák között kellene választani az adományozóknak, elsősorban a gyerekeket-egészségügyet (16%), általánosan az egészségügyet (14%), valamint a gyerekek étkeztetését (13%) és az állatvédelmet (12%) támogatnák a megkérdezettek. A közéleti ügyekkel, sporttal, vagy kultúrával foglalkozó szervezeteknek egyenként, alig 3%-os lenne a támogatottsága.

Összességében a kutatás eredményeiből látszik, hogy a válaszadók számára fontos dolgokat ötből négyen szívesen támogatják anyagilag, mégis rendszeresen csak minden második ember adományoz. Négyből hárman pedig inkább az államra ruházzák át az adakozás jogát.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo