Megúszható a reklámadó a Facebookkal?

A reklámozóknak át kell gondolniuk, hogy hogyan és mire költenek a reklámadó hatálybalépése után. A Facebookon való posztolás nem esik az adó hatálya alá. De tényleg teljesen kibújhatunk alóla a közösségi oldal használatával? Lévai Richard Facebook-szakértő válaszol.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: PP-archív

A reklámadó hatálybalépése jelentősen felborzolta a kedélyeket a médiumok és a hirdetéseket megrendelő cégek oldalán egyaránt. (A szabályozásról és az esetleges teendőkről itt talál meg minden hasznos információt.)

Jogászok véleménye szerint viszont a Facebookon és más közösségi oldalakon közzétett posztok nem esnek az adó hatálya alá. Adja tehát magát az ötlet, hogy ha már úgyis szinte minden magyar internetező fent van a Facebookon, akkor miért költsön egy cég drága újsághirdetésre vagy tévéreklámra. Helyettük kommunikáljon aktívan a különböző közösségimédia-oldalakon, ahol ingyen is el lehet érni a célcsoportot. Legalábbis egy részét. Szakértőnk, Lévai Richárd közösségimédia-specialista annak járt utána, hogy tényleg ki lehet-e bújni így a reklámadó-fizetés alól.

„A közösségi oldalakon interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője az adóalany. Értelmezésem szerint a közzétevő ilyen esetben az adott Facebook-oldal tulajdonosa (aki rendelkezik a felett, hogy mi jelenhet meg az oldalon). Ha a saját vállalkozására vonatkozó posztokat jelentet meg, akkor ennek költségei (pl. bannerkészítés díja, szövegírás költségei stb.) saját célú reklám közzétételének minősül, és ennek a költségeit kell nyilvántartani. Amennyiben ez az érték (minden más saját célú reklám közzétételének költségével együtt) meghaladja éves szinten a 100 millió forintot, akkor a 100 millió forint feletti összegre kell reklámadót fizetni (5,3%-os mértékkel)” – mondja Lakatos Zsuzsa a Tax Revolutions Kft. adószakértője.

Vagyis első ránézésre akár jól is járhatunk, hiszen általában a tartalom-előállítás díja a töredéke a hirdetési költségnek.

Ugyanakkor azt látni kell, hogy nagyon ritka az, hogy a Facebookon (és más közösségi felületen, például YouTube-on) közzétett saját tartalom fizetett hirdetés nélkül eredményes lehet. Vagyis, ha példul újsághirdetés helyett aktívan kezdünk el kommunikálni a Facebookon, akkor a közösségi oldalon is kell fizetnünk hirdetésért – magyarázza Lévai Richárd. (Persze azért sokat tehetünk azért, hogy hirdetés nélkül is többen olvassák a posztjainkat. Ilyen praktikákat itt talál.)

Muszáj lesz fizetni
Jelenleg a legfeljebb ezer követővel rendelkező céges oldalak posztjait „csak” a követők 25–30 százaléka látja, ez pedig a követők számával fordított arányban egyre csökken. Tízezer követő felett már kevesebb mint tízszázalékos az elérés. A Facebook-marketingszakértő szerint ezért a vállalkozásoknak most már a zsebükbe kell nyúlniuk, ha hatékonyan akarnak kommunikálni a közösségi oldalon. De a jó tartalom továbbra is fontos.
Más kérdés, hogy a Facebook-hirdetések költsége valószínűleg töredéke az újsághirdetéseknek. Így előfordulhatnak olyan esetek, hogy átcsoportosítás esetén, a közösségi oldalon folytatott megjelenés és a hozzá tartozó hirdetési keret segítségével a cégek olyan mértékben csökkenthetik a teljes reklámra fordított költséget, hogy a 100 milliós határ alá esnek. Így pedig mentesülnek az adófizetés alól.

Ugyanakkor két dolgot érdemes itt figyelembe venni:

1. A Facebook nagyon jó felület, nagyon sok embert lehet itt hatékonyan utolérni. Ugyanakkor ezzel nem tudjuk teljes mértékben helyettesíteni az offline hirdetéseket. Lehet átcsoportosítani, de teljesen lecserélni valószínűleg ritkán érdemes.

2. Ha egy cég mondjuk 150-200 millió forintot fölött költ hirdetésre, annál valószínűleg egy ilyen jellegű átcsoportosítás nem fog eredményre vezetni. De biztosan vannak sokan, akik a megjelenési felületeik optimalizálásával akár reklámadót is spórolhatnak. Ezt érdemes mindenkinek magának megvizsgálni.

Így számoljunk önköltséget a reklámadóhoz
A saját célú reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költséget a számviteli törvény szerinti közvetlen önköltség alapján kell meghatározni, ugyanakkor nem feltétlenül van azonosság. Szakértő segít!

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo