Milliárdokat spórolunk, mégis többet fizetünk

Visszaigényelhető lesz a cégautó bérleti díjának áfája a kormány múlt héten benyújtott törvénymódosító javaslata szerint, ami komoly könnyebbséget jelenthet a cégeknek- bár ugyanakkor negyven százalékkal nő a cégautóadó.

Ront vagy javít Magyarország megítélésén a soros EU-elnökség?
Milyen újabb öt év elé néz Karácsony Gergely?
Mi lesz a liberalizmussal Magyarországon?
Online Klasszis Klubtalálkozó élőben Horn Gáborral!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a Republikon Alapítvány kuratóriumának elnökétől!

2024. július 24. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A kormány adótörvény-módosító javaslata, amelyet október 14-én nyújtott be az országgyűlésnek, lehetőséget biztosít a bérelt céges autó áfájának visszaigénylésére. Mindez a jövő évtől differenciáltabbá váló cégautó-adózást tekintve komoly könnyebbséget jelenthet a bérelt gépjárművekkel rendelkező cégek számára, beleértve a kis- és középvállalatokat. Ugyanakkor, a cégautók utáni adózás feltételeinek várható változása a gépjárműparkok korszerűsítésére ösztönzi a vállalatokat. Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport szakértője szerint a két tényező együttes hatása jelentősen felgyorsíthatja a tervezett céges flottacseréket.


Kép: sxc
Kinek jó?
Az új adószabályozás jellemzően a nagy, régebbi típusú autókból álló flottával rendelkező vállalatok számára jelenti a legnagyobb negatív változást. A teljesítmény és környezeti szempontok alapján differenciált adózás, illetve az áfa-levonás együttes hatására azonban a közeljövőben a legtöbb érintett vállalatnál felmerül majd a gépkocsipark akár teljes megújításának kérdése.
Ezzel egyidőben, a kisebb gépjárműflották fenntartásának, illetve adott esetben cseréjének költségei azonban jövő évtől relatíve kedvezőbben alakulhatnak, pozitív hatást gyakorolva ezzel mind a gépjármű-értékesítési piacra, mind a hazai kkv-szektor eredményességére.

Míg 2008 előtt a cégautó áfáját mind a bérbeadó, mind a bérbevevő megfizette, majd a bérbevevő végül visszaigényelhette, a 2008 óta érvényes szabályozás, bár megszüntette a kettős áfa-befizetést, nem tette lehetővé a gépjármű bérleti díja utáni áfa visszaigénylését.

Az országgyűlés elé került törvénymódosító javaslat szerint azonban ez az állapot a hazai és az uniós jog harmonizációjának köszönhetően 2012-től megszűnik. Ennek eredményeképpen, a hazánkban gépjárművet bérlő cégek kasszájában összesen több milliárd forint is megmaradhat, ami komoly könnyítést jelenthet az érintett vállalatok jövő évi költségvetésében.

„Ezt a változást természetesen nem értékelhetjük kontextusból kiragadva" - mondta Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport vezérigazgató-helyettese. „Az áfával kapcsolatos könnyítéssel egyidőben a céges autók adózása a korábbinál differenciáltabb szabályok alá esik majd, így az adó összege az ideihez képest számos cég esetében akár emelkedhet is." Matolcsy György korábbi bejelentése szerint 40 százalékkal emelkedik a cégautóadó. Az új terhet differenciáltan, a környezetkárosítás mértékét figyelembe véve vezetik be.

A Lombard szakértője szerint az új szabályozásnak és a jelenlegi finanszírozási környezetnek két kiemelt hatása lesz a hazai piacra. Egyrészt, a cégek törekvése a korszerűbb, környezetbarátabb autók kedvezőbb adózási feltételeinek kihasználására várhatóan felgyorsítja a tervezett céges flottacseréket. Másrészt, a bérleti konstrukciók aránya tovább erősödhet a gépjármű-finanszírozásban, mind a vállalati banki hitelezés szigorodása, mind a bérelt gépjárművek áfájának visszaigénylési lehetősége révén.

 „A 2008-as adóváltozások, melyek lehetővé tették a bérbeadás keretében hasznosított eszközök esetén az áfa levonását a beszerzéskor, alapvetően kedvezően hatottak a tartós bérleti konstrukciókra, ezeken belül is elsősorban a flottapiacra" - teszi hozzá Anderle Ádám. „Az akkori változás megszüntette a kettős áfa-terhet, mely korábban jelentős piaci hátrányt jelentett ennek a finanszírozási formának. A jelenlegi adóváltozások azonban már nemzetközi kitekintésben is arányosnak tekinthetők, hiszen a várható szabályozás megfelel a legtöbb uniós ország gyakorlatának, miközben egyértelműen kedvező az ügyfelek szempontjából."

 

Véleményvezér

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.
A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak

A Facebookon Orbán Viktoron mulatnak 

Nem is volt, de azért megszüntetnék.
Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja

Példátlan helyzet, közadakozást kezdeményezett a Bethesda Gyermekkórház, hogy egy műtőjét működtetni tudja 

Miközben az elit gátlástalanul urizál, már az alapszolgáltatások sem működnek.
Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek

Lázár Jánosnak nem megy a Fanta-matek 

A Fanta-botrány és a műbalhé.
Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet

Magyar Péter szerint egy fideszes képviselő titokban megszavazta az Európai Parlament elnökének a néppárti jelöltet 

Újraválasztották Roberta Metsolát az Európai Parlament elnöki tisztségébe.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo