A következő két évben várhatóan 15-20 ezer új lakás jelenik meg a piacon a folyamatban lévő és a közeljövőben induló társasház-fejlesztések eredményeként. Az építkezések az irodaház-fejlesztésekkel együtt a garázsok és parkolóhelyek piacát is átrajzolhatja – áll az ingatlan.com elemzésében. Budapest belső kerületeiben ugyanis a parkolás eddig sem feltétlenül ment könnyen, a parkolóhelyek száma pedig várhatóan csökkenni fog. Mégpedig azért, mert az utóbbi években több foghíjteleknél kézenfekvő hasznosítás volt a parkolóként történő üzemeltetés, ám az ingatlanpiaci kereslet miatt a szóban forgó telkek egy részén lakás- vagy irodafejlesztések indulnak a jövőben.
Balogh László, a portál vezető gazdasági szakértője szerint elsősorban a budapesti parkolási helyzet változhat meg a fejlesztések miatt kieső telkek okán. A vidéki nagyvárosokban – például Győrben, Debrecenben, Kecskeméten, Szegeden – is főleg a belvárosi területeket érinthetik hátrányosan a lakásfejlesztések, de Budapesthez képest a kieső parkolóhelyek kezelhetőbb problémát jelentenek. Egy biztos, hogy több népszerű belvárosi lokációban – néhány utcányi területen – komolyabb gondot jelenthet majd a parkolás egy-egy építkezés miatt. Dubitz András, a Star Park Holding vezérigazgatója szerint a 2016-ban és 2017-ben az üresen álló belvárosi telkek 30-40 százalékán indult vagy indul építkezés, ami körülbelül 30 ingatlant jelent. Az új lakásokra jelentős a kereslet, de ugyanez fokozottan igaz a parkolóhelyekre, amit az is jelez, hogy egy újonnan megnyílt XIII. kerületi parkolóban lévő helyek 90 százalékát egy nap alatt lekötötték hosszabb távra. A két szakértő szerint a parkolási kínálatra megoldást jelenthet, ha a fejlesztések során a beruházók nemcsak a minimálisan előírt parkolóhelyeket hozzák létre, hanem mindenki számára igénybe vehető többletkapacitást alakítanak ki.
Az idén több budapesti belső kerületben a garázsok és teremgarázs-beállók bérleti díja emelkedett. A garázsbérleti díjak az idén jelentősen emelkedtek például az I. kerületben: a 12–15 négyzetméteres garázsok havi bérleti díja 17 százalékkal 32–40 ezer forintra nőttek a kínálati piacon. A VI. kerületben 11–20 százalékkal 22–29 ezer forintra, a VIII. és IX. kerületben 11–15 százalékkal 15–20 ezer forintra nőttek a havi díjak. Az eladó garázsok ára pedig a VII., a IX. és a XI. kerületben nőtt a legnagyobb mértékben: 23–30 százalékos volt az átlagos drágulás, így a garázsok és teremgarázs-beállók átlagára 2,5–4,5 millió forintra emelkedett. Akadnak extrémebb esetek is: a ferencvárosi és józsefvárosi garázsoknál előfordult 60 százalékos drágulás is.
Balogh László szerint a következő időszakban az újlakás-vásárlóknak érdemes lesz figyelembe venniük, hogy egy-egy autóbeálló vagy garázs megléte kelendőbbé teheti majd eladáskor a lakást. Ez különösen igaz a belső kerületben lévő ingatlanokra. Ha pedig a tulajdonos kiadná a lakást és a garázst is, érdemes mérlegelni, hogy külön-külön adja bérbe azokat, mert így még nagyobb bevételre tehet szert.