Grád Ottó a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára a Piac és Profitnak elmondta, a benzin hatósági árának november 15-i bevezetése óta jelentősen megváltoztak a fogyasztói szokások. A diszkont benzinkutak két okból is nagy bajba kerültek. Egyrészt elveszítették vevőik egy részét, mert már nem éri meg az autósoknak külön utat megtenni hozzájuk. Másrészt árrésük is a nullához közelivé olvadt. A forgalom és a nyereség elvesztése egyszerre számukra drámai helyzetet jelent.
A másik nagy változás, hogy a prémium benzin fogyasztása jelentősen visszaesett. Már a novemberi adatokból is látszik a különbség, pedig ott a hatósági ár megjelenése csak két hetet érintett. A szakember szerint olyan 25 százalékos a visszaesés a prémium benzinek fogyasztásában. Ennek oka, hogy jelentősen megnőtt az árkülönbség az alap és a prémium üzemanyagok között. A korábbi 30-40 forintos eltérés helyett 50-60 forint lett a differencia a két termékcsoport között. A prémium üzemanyagok fogyasztás csökkenésének kárvallottjai a motorok és a sebességimádók. Ez a fajta benzin ugyanis a magasabb oktánszám és a plusz adalékanyagoknak köszönhetően nagyban növeli a motorok élettartamát és fokozza teljesítményüket.
Felkerestünk egy diszkont benzinkutat, ahol a tulajdonos névtelenséget kérve a következőket mondta el. A héten 16 forinttal nőttek a beszerzési árak, amit ő nem tud érvényesíteni. Jelenleg a haszna nullához közelít. Lassan kiírhatja, hogy többért veszem, mint amennyiért adom. Ennek ellenére ragaszkodik üzletéhez és inkább ott hal meg, minthogy feladja. Egy kisvárosban él és dolgozik mindenki ismeri és ő is mindenkit ismer, nincs hová hátrálnia.
A kormány a november 15-én bevezetett hatósági árat még megfejelte néhány rendelettel. Az üzemeltetőknek november 18-áig írásban kellett jelezniük, hogy az új ár mellett is szolgáltatnak-e tovább.
Ha valaki nemet mond, vagy üzemszünetet rendel el, azt törlik a nyilvántartásból. Ezt követően a szakminiszternek kell döntenie arról, indokolt-e másik nyilvántartott szolgáltatóval a helyettesítés. Ha igen, akkor kijelöli az érintett üzemanyagtöltő állomás 30 kilométeres vonzáskörzetében lévő, a lakosság igényeinek kielégítésére alkalmas nyilvántartott szolgáltatót az érintett üzemanyagtöltő állomás üzemeltetésére. Erre a helyettesítésre jelentkezni lehetett, amit a Mol meg is tett. Az üzemeltetés joga helyettesítéskor az új szolgáltatóé lesz, aki rendelkezhet a kút tárgyi eszközeivel, a készletekkel.Ez lényegében sakk és matt volt az eredeti tulajdonosoknak. Kérdésünkre Grád Ottó elmondta, az országban egyetlen egy ilyen eset nem történt. Azt már mi tesszük hozzá, nem csoda, ilyen feltételekkel ez vállalkozói öngyilkosság lett volna.