A COVID-19 világjárvány rengeteg vállalatot negatívan érintett, de a legjobban a kisvállalkozások szenvedték meg a hatásait. Amint az több kutatásból is kiderül, egyes országokban a kisvállalkozások akár 90 százalékát is negatívan érintette a világjárvány, ami többek között a termelés, az értékesítés és a bevételek visszaesése, vagy akár végleges megszűnés formájában nyilvánult meg.
Az, hogy az alkalmazottak hogyan birkóznak meg ezekkel a kihívásokkal, az egész üzletmenetre komoly hatással lehet a tucatnyi vagy annál is kevesebb alkalmazottat foglalkoztató vállalkozásoknál. Éppen ezért fontos, hogy a vezetők odafigyeljenek arra, hogyan érzik magukat az alkalmazottak, és hogy milyen következményekkel járhat mindez az üzletmenet szempontjából.
A Kaspersky legújabb felmérése szerint a támogatási elvárások tekintetében némi különbség mutatkozik a szociális támogatások és egyéb juttatások – például az internet- és a telefonköltségek megtérítése – területén. A kisvállalkozásoknál dolgozók 33 százaléka szeretne több támogatást e téren, ezzel szemben a közepes méretű vállalatoknál ez az arány már 36 százalék. Ugyanez a minta látható a technológiai támogatás, mint például a megfelelő készülékek és informatikai eszközök biztosítása esetében is (31 százalék szemben a 33 százalékkal). Ennek oka lehet például az, hogy a kisvállalkozásoknál dolgozók esetében gyakoribb, hogy ők maguk alakítják ki a munkakörnyezetüket, a saját eszközeiket használják a munkához, és ők maguk gondoskodnak a munkához szükséges szolgáltatások eléréséről.
Az érzelmi vagy pszichológiai támogatás igénye a vállalkozásoknál nagyjából azonos mértékű: a kisvállalkozásoknál 17 százalék, a nagyobbaknál pedig 16 százalék. A koronavírus-járvány nem csak az emberek munkájára és mindennapi életére volt hatással, hanem szorongást is keltett bennük a saját és a szeretteik egészségi állapotával kapcsolatosan, és aláásta a jövőbe vetett optimizmusukat is. Ezért a mentális támogatás minden dolgozó számára nagy jelentőséggel bírhat.
Azok, akik kisvállalkozásoknál szereztek munkatapasztalatot, jó eséllyel az új munkakörülmények között is önellátóbbak, és ennek köszönhetően az őket foglalkozató vállalkozások minden erőforrásukat a túlélésre fordíthatják. A dolgozói termelékenység és morál fenntartásához azonban továbbra is fontos biztosítani, hogy a dolgozóknak mindenük meglegyen, ami a munkához szükséges. A technológiai környezet kapcsán például a dolgozóknak segítségre van szükségük az informatikai eszközök biztonságos használatához még akkor is, ha a saját laptopjukon dolgoznak és önállóan kezelik az összes webes szolgáltatásokhoz való hozzáférést” – fejtette ki Ivan Szalikov, a Kaspersky KKV Termékek részlegének termékmenedzsere.Javaslatok az alkalmazottak távmunka-körülményeinek megkönnyítéséhez:
- A nyílt, őszinte kommunikáció rendkívül fontos az alkalmazottaknak, hiszen a vezetőiktől várnak útmutatást azzal kapcsolatban, hogy hogyan reagáljanak a krízishelyzetekre. Szervezzenek „kérdezzenek tőlem bármit” beszélgetéseket a felső vezetéssel, hogy tájékoztathassák a dolgozókat arról, hogyan működik tovább a vállalkozás az új körülmények között.
- Készítsenek felméréseket, hogy megismerhessék a dolgozók érzelmi állapotát, a rájuk nehezedő munkaterhet, valamint azt, hogy megvan-e mindenük a távmunkához, és hogy világosak-e számukra az üzleti folyamatok. Ily módon jobban megismerhetők az emberek aktuálisan specifikus körülményei, ez pedig elősegíti a kiegyensúlyozottabb döntéshozatalt.
- Segítsenek a dolgozóknak az információáradat és a túlterheltség érzésének kezelésében ezekben a bizonytalan időkben. Folyamatosan tájékoztassák a csapatokat a tényekről és az aktuális helyzetről, valamint arról, hogyan miként lehetnek biztonságban és miként maradhatnak egészségesek.
- Hozzanak létre HR és IT online kommunikációs csatornákat, hogy mindenki könnyen megoldást találhasson a problémájára. Nyújtsanak útmutatást minden dolgozónak a távmunkával és bizonyos szoftverek használatával kapcsolatban. Ez akár webináriumok vagy csoportos hívások formájában is megvalósítható.
- Tanítsák meg az embereknek, hogy milyen alapvető biztonsági gyakorlatokat kell alkalmazniuk a távmunka során, például azt, hogy miként kerülhetik el, hogy e-mailes vagy webes adathalászat áldozatává váljanak, illetve azt, hogy miként kell kezelni a fiókokat és a jelszavakat.
- Alkalmazzanak felhőalapú biztonsági megoldást. Még a kisvállalkozásoknak is védeniük kell magukat a kiberfenyegetések ellen, függetlenül attól, hogy az alkalmazottak céges vagy saját eszközön dolgoznak-e.