Mi köze Jézusnak a mai menedzsmenthez?
Menedzsment helyett inkább vezetésről beszélnék... A menedzser sokszor olyan, mint a jézusi példabeszéd „bérese”: nem azonosul sem a céggel, sem annak munkatársaival, sem – ami pedig a legfontosabb – a közösség céljaival. Ugyanis a vezető mindig közösségépítő, aki képes „emberei” energiáit összefogni a cél érdekében. Az elsőrendű cél pedig olyan termékek vagy szolgáltatások nyújtása, melyek valós szükségleteket elégítenek ki. Jézus gyógyításai előtt mindig megkérdezte: mit akarsz (mit akartok?). A mindenkori „fogyasztónak” magának kellett megfogalmaznia valós igényét, szükségletét, és csak aztán teljesülhetett. Ez nagyon más magatartás, mint a félrevezető módon marketingnek nevezett magatartás, amely ránk tukmálja, amit gyártott. Jézusnál ezért nincs „túltermelés”...
Hogyan egyeztethető össze az üzlet és az etika?
E kérdésben benne bujkál, hogy ez egy probléma. Nos, sokaknak az. De az „üzlet”, ahogy előbb fogalmaztam, eleve etikus. Másokért vagyunk, és ők – a kliensek – hálából eltartanak minket. Egy főnököm egyszer azt találta mondani: ha egy üveg csapvízre rácímkézzük a márkánkat, méregdrágán eladhatnánk, mert „X”. Igen, válaszoltam neki, de csak egyszer. Vagy kétszer. A "Vevő" időben ráébred, hogy nem tisztelik. Ne feledjük: nem a rövid távú, egyszeri, hanem a tartós, ismételt siker, azaz a tartósan elégedett ügyfél a cél.
Melyek véleménye szerint a legmeghatározóbb menedzseri problémák ma, amelyek megoldásán érdemes lenne dolgozni?
Közgazdasági szinten a sokat emlegetett fenntartható fejlődés, hisz nincs örök növekedés, de lehet egészséges egyensúly. Ebben a keretben kell megtalálnunk saját cégünk tartós szerepét: miért is vagyunk? Mi az, amit mindenkinél jobban tudunk, és nyújtunk is? Végül nem elég, ha a „tulajdonos” elégedett, csak a csapat minden egyes tagjának jogos elégedettsége esetén beszélhetünk tartós sikerről. Senki sem viszi egymagában sikerre a csapatot, mindig csapatmunka a siker!
Az mondja, a legsikeresebb, tartós üzlet maga a katolikus egyház. Mi az a néhány legfontosabb dolog, amit követnie kellene annak, aki más területen, de hasonlóan hosszú távú sikerekre vágyik?
Mindig újra és újra kell fogalmaznunk a küldetésünket, azt, amiért vagyunk, amiért valaha létrejöttünk. A nézőpont, ahonnan ezt meghatározzuk, az „ügyfél”, azaz a mindenkori kedvezményezettek csoportja. Soha ne felejtsük: értük vagyunk. Ez persze egyúttal kreativitást feltételez, és állandó készséget megújulásra, azaz akár önmagunk megkérdőjelezésére is. Végül nem elég arra választ adni, hogy „ki” és „mi”, hanem arra is, hogy „miért”?
A Management by Jesus jubileumi szimpóziuma a start up világot mutatja be rendhagyó módon június 20-án a Horánszky utcai Párbeszéd Házában neves előadók tolmácsolásában. Részletek: http://mbj.hu/jubileumi-szimpozium/