Az elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. Magyarul jöhet a teljes autóállomány-csere – tudta meg a Napi.hu Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől.
A tervek szerint 2020-tól már nem lehetne taxiengedélyt kapni csak elektromos kocsira, 2023-tól pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák, vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten.
Frissítés: A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményben közölte, nem nem javasolt semmiféle tiltást a taxisoknál, véleményük szerint még nem reális a taxik elektromos autóra cserélésének kötelezővé tétele. "Az NGM kiemelten támogatja az elektromobilitás elterjedését, ezzel együtt a az elektromos taxik térnyerését is. Ennek a törekvésnek ad hangsúlyt a tárca és a Főváros között létrejött elektromobilitási együttműködési megállapodás is. A minisztérium ebben semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta a Fővárosi Önkormányzatnak, különös tekintettel arra, hogy az elektromobilitás elterjedését célzó intézkedések fókuszában a korlátozás helyett mindig az ösztönzés állt" - fogalmaz a közlemény.
A városvezetés szerint a taxisoknak is megérheti a dolog, mivel egy elektromos autó üzemeltetése olcsóbb, és remélhetőleg pár év alatt az autóválaszték is nő. Bár a közlés szerint a főváros tervezi a töltőhálózat fejlesztését, azt a lakosságnak szánják, a taxitársaságoknak saját töltőről kell gondoskodnia, de mivel a folyamat végén nagyságrendileg 6000 taxit kell tudni ellátni minden nap, gondolkodnak rajta, hogy a fővárosi hálózatot is használhassák a személyszállítók valamilyen módon.
A főpolgármester-helyettes azt is elmondta a Napi.hu-nak, hogy előzetesen megkérdezték a taxis vállalkozások képviselőit és ők nem jelezték, hogy az elképzelés megvalósíthatatlan lenne. Ugyanakkor a lap által megkérdezett szervezetek és cégek csak a sajtóból halottak a tervezetről és egyeztetésen egyik szervezeti vezető sem vett részt.
A megkérdezettek szerint elfogadhatóbb lenne a javaslat, ha a 1,5 milliós jelenleg is elérhető állami kedvezmény mellett elengednék az autók áfáját, a droszthasználati díjat és a város is hozzájárulna a járműcseréhez. Az átállás csak fokozatosan és önkéntes alapon történhet.
Csere után csere?
A tervezetet nem tudja támogatni az Országos Taxis Szövetség sem, mert az óriási terhet róna a taxisokra, akik nagyon sokat tettek az autópark fiatalítása érdekében az elmúlt években, hogy megfeleljenek a 2013-as taxirendelet előírásainak. Míg 2013 előtt a taxik átlagéletkora 13-14 év volt, jelenleg ez 6-7 év, amelyre még soha nem volt példa. Jövőre több mint ezer autót kell lecserélni, miután euró 5-ös normájú motorral lehet majd taxizni 2018. január 1-től. Ez egy ötéves türelmi idő végső pontja - tehát amint mindenki megfelel az egyik szabályozásnak, máris bevezetnék a következőt.