A régióból évente csaknem négyezer szállítmányozással kapcsolatos incidenst regisztrálnak a szakmai szervezetek és a bűncselekmények száma egyre nő - nyilatkozta Muray Melinda, a Sectran Kft. ügyvezető igazgatója. Elmondása szerint a leggyengébb láncszem mindig A és B pont között van, a szállítmányozási útvonalak - még a legrövidebbek is - az ellátási lánc legsérülékenyebb részei. A szárazföldi fuvarozás érthető módon amúgy is veszélyes: rossz időjárás, közlekedési dugók, balesetek, útzárak, defektek és műszaki meghibásodások nehezíthetik az áru útját. De ma már egyre több a lopás is. Muray Melinda szerint vannak kockázati tényezők, amelyeket csökkenteni lehet. Az időjárást természetesen senki sem tudja befolyásolni, mint ahogy a forgalmi helyzetet sem, és szinte lehetetlen minden egyes csomagot vagy raklapot megóvni a veszteségtől.
Belső ember is "dolgozik"
A szakértő szerint a lopások száma azonban eredményesen csökkenthető a sofőrök minősítésével és az általuk nyújtott teljesítmény folyamatos felügyeletével. A Driver Identification Database (DIDb) az eddigi technika-központú megközelítés helyett az emberi tényezőre, a humán faktorra fókuszálva hatékony megoldást nyújt a szállítmányozási veszteségek csökkentésére, megelőzésére. Az ilyen megoldásokra azért van szükség, mert a „fenyegetés" az esetek többségében belülről (is) ered. Gyakorta kiderül, hogy egy-egy gépkocsivezető is érintett az incidensben, és ilyenkor még a legmodernebb technika sem képes megelőzni a veszteségeket. Ugrin Botond, az OS Security Kft. biztonságtechnikai vezetője szerint csökkentjhetik a visszaélések számát a 24 órás online monitoring rendszerek is, amelyek egyre elterjedtebbek hazánkban.
A lopások elterjedése miatt, márciusban konferenciát is rendeznek Magyarországon, A találkozó fontosságát az is bizonyítja, hogy hazánk, mint az Európai Unió tagja is érintett a témában, Magyarországon fontos szállítmányozási tranzitútvonalak haladnak át. Ráadásul egyre több multinacionális nagyvállalat üzemeltet jelentős gyártóbázisokat az országban. A Transported Asset Protection Association (TAPA), azaz a Szállítmányozott Vagyontárgyak Védszövetsége adatai szerint évente 200 millió Euró értékben tűnnek el, sérülnek meg szállítmányok Európa, a Közel-Kelet és Afrika útjain. (A lopások éréke jóval nagyobb lehet, a szervezet csak a tagok kárait regisztrálja) A TAPA már létrehozott egy úgynevezett logisztikai bűntérképet, amely segítséget nyújthat a szállítmányozással kapcsolatos bűnözés visszaszorításában.
Ugrin Botond tapasztalatai szerint a bűnözők válogatás nélkül mindent lopnak, amit csak szállítani lehet közúton, különbségek elsősorban az áru értékéből és az áru értékesíthetőségéből adódnak. Szórakoztató elektronika, étel- és italáru, fémek, ruházati termékek mellett már a gyógyszerek, gyógyászati eszközök is a rablók célpontjaivá váltak. Egyre több a szállítmányozásra szakosodott bűnözői csoport, amelynek tagjai a kamionokról eltulajdonított árut nemzetközi hálózatok segítségével értékesítik.