Mire ad lehetőséget egy gazdasági lassulás egy vállalat számára?

Lassulás, de nem a túlélésért folytatott harc.

Minden túlélni vagy fejlődni vágyó cégtulajdonos természetes ösztöne, hogy egy kockázatos gazdasági időszakban még több energiát mozgósítson, hogy fenntartsa cége növekedési ütemét, vagy elkerüljön egy visszaesést. Ugyanakkor vannak olyan időszakok, amelyekben ez nem lehetséges. Könnyen lehet, hogy az elkövetkező 6-12 hónapban is hasonló vár ránk, és a válság begyűrűzésével gazdasági lassulás következik be. Krausz Zoltán, vállalatépítési szakértő részletezi, mire számítsunk az elkövetkezendő időszakban, és tanácsokat ad a fennmaradáshoz, továbbfejlődéshez.

Egy ilyen helyzet lehetőségeket is tartogathat. Ennek feltétele, hogy az adott cég egy olyan szektorban működik, ahol nem a napi túlélésért kell küzdenie.

Azok számára, akik tudják, hogy jó eséllyel lassul az őket körbevevő keresleti lendület, de cégük egzisztenciája nem kerül veszélybe, felmerül a belső építkezés időszakának lehetősége. Az elmúlt években több olyan hazai középvállalati tulajdonossal is volt alkalmam sikeresen együttműködni, akik vállalkozásai a kedvező gazdasági környezetben túlnőtték struktúrájukat, és az új árbevételi szinteket sokszor csak extrém erőfeszítések árán, olykor pedig csak átmenetileg voltak képesek teljesíteni. Átalakítást, vállalatépítést, szervezetfejlesztést igényeltek volna (valójában már korábban), de „nem volt idő megállni”, mert a piac annyira ment előre – fejtette ki Krausz Zoltán, vallalatepites.hu alapítója.

A versenyidőszak utáni felkészülés

A sportból hasonlatot kölcsönözve: az izomzat, a szervezetünk nem egy verseny alatt fejlődik, hanem a versenyt - de még inkább az edzéseket - követő pihenő időszakokban.

A sikeres hazai cégtulajdonosok és kollégáik is egy versenyidőszakon vannak túl. Most jött el az ideje, hogy feldolgozzák az elmúlt időszak szervezetre gyakorolt hatásait, és megtegyék azokat az átalakításokat, amelyeket az évi 20-30 vagy 50%-os növekedés mellett esélyük sem volt végigvinni.

Nézzük meg, mitől hozhatja egy gazdasági lassulás a cégünket is előnyös helyzetbe a következő piaci növekedéshez. A szintugrások nem maguktól történnek. A legtöbb olyan cégnél, amely képes rövid időn belül két-háromszorosára növekedni, és ezt megtartani, nagyon sok, kevésbé látványos erőfeszítés szükséges a háttérben. Ilyen a vállalatépítés, hiszen az átalakulás a vállalkozás falain belül történik.

Az eredmények egy újabb gazdasági fellendülés esetén válnak igazán látványossá. Ilyenkor derül csak ki, hogy valaki ezekben a nehéz években csak a túlélésért volt képes bebiztosítani, vagy továbblépett, és megpróbálta a legtöbbet kihozni ebből az időszakból. Pontosan tudom, milyen nehéz ilyenkor egy cégtulajdonosnak erőt vennie magán, és minden ez ellen ható környezeti impulzus ellenére előre menni. Ilyenkor segíthetnek azok a barátok vagy bizalmasok, akik képesek kívülről is ránézni a cég helyzetére és lehetőségeire - részletezte a szakember.

A jobb pozíció és növekedés megalapozása

Egy vállalatépítési folyamat ugyanakkor nem csak óriási haszonnal kecsegtet, hanem érezhető erőfeszítést is igényel a tulajdonosok és a kollégák (elsősorban a vezetés) részéről. Éppen ezért kínál lehetőséget egy stagnáló vagy egyszámjegyű %-kal növekedő piac arra, hogy a már régóta szükséges - a jövőbeni fejlődés zálogát jelentő - átalakítást megtegye a cég.

Több cégtulajdonos tudatosan dönt úgy, hogy ezt az átalakítást olyan - a jelenlegihez hasonló - időszakban indítja, amikor éppen nem jár csúcsára a cég, a kollégáknak pedig nem a kétszámjegyű növekedés teljesítésével kell hősiesen megküzdeniük.

Gyakran fordul elő, hogy a munkatársaikhoz lojális középvállalati tulajdonosok egy lassuló piacon ugyanúgy törekednek kollégáik megtartására. De rájuk is igaz, hogy ezeknek a kollégáknak - hacsak éppen nem egy süllyedő hajót kell menteniük, ami egy teljesen más helyzet - nem lesz annyi feladatuk (egészen pontosan egyes területeken több, más területeken kevesebb lesz valószínűleg). A tulajdonos itt döntési úthoz is érkezik. Vagy heroikus erőfeszítéssel megpróbálja hozni a korábbi - konjunktúrára jellemző - eredményeket, vagy elfogadja, hogy a szintentartás is egy reális lehetőség, főleg, ha a felszabaduló plusz energiákat egy belső építkezési folyamatba csatornázza. Így megalapozhatja, hogy a lassulás után kialakuló újabb gazdasági növekedési időszakot a versenytársaihoz képest lényegesen jobb pozícióból indítsa.

Egy alapvetően negatív hangulatú gazdasági környezetben kétségtelenül nehéz egy pillanatra megállni, és egy teljesen más aspektusból ránézni saját, cége és kollégái életére. Ugyanakkor ne felejtsük el, hogy mindig a nehezebb időszakok szülik a nagyobb piaci átrendeződéseket egy-egy szektorban, és ebből alapvetően azok profitálnak, akik rászánták magukat arra, hogy megtegyék az ilyen helyzetben lehetővé váló belső átalakításokat. Tanuljunk a múltból, és emlékezzünk vissza, hogy a közeli szektorokban mely cégek kerültek a legjobb pozícióba a 2009-2010-es válság elvonulását követően - mondta Krausz Zoltán, vallalatepites.hu alapítója.

(x)

 

 

Véleményvezér

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.
Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo