Komoly ára van a mobilitásnak – nem is szívesen fizetik meg Magyarországon

Hol vannak a földrajzi mobilitás korlátai az építőiparban? Mennyit hajlandó utazni egy szakember a munkáért? Milyen feltételekkel? Egy friss felmérés ezekre kereste a választ.

Az építőipari szakemberek 85 százaléka a lakóhelyétől számított 100 kilométeren belül vállal munkát. Az átlag ennél kevesebb, 76 kilométer. Ennél messzebb átlagosan kétmillió forint értékű megrendelésért lennének hajlandóak munkát vállalni a szakemberek - derült ki a Mapei Kft. kétszáz építőipari szakember megkérdezésével készült felméréséből.

A válaszadók 45 százaléka lenne hajlandó hosszabb időt, akár egy hetet távol lenni a családjától egy megbízás teljesítéséért. Ez 1,65 millió forint értékű megrendelés felett érné meg nekik. 21 százalék semmilyen feltétellel nem töltene hosszabb időt távol, 34 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Mobilisabbak, akik már dolgoztak külföldön

A megkérdezett szakemberek fele dolgozott már külföldön építőiparban, átlagosan 26 hónapot. Akik külföldi munkatapasztalattal rendelkeznek, mintegy 50 százalékkal messzebb vállalnak munkát, de 50 százalékkal többet is kérnek a munkájukért, mint akik nem dolgoztak külföldön.

Még nagyobb a különbség, ha hosszabb időt kell távol lenni a családtól. Aki nem volt külföldön, átlag egymillió forint értékű megbízásért vállalná, hogy egy hetet távol tölt a családjától, míg aki már dolgozott külföldön, 2,5 millió forintért vállalná a távollétet.

(Fotó: depositphotos.com)

A külföldi munkavállalási tapasztalattal rendelkezők 12 százaléka tervezi, hogy a jövőben külföldön vállal munkát, további 21 százalék elképzelhetőnek tartja. Aki viszont nem dolgozott még külföldön, az nem is akar. Mindössze 1 százalékuk volt biztos abban, hogy vállalna munkát külföldön, 17 százalékuk bizonytalan a kérdésben.

Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint a mobilitásnak ára van. Az utazás, a családtól való távollét jelentős fizikai, szellemi és anyagi terheket ró a szakemberekre, és a tapasztalatok szerint ezt nem szívesen fizeti meg a hazai piac. Amíg ez nem változik, addig a mobilitás nem enyhít a szakemberhiányon.

 

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo