Már látszik, hogy túlzott teher a reklámadó

Látva az adótörvény egyes rendelkezéseinek hatását, talán bízhatunk abban, hogy az év végi adócsomaggal változni fog a reklámadó jelenlegi "szankciós rendszere" - vélik az RSM DTM szakértői.De addig is segítünk megtudni, hogy Önnek kell-e fizetni a mostani szabályok szerint!

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:PP archív

De addig is, amíg a mostani szabályok vannak hatályban, a megrendelők jól felfogott érdeke, hogy a reklámköltésükkel kapcsolatban beszerezzék a szükséges nyilatkozatokat. Méghozzá minden egyes reklámköltésükhöz külön-külön. Mára már köztudott, hogy míg a nyilatkozat gyakorlatilag bármilyen formában megjelenhet, annak szigorú tartalmi követelményei vannak. Mégis a gyakorlati tapasztalat az, hogy a nyilatkozatokkal rengeteg gond van. Sokan nem igazán tudják eldönteni, hogy a nyilatkozat, amit kezükben fognak valóban alkalmas-e arra, hogy az esetleges adókockázatokat elkerüljék. Ennek egyik oka, hogy sajnos sokszor nehéz eldönteni, hogy a nyilatkozat tényleg a reklámközzétevőtől származik-e, annak szövegezése, dátuma alapján összekapcsolható-e az egyedi reklám megrendeléssel.

A meglévő bizonytalanságok csökkentése érdekében az RSM DTM egy olyan kalkulátort készített, amelynek segítségével könnyebben eldönthető, hogy jó-e a nyilatkozat, vagy további teendők hárulnak Önökre az adókockázatok csökkentése érdekében - ez most a Piac&Profit oldalán elérhető, itt, és a főoldalon!

Az elmúlt időszakban sok fórumon, sok minden elhangzott már a reklámadó kapcsán. A felmerült kérdések szinte kivétel nélkül azt célt szolgálták, hogy tisztázódjon a törvény egyes rendelkezéseit miként és hogyan kell értelmezni ahhoz, hogy minden érintett a törvényben rögzítettek szerint járjon el. Ahogy teltek a hetek egyre több válasz született. A válaszok alapján azonban nem lehetett hátradőlni.

A nyitott jogértelmezési kérdésekre eltérő módon feltett kérdésekre néha egymással ellentétes válaszok jöttek. Volt, hogy kiderült: a kérdésre választ a szavak köznapi jelentése segítségével kell megadni, néha viszont ellenkezőleg, pont a szavak köznapi jelentése vezetett téves jogértelmezéshez. Egy új adótörvény bevezetésekor a jogértelmezési bizonytalanságok kellőképpen képesek rombolni az adózói morált, az önkéntes jogkövetést. Azok a vállalkozások, amelyek jogkövetőek szeretnének maradni, ugyanis lehetetlen helyzet elé kerülnek - mondják az RSM DTM szakértői.

Okozhat kellemetlen meglepetést a reklámadó
Bár a reklámadó körüli bizonytalanságokat részben eloszlatták a hatósági állásfoglalások, a törvény alkalmazása okozhat még kellemetlen meglepetéseket. Olyan cégeknél is adókötelezettség keletkezhet, amelyekről nem is gondolnák, hogy a reklámadó alanyaivá válhatnak.
A reklámadó kapcsán ezzel a problémával leginkább azok szembesültek, szembesülnek, akik egyébként kizárólag szankciós ágon válnak adókötelezettekké. A megrendelők. És itt nem csak a reklámadó törvény szerinti megrendelőkre kell gondolni, hanem azok megbízóira is, akik végső soron a reklámközzététel tényleges haszonélvezői.

Megrendelők adókötelezettségének szankciós jellege abból fakad, hogy nekik a reklámadót akkor kell bevallani és megfizetni, ha nem rendelkeznek a reklámközzétevő, törvényben nevesített nyilatkozatával. Megrendelői oldalon tehát a reklámközzétevő nyilatkozata áll az adókötelezettség keletkezésének központjában, ami extrém esetben azzal is járhat, hogy ennek hiányában 39 százalékos adóteher rakódhat a reklámköltésre.

Ami fontos, ha beáll a megrendelők adókötelezettsége, az teljesen független a közzétevői oldalon állók adófizetési kötelezettségétől.

A gyakorlatban ez annyit tesz: amennyiben az adóhatóság meg is állapítaná, hogy a reklámközzétevőnek nincs adófizetési kötelezettsége, a megrendelő – a nyilatkozat hiányában – továbbra is köteles lenne az adókötelezettségét teljesíteni. Míg a reklámközzétevő oldalán a mulasztás ára maximum 100 000 forintig terjedő mulasztási bírság lenne, addig megrendelői oldalon ugyanekkora összegű adófizetési kötelezettség akár már 260 000 forint reklámköltés után is bekövetkezhet. Összehasonlításként a reklámközzétevők esetén az adófizetési kötelezettség 500 millió forint fölötti reklámközzétételből származó nettó árbevétel esetén és 1 százalékos mértékkel indul.

Véleményvezér

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo