Mi a közös a BMW-ben, a Volkswagenben, az Aldiban, a Lidlben és a Facebookban?

A világ legnagyobb cégei közül meglepően sok családi tulajdonban van. De vajon csak a véletlen műve, hogy ezek a vállalatok rendre jobban teljesítenek a többieknél?

A címben szereplő vállalatok mellett, hogy a világ legnagyobbjai közé tartoznak, mindegyikük nagyrészt családi tulajdon. Talán elsőre nem tűnik fontosnak, hogy kinek a kezében van egy cég, ugyanakkor egy tanulmány szerint Amerikában több mint 6,5 százalékkal nagyobb nyereséget érnek el a családi tulajdonban lévő vállalatok. Ez a szám Európában 8 százaléknál is magasabb és a kontinensen 2006 és 2020 között minden évben túlszárnyalták a többi céget.

De nem csak jövedelmezőbbek, a vírus jelentette akadályokat is könnyebben vették. Egy svájci pénzintézet kutatása szerint ugyanis kevesebben küldték az alkalmazottakat fizetetlen szabadságra, és a jövőt is pozitívabban látják. Mindezek mögött egyetlen fő ok áll: a családi vállalatok hosszabb távban gondolkoznak. A Harvard Business Review felméréséből kiderül, hogy az alkalmazottak 20 százalékkal lassabban cserélődnek, mint a többi cégnél, egy másikból pedig az, hogy a vezetők ötször tovább maradnak a családi vállalatoknál. Ráadásul ez nemcsak a rokonsághoz tartozókra vonatkozik, hanem a „kívülállókra” is. Ez a hosszú távú szemléletmód pedig a számokban is megmutatkozik. Ha például ritkábban kell új munkatársat felvenni, az kevesebb erőforrást igényel, ráadásul a betanítási időszakra jellemző alacsonyabb termelékenységgel sem kell számolni.

Keresik a kiemelkedő hazai családi vállalkozásokat

„Magyarországon is a családi vállalatok jelentik a gazdaság egyik fő motorját” – mondta el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok központ vezetője.

„Amerikában 2011-ben a GDP 57 százalékát adták, itthon pedig a vállalati szektor 40 százalékát teszik ki. Ha ők jól teljesítenek az az egész gazdaságra hatással van” – tette hozzá a szakértő. A K&H családi vállalatok kiválósági díj célja ezért elismerni ezeknek a cégeknek az értékteremtő munkáját és a tágabb társadalom figyelmét is felhívni alapvető fontosságukra. A K&H 2016 óta méltatja a legjobb gyakorlatokat, az idén négy: innováció, társadalmi és környezetvédelmi felelősségvállalás, sikeres generációváltás, illetve hosszú távú stratégia kategóriában. egyáltalán mi az, hogy családi vállalkozás?

A különböző elemzések és statisztikák mind máshol húzzák meg a határt, amikor eldöntik, hogy egy cég családi vállalkozásnak minősül-e. Ha tőzsdén nem jegyzett társulásról van szó, általában 50, más esetben pedig 30 százalék fölötti részesedésnek kell családi tulajdonban lennie, hogy így nevezzük őket. Azért ezeket a számokat jelölték ki, mert ezekben az esetekben jó eséllyel a család kezében vannak a döntések a szavazati jogok formájában. A K&H családi vállalatok kiválósági díj esetében a nevező vállalatok 51 %-nak kell magánszemélyek és 25 %-ának kell egy család tulajdonában lennie.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo