Mi köze Jézusnak a menedzsmenthez?

Mi köze az egyháznak a vezetéshez? Mit tanulhatunk Jézustól, mint vezetőtől? Kiss Ulrich menedzser múltú jezsuita szerzetes-közgazdásszal beszélgettünk az általa életre hívott Management by Jesus vezetői szeminárium 10 éves jubileuma kapcsán.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kiss Ulrich

Mi köze Jézusnak a mai menedzsmenthez?

Menedzsment helyett inkább vezetésről beszélnék... A menedzser sokszor olyan, mint a jézusi példabeszéd „bérese”: nem azonosul sem a céggel, sem annak munkatársaival, sem – ami pedig a legfontosabb – a közösség céljaival. Ugyanis a vezető mindig közösségépítő, aki képes „emberei” energiáit összefogni a cél érdekében. Az elsőrendű cél pedig olyan termékek vagy szolgáltatások nyújtása, melyek valós szükségleteket elégítenek ki. Jézus gyógyításai előtt mindig megkérdezte: mit akarsz (mit akartok?). A mindenkori „fogyasztónak” magának kellett megfogalmaznia valós igényét, szükségletét, és csak aztán teljesülhetett. Ez nagyon más magatartás, mint a félrevezető módon marketingnek nevezett magatartás, amely ránk tukmálja, amit gyártott. Jézusnál ezért nincs „túltermelés”...

Hogyan egyeztethető össze az üzlet és az etika? 

E kérdésben benne bujkál, hogy ez egy probléma. Nos, sokaknak az. De az „üzlet”, ahogy előbb fogalmaztam, eleve etikus. Másokért vagyunk, és ők – a kliensek – hálából eltartanak minket. Egy főnököm egyszer azt találta mondani: ha egy üveg csapvízre rácímkézzük a márkánkat, méregdrágán eladhatnánk, mert „X”. Igen, válaszoltam neki, de csak egyszer. Vagy kétszer. A "Vevő" időben ráébred, hogy nem tisztelik. Ne feledjük: nem a rövid távú, egyszeri, hanem a tartós, ismételt siker, azaz a tartósan elégedett ügyfél a cél.

Melyek véleménye szerint a legmeghatározóbb menedzseri problémák ma, amelyek megoldásán érdemes lenne dolgozni? 

Közgazdasági szinten a sokat emlegetett fenntartható fejlődés, hisz nincs örök növekedés, de lehet egészséges egyensúly. Ebben a keretben kell megtalálnunk saját cégünk tartós szerepét: miért is vagyunk? Mi az, amit mindenkinél jobban tudunk, és nyújtunk is? Végül nem elég, ha a „tulajdonos” elégedett, csak a csapat minden egyes tagjának jogos elégedettsége esetén beszélhetünk tartós sikerről. Senki sem viszi egymagában sikerre a csapatot, mindig csapatmunka a siker!

Az mondja, a legsikeresebb, tartós üzlet maga a katolikus egyház. Mi az a néhány legfontosabb dolog, amit követnie kellene annak, aki más területen, de hasonlóan hosszú távú sikerekre vágyik? 

Mindig újra és újra kell fogalmaznunk a küldetésünket, azt, amiért vagyunk, amiért valaha létrejöttünk. A nézőpont, ahonnan ezt meghatározzuk, az „ügyfél”, azaz a mindenkori kedvezményezettek csoportja.  Soha ne felejtsük: értük vagyunk. Ez persze egyúttal kreativitást feltételez, és állandó készséget megújulásra, azaz akár önmagunk megkérdőjelezésére is. Végül nem elég arra választ adni, hogy „ki” és „mi”, hanem arra is, hogy „miért”? 

A Management by Jesus jubileumi szimpóziuma a start up világot mutatja be rendhagyó módon június 20-án a Horánszky utcai Párbeszéd Házában neves előadók tolmácsolásában. Részletek: http://mbj.hu/jubileumi-szimpozium/

 

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo