Amikor a cégeknél minőségirányítási feladatokról beszélünk, akkor sokszor azt gondolják, hogy ez egyenlő, a termékek, a szolgáltatások ISO jellegű minőségbiztosítási auditjával, megfeleltetésével. Azonban nemcsak a termékek minőségét lehet figyelemmel követni, hanem hátra lépve egy fázissal, azoknak az embereknek a munkáját is minősíteni kell, akik ezeket a termékeket előállítják, szolgáltatásokat elvégzik. S ha egy munkatárs nem megfelelő minőségű munkavégzést nyújt, akkor ezt javítani, korrigálni szükséges.
A személyzeti munkában nemcsak akkor fontos a képzés, amikor felveszünk egy új embert, és ezzel felkészítjük a feladatkörére, hanem a folyamatos szinten tartó, vagy éppen átképzések, fejlesztési képzések is szerepet kapnak. Kevésbé hallunk azonban olyan rendszeres képzésekről, amit úgy nevezhetnénk, hogy korrekciós, vagy javító képzések. Ezeket összefoglalóan minőségjavító, - fejlesztő képzéseknek is nevezhetjük. Akkor van szükség rájuk, amikor valaki selejtet, hibás terméket állít elő. Ha ilyen „káros terméket” ad ki valaki a kezéből, akkor ezzel a vevői reklamáción túl, beépülési anyag költségnövekedést, kártérítés miatti költségnövekedést, vevői bizalomvesztést, akár hírnévromlást is okoz a cégnek.
Egyik vidéki ügyvezető nagy híve a minőségi munkának, nemcsak azért mert egy hibás, selejtes termék a magas anyag- és munkaköltség miatt milliós kárt okoz a szervezetnek, hanem azért is, mert az óriási verseny miatt vevői bármikor átcsábíthatóakká válhatnak egy hibás termék miatti reklamáció „eredményeként”. Ezért számos intézkedést vezetett be munkatársainak képzésébe.
A trükkök, amelyet mindenkinek érdemes alkalmaznia
- Elsőként elemezte azokat a munkaterületeket, ahol a legtöbb hibás, vagy selejtes termék született. Majd a munkafázisokat a legapróbb részletekig lebontotta, minden technológiai elemet kiigazított, vagy fejlesztett, ha szükséges volt.
- Pontosan leíratta a munkakör feladatait, a munkafázisokat, pontról pontra, kiegészítve a trükkökkel, apró fogásokkal is.
- Minden munkatársát újból kiképezte, levizsgáztatta, majd begyakoroltatta velük a munkakör minden elemét.
- Szigorú teljesítményértékelést, majd jutalmazás/büntetési rendszert alakított ki. Ha bármilyen hiba történt a termék azonosítási rendszere alapján megtalálta azt, aki elkövette.
- A hibázó munkatárs korrekciós képzéseket kapott további gyakorlati futamidővel együtt egy mentor felügyelete alatt.
Pénzes Zsuzsa Comline Budapest Kft.