Megúszható a reklámadó a Facebookkal?

A reklámozóknak át kell gondolniuk, hogy hogyan és mire költenek a reklámadó hatálybalépése után. A Facebookon való posztolás nem esik az adó hatálya alá. De tényleg teljesen kibújhatunk alóla a közösségi oldal használatával? Lévai Richard Facebook-szakértő válaszol.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: PP-archív

A reklámadó hatálybalépése jelentősen felborzolta a kedélyeket a médiumok és a hirdetéseket megrendelő cégek oldalán egyaránt. (A szabályozásról és az esetleges teendőkről itt talál meg minden hasznos információt.)

Jogászok véleménye szerint viszont a Facebookon és más közösségi oldalakon közzétett posztok nem esnek az adó hatálya alá. Adja tehát magát az ötlet, hogy ha már úgyis szinte minden magyar internetező fent van a Facebookon, akkor miért költsön egy cég drága újsághirdetésre vagy tévéreklámra. Helyettük kommunikáljon aktívan a különböző közösségimédia-oldalakon, ahol ingyen is el lehet érni a célcsoportot. Legalábbis egy részét. Szakértőnk, Lévai Richárd közösségimédia-specialista annak járt utána, hogy tényleg ki lehet-e bújni így a reklámadó-fizetés alól.

„A közösségi oldalakon interneten közzétett reklám esetén a reklám közzétevője az adóalany. Értelmezésem szerint a közzétevő ilyen esetben az adott Facebook-oldal tulajdonosa (aki rendelkezik a felett, hogy mi jelenhet meg az oldalon). Ha a saját vállalkozására vonatkozó posztokat jelentet meg, akkor ennek költségei (pl. bannerkészítés díja, szövegírás költségei stb.) saját célú reklám közzétételének minősül, és ennek a költségeit kell nyilvántartani. Amennyiben ez az érték (minden más saját célú reklám közzétételének költségével együtt) meghaladja éves szinten a 100 millió forintot, akkor a 100 millió forint feletti összegre kell reklámadót fizetni (5,3%-os mértékkel)” – mondja Lakatos Zsuzsa a Tax Revolutions Kft. adószakértője.

Vagyis első ránézésre akár jól is járhatunk, hiszen általában a tartalom-előállítás díja a töredéke a hirdetési költségnek.

Ugyanakkor azt látni kell, hogy nagyon ritka az, hogy a Facebookon (és más közösségi felületen, például YouTube-on) közzétett saját tartalom fizetett hirdetés nélkül eredményes lehet. Vagyis, ha példul újsághirdetés helyett aktívan kezdünk el kommunikálni a Facebookon, akkor a közösségi oldalon is kell fizetnünk hirdetésért – magyarázza Lévai Richárd. (Persze azért sokat tehetünk azért, hogy hirdetés nélkül is többen olvassák a posztjainkat. Ilyen praktikákat itt talál.)

Muszáj lesz fizetni
Jelenleg a legfeljebb ezer követővel rendelkező céges oldalak posztjait „csak” a követők 25–30 százaléka látja, ez pedig a követők számával fordított arányban egyre csökken. Tízezer követő felett már kevesebb mint tízszázalékos az elérés. A Facebook-marketingszakértő szerint ezért a vállalkozásoknak most már a zsebükbe kell nyúlniuk, ha hatékonyan akarnak kommunikálni a közösségi oldalon. De a jó tartalom továbbra is fontos.
Más kérdés, hogy a Facebook-hirdetések költsége valószínűleg töredéke az újsághirdetéseknek. Így előfordulhatnak olyan esetek, hogy átcsoportosítás esetén, a közösségi oldalon folytatott megjelenés és a hozzá tartozó hirdetési keret segítségével a cégek olyan mértékben csökkenthetik a teljes reklámra fordított költséget, hogy a 100 milliós határ alá esnek. Így pedig mentesülnek az adófizetés alól.

Ugyanakkor két dolgot érdemes itt figyelembe venni:

1. A Facebook nagyon jó felület, nagyon sok embert lehet itt hatékonyan utolérni. Ugyanakkor ezzel nem tudjuk teljes mértékben helyettesíteni az offline hirdetéseket. Lehet átcsoportosítani, de teljesen lecserélni valószínűleg ritkán érdemes.

2. Ha egy cég mondjuk 150-200 millió forintot fölött költ hirdetésre, annál valószínűleg egy ilyen jellegű átcsoportosítás nem fog eredményre vezetni. De biztosan vannak sokan, akik a megjelenési felületeik optimalizálásával akár reklámadót is spórolhatnak. Ezt érdemes mindenkinek magának megvizsgálni.

Így számoljunk önköltséget a reklámadóhoz
A saját célú reklám közzétételével kapcsolatban közvetlenül felmerült költséget a számviteli törvény szerinti közvetlen önköltség alapján kell meghatározni, ugyanakkor nem feltétlenül van azonosság. Szakértő segít!

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo