A szakmai szervezetek már évek óta kongatják a vészharangot, mivel a jelenlegi ellenőrzési rendszer egyáltalán nem jelent megfelelő garanciát, logikátlan és életszerűtlen. Pedig nem olcsó mulatság, hiszen az eredetiségvizsgálat ára 17-20 ezer forint között mozog egy személyautó esetében. Sőt cinikus az egész rendszer, hiszen míg Magyarországon minden egyes autó adásvétele alkalmával új eredetiségvizsgálatot kell végezni, a külföldről behozott személygépkocsi esetében erre egyelőre nincs szükség. Pedig a gépjárműpiac legfertőzöttebb részét a visszatekert óraállású, külföldről behozott, ismeretlen eredetű gépjárművek alkotják – mondta a Magyar Nemzet napilapnak Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének (MGE) ügyvezető elnöke.
Néhány hét múlva tárgyalja az eredetiségvizsgálat jelenlegi rendszerét megreformáló jogszabálytervezetet a Miniszterelnökség – tudta meg a Vezess.hu. Az autós portál szerint a külföldről behozott autók számára kötelezővé tennék az eredetiségvizsgálatot még a magyar rendszám rákerülése előtt. Emellett a kormány kötelezővé tenné a vizsgán az alvázszám és a másodlagos azonosítónak számító adattábla vegyszeres vizsgálatát is. Ennek segítségével ki lehetne szűrni a manipulált alvázszámú kocsikat, illetve az igen gyakori áthegesztéseket is, amikor egy másik autó alvázszámát tüntetik fel. Tervek között szerepel a jelenleginél sokkal alaposabb dokumentáció, amelynek során a külföldi gépjárművek forgalmi engedélyét be kellene szkennelni, vagyis lényegében valósághűen lemásolni. Ezenfelül a javaslat kötelezővé tenné a kilométeróra-állás és az alvázszám lefotózását, valamint képek készítését a járműről, majd mindezt fel kellene tölteni egy online adatbázisba.