Világszinten érzékelhető lassulás figyelhető meg a vállalati tranzakciós piacokon az egészségügyi vészhelyzet következtében. A szervezetek jelenleg az egészségügyi veszélyhelyzet közvetlen hatásaink kezelésével és likviditásuk megőrzésével vannak elfoglalva, ami természetes reakció a jelenlegi időszakban. Az EY elemzése szerint azok a vállalatok, amelyek egy krízis után mernek merész stratégiai befektetésekbe kezdeni, hosszú távon jelentős nyereségre tehetnek szert.
A 2008-2010-es világgazdasági válság kihívásaira szinte azonnal portfolió-átalakítással válaszoló társaságok teljes részvénytulajdonosi hozama (TSR) egy évtized alatt 25 százalékponttal lett magasabb, mint a tevékenységeiket változatlanul hagyó vállalatok esetében – világít rá a tanulmány. Azok az üzleti szereplők, amelyek a visszaesés után közvetlenül fektettek be, két- vagy háromszoros megtérülést könyvelhettek el az óvatosabb versenytársaikhoz képest.
„A legjobb helyzetben most azok a vállalatok vannak, akik olyan pénzügyi tartalékokkal érkeztek meg a válságba, hogy az egészségügyi veszélyhelyzet kezelésével párhuzamosan szinte azonnal portfólió-tisztitással vagy felvárlással is tudtak reagálni” - mondta Nagy Ferenc, az EY Stratégiai és Tranzakciós Tanácsadás üzletágának szakértője. „Ahhoz, hogy a nehezebb helyzetben lévő szervezetek is újra növekedhessenek, fontos, hogy a gazdasági lassulást követő fellendülés során a cégek minél hamarabb mérlegeljék az akvizíciók lehetőségét. Ezek a tranzakciók lehetővé teszik ugyanis a döntéshozók számára, hogy újraértelmezzék a társaságuk tevékenységét a hosszú távú, eredményes működés biztosítása érdekében” – tette hozzá a szakember.Az egészségügyi szektorban a tranzakciókat várhatóan a nagyvállalatok innovatív felvásárlásai fogják hajtani, amelyek elsősorban sejt- és génterápiával foglalkozó cégeket céloznak majd. A média és telekommunikációs piacon a digitális szórakoztatóipari beruházások lesznek gyakoriak. A kiskereskedelmi és ipari területen a pénzügyi mérleg javítása és likviditás növelése adhat lendületet az értékesítéseknek. Mindeközben az autóiparban az olyan, már folyamatban lévő trendek, mint az elektromos járművek elterjedése ösztönzi az ügyleteket.