Kemény munka, de megéri magunkat építeni

Régóta létező jelenség, hogy valaki tudatosan felépíti önmagát a külvilág számára, egy-két évtizede azonban ez már az üzleti életben is ismert fogás. Nem olyan régen neve is lett a stratégiának: personal branding, azaz énmárka, ami mögött szinte minden esetben tudatosan komponált személy áll.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Hatást gyakorolunk másokra, jó vagy rossz érzéseket keltünk a környezetünkben. A rólunk kialakuló képet formálhatjuk magunk is, tudatosan, számos eszközzel. Vállalkozásvezetőként pedig egyenesen kötelező ezt tennünk.

– Húsz éve még akár azzal is ki lehetett tűnni, ha több nyelvet beszélt vagy külföldön tanult valaki, de ma már élesebb a verseny – mutat rá László Móni, personal branding szakértő, aki szerint legalább három oka van annak, hogy miért került mostanában fókuszba a személyes márka építése.

Egyrészt megváltoztak a karrierívek: gyorsabbak a váltások, nemcsak cégeken belül, hanem akár vállalatok között is. Másrészt mert a technológiai fejlődés és a közösségi média térnyerése következtében alig válik szét a magán- és a céges imidzsünk, így keletkezett egy kommunikációs kavarodás. A harmadik kiemelkedő ok a tehetséges munkaerő vonzásának kényszere.

– Fizetéssel, klassz munkahelyi környezettel egy bizonyos szintig lehet motiválni, a jó vezetőhöz, jó csapathoz viszont szívesebben csatlakoznak a fiatalok. A karizmatikus, kiemelkedő szakmai hírű vezető vonzóbb a leendő munkatársak számára. Fontos, hogy az ismertség és az elismertség egyensúlyban legyen – teszi hozzá a szakember.

De az énmárka építés a grow-hacking egyik módszere is.

Mit üzen a világnak?
Kép:Pexels

A személyesmárka-építés 8 törvénye
Arra, hogy személyes márkánkat hogyan lehet fejleszteni, komoly módszertan létezik. A működő modellek nem különböznek a céges és a személyes márka építésében, sőt, ezek összefüggenek egymással – illetve akkor működnek jól, ha összefüggnek és erősítik egymást. Az egyik igen ismert modell Peter Montoya nevéhez fűződik, aki a személyes márka építés 8 törvényét határozta meg.
Kemény munka, de megéri

Erős énmárka nincs szakmai tudás és teljesítmény nélkül. Fontos azonban a hitelesség is, aminek része, hogy önazonos legyen a vezető, és ne egy kreált képet akarjon mintázni.

– Az énmárka szempontjából jól felépített cégvezető a céljaitól függő ismertségre törekszik, így nem feltétlenül világhírű. Ha egy adott szakmán belül ő a név, az egy erős márka, bár lehet, hogy a szakmán kívül senki sem ismeri. A rossz piaci megítélése viszont megnehezíti az üzletkötéseit, és egy idő után a munkaerő-felvételt is a cégénél – mutat rá a szakértő.

Az önismeret a tudatos márkaépítés első téglája. Ehhez fel kell térképezni a tulajdonságainkat, a pozitív és negatív személyiségjegyeinket, az erősségeinket és a gyenge pontjainkat. Próbáljuk egy skálán elhelyezni ezeket, mennyire dominálnak a mindennapjainkban, a munkánkban. Érdemes körülnézni a versenytársak háza táján is, hisz fontos a piac ismerete. Ezt követően lehet meghatározni azt a markáns jegyet, ami kiemel bennünket mások közül.

–Az énmárkaépítés kérdése tipikusan egy konferencia-előadás, egy weboldal, egy Facebook-oldal kapcsán merül fel. Ezek azonban csupán eszközök. Amikor felépül technikailag a weboldal, kiderül, nincs tartalom – mutat rá László Móni, aki szerint egy sikeres személyes márka felépítéséhez, azaz mire a márkaépítési munka első visszajelzéseit megkapjuk, minimum 4–6 hónapra van szükség, de persze ez a céloktól is függ. Ahhoz hogy valaki ismert és elismert szakmai márka legyen, akár 2–3 tudatos, kemény kommunikációs szakmai munkával teli év szükséges. De a befektetett energia többszörösen megtérül.

Sokat segít döntési helyzetekben

Ha nincs mögötte stabil szakmai teljesítmény, akkor nem márkát kreálunk, hanem lufit fújunk. Az pedig nem jó. A hiteles márkaépítés nem nyomulás, nem szakmai törtetés. Aki jó a szakmájában, a már elért eredményeit használva válhat jó márkává.

Amit inkább ne mondjunk magunkról
Számos eszköz van a kezünkben, amivel tudatosan alakíthatjuk a rólunk kialakult képet. Van, amivel viszont nagyon mellélőhetünk. Nézzünk néhány alapvető hibát.
A tanácsadó szerint az énmárkaépítés mellékhatása a tudatos működés, valamint a szakmai célok kikristályosodása. Utóbbi sokat segít döntési helyzetekben.

Döntési helyzetekből például Litkey Farkas életében sincs hiány. A vitorlázó néhány éve kezdte tudatosan építeni sikeres szakmai életét, amikor ráébredt arra, hogy az eredmények mellé a hitelesség, a tudatos és erős személyes jelenlét is szükséges.

– Mikor támogatókat, szponzorokat keresek egy versenyhez, az üzleti partnereim – a nyerési esélyeim mellett – leginkább a rólam alkotott kép alapján döntenek. Volt olyan támogatóm, aki mielőtt szerződtünk volna, piackutatást végzett, hogy mennyire vagyok elfogadott, nem megosztó személyiség, milyen a rólam kialakult általános összbenyomás. Egy vállalat vagy cég azért fog engem támogatni, mert azt szeretné, hogy az ő neve összekapcsolódjon az emberek fejében az enyémmel.

Bár egyre szélesebb körben hódít az énmárka Magyarországon, a világbajnok úttörőnek érzi magát e téren.

– Hatalmas az igény erre, úgy érzem. Ha az ember jól építi fel magát, és szilárd az alap – vagyis maga a tartalom is rendben van, nem csak a forma –, akkor a megfelelő márkák és cégek örömmel sorakoznak fel mellette.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo