Komoly ára van a mobilitásnak – nem is szívesen fizetik meg Magyarországon

Hol vannak a földrajzi mobilitás korlátai az építőiparban? Mennyit hajlandó utazni egy szakember a munkáért? Milyen feltételekkel? Egy friss felmérés ezekre kereste a választ.

Elkerülhetetlen lesz a választások utáni megszorítás?
Tényleg egy újabb Bokros-csomagot szeretne a Tisza Párt?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az építőipari szakemberek 85 százaléka a lakóhelyétől számított 100 kilométeren belül vállal munkát. Az átlag ennél kevesebb, 76 kilométer. Ennél messzebb átlagosan kétmillió forint értékű megrendelésért lennének hajlandóak munkát vállalni a szakemberek - derült ki a Mapei Kft. kétszáz építőipari szakember megkérdezésével készült felméréséből.

A válaszadók 45 százaléka lenne hajlandó hosszabb időt, akár egy hetet távol lenni a családjától egy megbízás teljesítéséért. Ez 1,65 millió forint értékű megrendelés felett érné meg nekik. 21 százalék semmilyen feltétellel nem töltene hosszabb időt távol, 34 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Mobilisabbak, akik már dolgoztak külföldön

A megkérdezett szakemberek fele dolgozott már külföldön építőiparban, átlagosan 26 hónapot. Akik külföldi munkatapasztalattal rendelkeznek, mintegy 50 százalékkal messzebb vállalnak munkát, de 50 százalékkal többet is kérnek a munkájukért, mint akik nem dolgoztak külföldön.

Még nagyobb a különbség, ha hosszabb időt kell távol lenni a családtól. Aki nem volt külföldön, átlag egymillió forint értékű megbízásért vállalná, hogy egy hetet távol tölt a családjától, míg aki már dolgozott külföldön, 2,5 millió forintért vállalná a távollétet.

(Fotó: depositphotos.com)

A külföldi munkavállalási tapasztalattal rendelkezők 12 százaléka tervezi, hogy a jövőben külföldön vállal munkát, további 21 százalék elképzelhetőnek tartja. Aki viszont nem dolgozott még külföldön, az nem is akar. Mindössze 1 százalékuk volt biztos abban, hogy vállalna munkát külföldön, 17 százalékuk bizonytalan a kérdésben.

Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint a mobilitásnak ára van. Az utazás, a családtól való távollét jelentős fizikai, szellemi és anyagi terheket ró a szakemberekre, és a tapasztalatok szerint ezt nem szívesen fizeti meg a hazai piac. Amíg ez nem változik, addig a mobilitás nem enyhít a szakemberhiányon.

 

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo