Mégse sújtja a hirdetőket a reklámadó?

Az adótörvényekkel együtt elfogadott reklámadó törvény módosítás értelmében valószínűleg egyetlen hirdető sem fog valójában reklámadót fizetni a Szecskay Ügyvédi iroda kommentárja szerint.

Kép:PP archív

„Lényeges fordulatot hozhat a reklámadó kezelésében a közelmúltban benyújtott és ma megszavazott módosítás: nem csak akkor kerülhetik el a reklámadó alanyiságot a hirdetések megrendelői, ha rendelkeznek a reklámközzétevők nyilatkozatával, de akkor is, ha igazolni tudják, hogy a nyilatkozatot bekérték a közzétevőtől, de az a számla kézhezvételétől 10 napon belül azt nem bocsátotta a rendelkezésükre - nyilatkozta Dezső  Róbert, a Szecskay Ügyvédi Iroda ügyvédje.

Ez elsősorban azoknak a hirdetőknek kedvez, akik olyan – külföldiek által üzemeltett – felületeken hirdetnek, amelyek nem igazán adtak ki korábban nyilatkozatot; ilyen jellemzően a Google és Facebook.  Ezáltal a hirdetők megspórolják a reklámadót.

Az elfogadott 2015-ös adócsomagról itt olvashat részletesen.

A gyakorlatban ez így nézne ki: létrehoznak egy, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal által kezelt, havonta frissített és publikus adatbázist az adót megfizetőkből: ha a megrendelő a reklámcélú közzétételét egy, a listán szereplő adózótól rendeli meg, akkor eleve nem is kellene igazolást kérnie.

A másik lehetőség pedig az, ha a megrendelő hitelt érdemlően igazolni tudja, hogy kért, de nem kapott igazolást a reklámadó teljesítéséről, és ezt egyúttal be is jelenti elektronikusan a NAV-nak.  Tekintettel arra, hogy ezt valószínűleg mindenki meglépi, valószínűsíthető, hogy jövő évtől reklám megrendelőjeként már alig fog valaki reklámadót fizetni.

 

Mi számít bizonyítéknak?
A módosítás felveti a kérdést, hogy hogyan lehet "hitelt érdemlően bizonyítani", hogy hirdetőként kértük a közzétevő nyilatkozatát. A Piac&Profit kérdésére válaszolva Dezső Róbert kifejtette, egyelőre ezt kizárólag postán ajánlott, ideális esetben tértivevénnyel feladott levéllel tudjuk igazolni.
Érdemes tehát ilyenben kérni a nyilatkozatot egy email helyett. Az ügyvéd szerint egy postai feladóvevényt akkor is el szokott fogadni az ellenőrzés, ha a tértivevény nem érkezett vissza.
A közzétevők - illetve konkrétan az RTL Klub - számára viszont még a korábbinál is súlyosabb teher lesz a reklámadó jövőre, mivel 10 százalékkal emelik a felső adókulcsot.

A módosító valóban kedvez a hirdetőnek, de felveti a kérdést; az adatbázisnak köszönhetően nem lesz-e vajon egyszerűbb a jövőben magától a Google-től és Facebook-tól behajtani a reklámadót?

Hiszen, gondoljunk csak bele; a folyamatosan frissülő adatbázis tartalmazni fogja minden egyes megrendelés összegét. Ha ez az összeg átlép egy bizonyos értéket, akkor a magyar adóhatóság akár nemzetközi egyezményre hivatkozva megpróbálhatja közvetlenül a Google/Facebook-tól behajtani az adót. Hogy ez mekkora sikerrel jár, jelenleg megjósolhatatlan, azonban beszédes, hogy legjobb tudomásunk szerint eddig sem volt-e téren túl aktív a NAV, holott biztosak lehetünk abban, hogy eddig is hirdettek magyar cégek a Facebookon. ”

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo