Még mindig vannak problémák a cégkapuval

Már több mint fél éve kizárólag a cégkapu felületen keresztül intézhetik adóügyeiket a hazai vállalatok. A rendszer bevezetésének célja az volt, hogy megkönnyítse a kommunikációt a cégek és a NAV között. Az átállással azonban új problémák jelentek meg.

Hiába előzte meg egy éves tesztidőszak a bevezetést, több cég nem készült fel kellő körültekintéssel a használatára, ami jelentős kockázatot okozhat számukra – hívja fel a figyelmet a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda.

Kép: Pixabay

Az átállással új problémák jelentek meg. Hogyan kezelhetők a társasághoz érkező nagy mennyiségű, különböző munkavállalóknak címzett iratok? Hogyan kontrollálható, hogy ki jogosult azok megnyitására? Mi történik, ha a hozzáféréssel rendelkező munkavállaló távozik a cégtől?

Egy társaság cégkapujához számos munkavállaló hozzáfér. A rendszeren keresztül küldött iratok

Cégkapu-mizéria: segít a NAV
Idén már csak és kizárólag cégkapun keresztül intézhetik elektronikusan adóügyeiket a NAV-nál a vállalkozások. Az egyéni vállalkozóknál nincs változás, ők továbbra is az ügyfélkaput, új nevén a Központi Ügyfél-regisztrációs Nyilvántartáshoz kapcsolódó (KÜNY, köznyelven ügyfélkapus) tárhelyet használhatják.
azonban attól függetlenül kézbesítettnek minősülnek, hogy ténylegesen az a kolléga nyitja-e meg, akinek azt az adott iratot küldték. Sőt, még akkor is kézbesítettnek minősülhet, ha az érintett munkavállalóhoz el sem jut a kérdéses irat. Bizonyos ügyek esetében így „tudta nélkül” is fontos határidőket mulaszt el a szervezet, ami jelentős következményekkel járhat” - hívta fel rá a figyelmet az adójogász.

A cégeknek ezért érdemes minél hamarabb kialakítaniuk a cégkapu hozzáférési jogosultságok rendszerét és azok folyamatos aktualizálását, hogy a felület használata a folyamatos kockázat helyett valódi előnnyé váljon. 

A kezdő vállalkozásokra ez fokozattan érvényes. Érdemes már cégalapításkor figyelembe venni a kötelező cégkapu használatot és kellő körültekintéssel felkészülni a használatára. Cégalapításról bővebben itt >>



Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo