Komoly gonddal néznek szembe a startupok

Rohamléptekben növekszik a budapesti startup ökoszisztéma, az induló cégek pedig egyre több finanszírozási lehetőség közül választhatnak. A Start it @K&H hazai kockázati tőkebefektetők és angyalbefektetők bevonásával szervezett befektetői napján a legnépszerűbb megoldásokról és a befektetés elnyeréséhez elengedhetetlen pénzügyi tudatosságról tájékozódhattak az érdeklődő csapatok.

A budapesti startup ökoszisztéma értéke egy év alatt közel másfélszeresére, a tavalyi 467 millió dollárról 668-ra nőtt a terület legfontosabb globális kutató-tanácsadó cége, a Startup Genome szerint. A finanszírozás tekintetében viszont van még hova fejlődnünk: a nemzetközi átlagnak mindössze 36 százalékát éri el a korai, ún. seed fázisban bevont tőke átlagos értéke. Vagyis a más országokban tevékenykedő vállalkozásokhoz képest nagyjából harmadannyi pénzből kell boldogulnia a hazai, induló startupoknak, ami komoly versenyhátrányt jelenthet számukra.

(Fotó: Pixabay)

Kinek a pénzére pályáznak a startupok Magyarországon?

A vállalkozások jellemzően saját pénzből vagy a családtól, barátoktól kapott tőke segítségével indulnak el. A fejlődéshez, növekedéshez viszont már szükség lehet külső forrásra. Ezen lehetőségek feltérképezésében nyújtott segítséget a Start it @K&H befektetői napja, ahol többek között a legnépszerűbb finanszírozási megoldásokat is megismerhették a csapatok a hazai kockázati- és angyalbefektetőktől, a K&H szakértőitől, valamint a tapasztaltabb alumni csapatoktól. A Startup Hungary felmérése szerint a legkedveltebb megoldás a helyi kockázati tőke bevonás, amelyet a tavalyi évben a startupok 46 százaléka választott, magyar angyalbefektetőkhöz pedig 22 százalék fordult.

A tőkebevonás ezen két formája hasonló, a befektetők részesedésért cserébe biztosítanak finanszírozást. A különbség, hogy jellemzően a kockázati befektetők kevésbé szólnak bele a vállalkozás működésébe, amíg az a várakozásaiknak megfelelően növekszik. Az angyalbefektetők viszont nagyobb szerepet vállalnak a fejlődésében és általában nem csak az ötletben hisznek, amelyre a startup épül, hanem az alapító(k)ban is, így elnézőbbek akkor is, ha akár jelentős mértékben változik a koncepció.

Emellett a K&H szakértői arra is felhívták a figyelmet, hogy a sikeres tőkebevonásban a pénzügyi felkészültségnek és tudatosságnak is hatalmas szerepe van. Ehhez elengedhetetlen az átgondolt, reális pénzügyi tervezés, valamint a befektető részesedésének és az ezért cserébe kért összegnek a pontos meghatározása.

„A kezdeti lendületben az innovatív ötletek mellett a pénzügyek és az üzleti számok jelentősége a fiatal vállalkozóknál sokszor háttérbe szorul. Ezért a tudatos tervezésben szeretnénk nekik segíteni, többek között a kockázati tőkebefektetést vagy a finanszírozásra való sikeres felkészülést támogató e-tananyagainkkal. Az RTL Klubon futó Cápák között műsor versenyzőinek pénzügyi mentoraként hisszük és látjuk, hogy ennek van jelentősége. Az újabb évadokban ugyanis a vállalkozók is egyre felkészültebbek, ha pedig pontosan tudják, hogy mire és mennyi pénzt szeretnének, nagyobb az esélyük, hogy kapnak is” – hívta fel a figyelmet a pénzügyi tudatosság fontosságára Rammacher Zoltán, a K&H kkv marketing és értékesítés támogatás vezetője.

Véleményvezér

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni

Egyedül Magyar Péterről kellett titkosan szavazni 

Magyar Péter szerint a róla szóló szavazáskor megszületett a Fidesz és a Szocialista frakció.
Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit

Szlovákia megkapta első F-16-os vadászgépeit 

Vásárolnak a szlovákok, miközben szidják az eladót.
Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök

Elismeréseket kap Joe Biden amerikai elnök 

Joe Biden lemondott a következő négy évről, de megnyerte a következő hat hónapot!
Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz

Már csak az aluliskolázottaknál dübörög a Fidesz 

Már gyurcsányozni sem érdemes.
Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár

Hatalmas metrót épít a mindössze 300 ezer lakosú Kolozsvár 

Világváros lesz Kolozsvárból.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo