Már megint újraszabályoznák a taxizást

2020-tól csak elektromos autóra lehetne taxiengedélyt kapni, 2023 után pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák, vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten. A taxisok szerint őket senki sem kérdezte. A pár évvel ezelőtt elfogadott taxirendelet miatt sok sofőrnek kell most kocsit cserélnie, ha piacon akart maradni. Hamarosan a pár éves kocsikat is kidobhatják?

Az elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. Magyarul jöhet a teljes autóállomány-csere – tudta meg a Napi.hu Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől.

A tervek szerint 2020-tól már nem lehetne taxiengedélyt kapni csak elektromos kocsira, 2023-tól pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák, vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten.

Frissítés: A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményben közölte, nem nem javasolt semmiféle tiltást a taxisoknál, véleményük szerint még nem reális a taxik elektromos autóra cserélésének kötelezővé tétele. "Az NGM kiemelten támogatja az elektromobilitás elterjedését, ezzel együtt a az elektromos taxik térnyerését is. Ennek a törekvésnek ad hangsúlyt a tárca és a Főváros között létrejött elektromobilitási együttműködési megállapodás is. A minisztérium ebben semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta a Fővárosi Önkormányzatnak, különös tekintettel arra, hogy az elektromobilitás elterjedését célzó intézkedések fókuszában a korlátozás helyett mindig az ösztönzés állt" - fogalmaz a közlemény.

Az elemzők szerint a kiszámíthatatlan jogi környezet az egyik oka, hogy a szép számok ellenére nem száguld a magyar gazdaság.

Kép:Sxc

A városvezetés szerint a taxisoknak is megérheti a dolog, mivel egy elektromos autó üzemeltetése olcsóbb, és remélhetőleg pár év alatt az autóválaszték is nő. Bár a közlés szerint a főváros tervezi a töltőhálózat fejlesztését, azt a lakosságnak szánják, a taxitársaságoknak saját töltőről kell gondoskodnia, de mivel a folyamat végén nagyságrendileg 6000 taxit kell tudni ellátni minden nap, gondolkodnak rajta, hogy a fővárosi hálózatot is használhassák a személyszállítók valamilyen módon.

Rájuk jár a rúd?
Mozgalmasan alakultak az elmúlt évek a budapesti taxisok számára. 2013 szeptemberében lépett életbe a fővárosban a taxik formai és árazási szabályozása, ami erősen átalakította a piacot. Az új rendszer és a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny megtizedelte a cégeket a piacon, - bár az Uber ellehetetlenítésével végül egy versenytárstól megszabadultak.  Az Opten adatai szerint talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek.
A szakma szerint így nem megy

A főpolgármester-helyettes azt is elmondta a Napi.hu-nak, hogy előzetesen megkérdezték a taxis vállalkozások képviselőit és ők nem jelezték, hogy az elképzelés megvalósíthatatlan lenne. Ugyanakkor a lap által megkérdezett szervezetek és cégek csak a sajtóból halottak a tervezetről és egyeztetésen egyik szervezeti vezető sem vett részt.

A megkérdezettek szerint elfogadhatóbb lenne a javaslat, ha a 1,5 milliós jelenleg is elérhető állami kedvezmény mellett elengednék az autók áfáját, a droszthasználati díjat és a város is hozzájárulna a járműcseréhez. Az átállás csak fokozatosan és önkéntes alapon történhet.

Csere után csere?

A tervezetet nem tudja támogatni az Országos Taxis Szövetség sem, mert az óriási terhet róna a taxisokra, akik nagyon sokat tettek az autópark fiatalítása érdekében az elmúlt években, hogy megfeleljenek a 2013-as taxirendelet előírásainak. Míg 2013 előtt a taxik átlagéletkora 13-14 év volt, jelenleg ez 6-7 év, amelyre még soha nem volt példa. Jövőre több mint ezer autót kell lecserélni, miután euró 5-ös normájú motorral lehet majd taxizni 2018. január 1-től. Ez egy ötéves türelmi idő végső pontja - tehát amint mindenki megfelel az egyik szabályozásnak, máris bevezetnék a következőt.

 

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo