Komoly ára van a mobilitásnak – nem is szívesen fizetik meg Magyarországon

Hol vannak a földrajzi mobilitás korlátai az építőiparban? Mennyit hajlandó utazni egy szakember a munkáért? Milyen feltételekkel? Egy friss felmérés ezekre kereste a választ.

Az építőipari szakemberek 85 százaléka a lakóhelyétől számított 100 kilométeren belül vállal munkát. Az átlag ennél kevesebb, 76 kilométer. Ennél messzebb átlagosan kétmillió forint értékű megrendelésért lennének hajlandóak munkát vállalni a szakemberek - derült ki a Mapei Kft. kétszáz építőipari szakember megkérdezésével készült felméréséből.

A válaszadók 45 százaléka lenne hajlandó hosszabb időt, akár egy hetet távol lenni a családjától egy megbízás teljesítéséért. Ez 1,65 millió forint értékű megrendelés felett érné meg nekik. 21 százalék semmilyen feltétellel nem töltene hosszabb időt távol, 34 százalék pedig bizonytalan a kérdésben.

Mobilisabbak, akik már dolgoztak külföldön

A megkérdezett szakemberek fele dolgozott már külföldön építőiparban, átlagosan 26 hónapot. Akik külföldi munkatapasztalattal rendelkeznek, mintegy 50 százalékkal messzebb vállalnak munkát, de 50 százalékkal többet is kérnek a munkájukért, mint akik nem dolgoztak külföldön.

Még nagyobb a különbség, ha hosszabb időt kell távol lenni a családtól. Aki nem volt külföldön, átlag egymillió forint értékű megbízásért vállalná, hogy egy hetet távol tölt a családjától, míg aki már dolgozott külföldön, 2,5 millió forintért vállalná a távollétet.

(Fotó: depositphotos.com)

A külföldi munkavállalási tapasztalattal rendelkezők 12 százaléka tervezi, hogy a jövőben külföldön vállal munkát, további 21 százalék elképzelhetőnek tartja. Aki viszont nem dolgozott még külföldön, az nem is akar. Mindössze 1 százalékuk volt biztos abban, hogy vállalna munkát külföldön, 17 százalékuk bizonytalan a kérdésben.

Markovich Béla, a Mapei Kft. ügyvezetője szerint a mobilitásnak ára van. Az utazás, a családtól való távollét jelentős fizikai, szellemi és anyagi terheket ró a szakemberekre, és a tapasztalatok szerint ezt nem szívesen fizeti meg a hazai piac. Amíg ez nem változik, addig a mobilitás nem enyhít a szakemberhiányon.

 

Véleményvezér

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.
Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein

Sorra történnek robbanások az orosz árnyékflotta tankerein 

Immár a tengereken is folyik a háború.
Jönnek a Budapest-logós Pride pólók

Jönnek a Budapest-logós Pride pólók 

Az Orbán Viktorral szembeni ellenállás kereskedelmi vetületet kap.
Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői

Hadházy Ákos szerint személyenként 80 ezer forintos büntetésre számíthatnak a Pride résztvevői 

Bár egyetlen gyermeket nem ért sérelem a Pride miatt a résztvevők gigabüntetést kapnak.
Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa

Elképesztő nagyságú adófizetői pénzt kapott Áder János alapítványa 

A Fidesz politikusai nem tudják ott hagyni az állami zsíros bödönt.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo