Mi várhat még ebben az évben a kiskereskedelmi szektorra?

2022-ben sem dőlhetnek hátra a kiskereskedelmi szektor szereplői – az elmúlt két év kihívásai után a változó vásárlási szokásokhoz és fogyasztói elvárásokhoz történő adaptálódás kulcsfontosságú a növekedés fenntartásához.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A hazai számok egyelőre biztatóak: a KSH adatai szerint 2022. január-februárban a kiskereskedelmi forgalom volumene 7 százalékkal nagyobb volt az előző év azonos időszakához képest.

Az árak emelkedése aggasztó lehet (Fotó: Pixabay)

A vásárlási szokásainkat folyamatosan alakítja a modern technológia fejlődése. Az új technológiák megjelenése megkönnyíti a vásárlók dolgát, melynek hatására egyre többen és biztonságosabban használják az online platformokat a vásárlásaik során.

„Az e-kereskedelem tekintetében egy másik érdekes jelenséget is megfigyelhetünk: a 60 év feletti korosztály képviselői rendszeresen és tervezetten vásárolnak online, míg a fiatalokra inkább az ad hoc vásárlás jellemző” - hangsúlyozta Dr. Aracsi Bernadett, a Deloitte magyarországi Retail-FMCG iparági csoportjának menedzsere.
Mindemellett egyre gyakrabban találkozunk azzal a jelenséggel is, hogy a világ vezető márkái félreteszik a verseny okozta kényszert, hogy nagyobb társadalmi és környezeti problémákkal (pl. a klímaváltozással) foglalkozzanak.

2022 és a várható kiskereskedelmi trendek

Természetesen nem hagyhatjuk figyelmen kívül a COVID-19 okozta világjárvány eddigi és ezután jelentkező hatásait. Bár talán egyre kevésbé halljuk napi szinten a vírus által okozott gazdasági és egyéb következményeket, a különböző variánsok és azok terjedése továbbra is aggodalomra adnak okot. Az ellátási problémák (különösen a chiphiány) mellett - a Deloitte UK felmérése szerint - egyre nagyobb teher nehezedik a háztartásokra a mindennapi megélhetés biztosítása és a megszokott életszínvonal fenntartása kapcsán, visszavetve ezzel a költekezés szabadságát.

A Z-generációban rejlő potenciál

Az 1995 és 2010 között született generáció tagjai mostanra már nem csak saját vásárlóerővel bírnak, hanem határozott, egyedi igényekkel és szükségletekkel is rendelkeznek, melyekkel a márkáknak és a kiskereskedőknek is lépést kell tartania.

A kiskereskedelem online térszerzése

Ma már nem csak a startup-ok és az online vállalkozások privilégiuma az internetes jelenlét - a kiskereskedelmi vállalkozások digitális térnyerése egyre nagyobb mértéket ölt. A webshopok kialakítása, online marketing tevékenységek, digitális termékek és a metaverzum felfedezése hozzájárulhatnak a kiskereskedelmi forgalom bővüléséhez a vásárlói élmény növelésén keresztül.

A kényelem mindenek felett

A vásárlók részéről jelentős igény mutatkozik a gördülékeny, lehetőség szerint érintésmentes vásárlás, a kasszamentes üzletek, a gyors és önműködő (emberi beavatkozást nem igénylő) szállítási módok iránt, melyek várhatóan egyre általánosabbá válnak majd a vásárlói élmény növelése érdekében.

Az okoseszközökön nevelkedett generáció(k) fizetőképes fogyasztóként való megjelenésével fokozatosan feledésbe merülhet a hagyományos készpénzzel történő fizetés, helyét a mobiltelefonnal/okosórával és bankkártyás érintéssel történő fizetés, online vásárlás esetén pedig a virtuális fizetési módok (pl. PayPass) veszik át.

Aktuális divat másodkézből

A vásárlók számára egyre fontosabb szempont a környezettudatosság, melynek része a fenntartható divat – olyannyira, hogy a Deloitte UK felmérése alapján a használtruha-kereskedelmi szektor várhatóan gyorsabban növekszik majd, mint a fast fashion ágazat.

„Ma már különösebb erőfeszítés nélkül megtehetjük, hogy divatosak legyünk és a bolygónkat is óvjuk egyszerre. Amennyiben nem szeretnénk használt ruhadarabokat vásárolni, csupán meg kell találnunk az általunk preferált üzlet környezetkímélő módon előállított darabjait, hiszen egyre több (akár fast fashion) márka kínál ilyen ruhaneműket is” - mondta Kerékgyártó Emese, a Deloitte magyarországi Retail-FMCG iparági csoportjának szenior adótanácsadója.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo