Már megint újraszabályoznák a taxizást

2020-tól csak elektromos autóra lehetne taxiengedélyt kapni, 2023 után pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák, vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten. A taxisok szerint őket senki sem kérdezte. A pár évvel ezelőtt elfogadott taxirendelet miatt sok sofőrnek kell most kocsit cserélnie, ha piacon akart maradni. Hamarosan a pár éves kocsikat is kidobhatják?

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az elektromobilitás terjedésének felgyorsítása érdekében a Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM) azt javasolta a fővárosi önkormányzatnak, hogy hozzanak olyan szabályozást, amely szerint Budapesten taxiszolgáltatást egy bizonyos türelmi idő elteltével csak zéró emissziós gépkocsival lehessen végezni. Magyarul jöhet a teljes autóállomány-csere – tudta meg a Napi.hu Szeneczey Balázs városfejlesztésért felelős főpolgármester-helyettestől.

A tervek szerint 2020-tól már nem lehetne taxiengedélyt kapni csak elektromos kocsira, 2023-tól pedig az engedéllyel rendelkező hagyományos kocsik engedélyét is bevonnák, vagyis onnantól csak zéró emissziós autókkal lehetne taxizni Budapesten.

Frissítés: A Nemzetgazdasági Minisztérium közleményben közölte, nem nem javasolt semmiféle tiltást a taxisoknál, véleményük szerint még nem reális a taxik elektromos autóra cserélésének kötelezővé tétele. "Az NGM kiemelten támogatja az elektromobilitás elterjedését, ezzel együtt a az elektromos taxik térnyerését is. Ennek a törekvésnek ad hangsúlyt a tárca és a Főváros között létrejött elektromobilitási együttműködési megállapodás is. A minisztérium ebben semmilyen konkrét tiltás bevezetését nem javasolta a Fővárosi Önkormányzatnak, különös tekintettel arra, hogy az elektromobilitás elterjedését célzó intézkedések fókuszában a korlátozás helyett mindig az ösztönzés állt" - fogalmaz a közlemény.

Az elemzők szerint a kiszámíthatatlan jogi környezet az egyik oka, hogy a szép számok ellenére nem száguld a magyar gazdaság.

Kép:Sxc

A városvezetés szerint a taxisoknak is megérheti a dolog, mivel egy elektromos autó üzemeltetése olcsóbb, és remélhetőleg pár év alatt az autóválaszték is nő. Bár a közlés szerint a főváros tervezi a töltőhálózat fejlesztését, azt a lakosságnak szánják, a taxitársaságoknak saját töltőről kell gondoskodnia, de mivel a folyamat végén nagyságrendileg 6000 taxit kell tudni ellátni minden nap, gondolkodnak rajta, hogy a fővárosi hálózatot is használhassák a személyszállítók valamilyen módon.

Rájuk jár a rúd?
Mozgalmasan alakultak az elmúlt évek a budapesti taxisok számára. 2013 szeptemberében lépett életbe a fővárosban a taxik formai és árazási szabályozása, ami erősen átalakította a piacot. Az új rendszer és a közösségi fuvarszolgáltatásokkal folytatott verseny megtizedelte a cégeket a piacon, - bár az Uber ellehetetlenítésével végül egy versenytárstól megszabadultak.  Az Opten adatai szerint talpon maradt társaságok minden korábbinál eredményesebben működnek.
A szakma szerint így nem megy

A főpolgármester-helyettes azt is elmondta a Napi.hu-nak, hogy előzetesen megkérdezték a taxis vállalkozások képviselőit és ők nem jelezték, hogy az elképzelés megvalósíthatatlan lenne. Ugyanakkor a lap által megkérdezett szervezetek és cégek csak a sajtóból halottak a tervezetről és egyeztetésen egyik szervezeti vezető sem vett részt.

A megkérdezettek szerint elfogadhatóbb lenne a javaslat, ha a 1,5 milliós jelenleg is elérhető állami kedvezmény mellett elengednék az autók áfáját, a droszthasználati díjat és a város is hozzájárulna a járműcseréhez. Az átállás csak fokozatosan és önkéntes alapon történhet.

Csere után csere?

A tervezetet nem tudja támogatni az Országos Taxis Szövetség sem, mert az óriási terhet róna a taxisokra, akik nagyon sokat tettek az autópark fiatalítása érdekében az elmúlt években, hogy megfeleljenek a 2013-as taxirendelet előírásainak. Míg 2013 előtt a taxik átlagéletkora 13-14 év volt, jelenleg ez 6-7 év, amelyre még soha nem volt példa. Jövőre több mint ezer autót kell lecserélni, miután euró 5-ös normájú motorral lehet majd taxizni 2018. január 1-től. Ez egy ötéves türelmi idő végső pontja - tehát amint mindenki megfelel az egyik szabályozásnak, máris bevezetnék a következőt.

 

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo