Kemény munka, de megéri magunkat építeni

Régóta létező jelenség, hogy valaki tudatosan felépíti önmagát a külvilág számára, egy-két évtizede azonban ez már az üzleti életben is ismert fogás. Nem olyan régen neve is lett a stratégiának: personal branding, azaz énmárka, ami mögött szinte minden esetben tudatosan komponált személy áll.

Hatást gyakorolunk másokra, jó vagy rossz érzéseket keltünk a környezetünkben. A rólunk kialakuló képet formálhatjuk magunk is, tudatosan, számos eszközzel. Vállalkozásvezetőként pedig egyenesen kötelező ezt tennünk.

– Húsz éve még akár azzal is ki lehetett tűnni, ha több nyelvet beszélt vagy külföldön tanult valaki, de ma már élesebb a verseny – mutat rá László Móni, personal branding szakértő, aki szerint legalább három oka van annak, hogy miért került mostanában fókuszba a személyes márka építése.

Egyrészt megváltoztak a karrierívek: gyorsabbak a váltások, nemcsak cégeken belül, hanem akár vállalatok között is. Másrészt mert a technológiai fejlődés és a közösségi média térnyerése következtében alig válik szét a magán- és a céges imidzsünk, így keletkezett egy kommunikációs kavarodás. A harmadik kiemelkedő ok a tehetséges munkaerő vonzásának kényszere.

– Fizetéssel, klassz munkahelyi környezettel egy bizonyos szintig lehet motiválni, a jó vezetőhöz, jó csapathoz viszont szívesebben csatlakoznak a fiatalok. A karizmatikus, kiemelkedő szakmai hírű vezető vonzóbb a leendő munkatársak számára. Fontos, hogy az ismertség és az elismertség egyensúlyban legyen – teszi hozzá a szakember.

De az énmárka építés a grow-hacking egyik módszere is.

Mit üzen a világnak?
Kép:Pexels

A személyesmárka-építés 8 törvénye
Arra, hogy személyes márkánkat hogyan lehet fejleszteni, komoly módszertan létezik. A működő modellek nem különböznek a céges és a személyes márka építésében, sőt, ezek összefüggenek egymással – illetve akkor működnek jól, ha összefüggnek és erősítik egymást. Az egyik igen ismert modell Peter Montoya nevéhez fűződik, aki a személyes márka építés 8 törvényét határozta meg.
Kemény munka, de megéri

Erős énmárka nincs szakmai tudás és teljesítmény nélkül. Fontos azonban a hitelesség is, aminek része, hogy önazonos legyen a vezető, és ne egy kreált képet akarjon mintázni.

– Az énmárka szempontjából jól felépített cégvezető a céljaitól függő ismertségre törekszik, így nem feltétlenül világhírű. Ha egy adott szakmán belül ő a név, az egy erős márka, bár lehet, hogy a szakmán kívül senki sem ismeri. A rossz piaci megítélése viszont megnehezíti az üzletkötéseit, és egy idő után a munkaerő-felvételt is a cégénél – mutat rá a szakértő.

Az önismeret a tudatos márkaépítés első téglája. Ehhez fel kell térképezni a tulajdonságainkat, a pozitív és negatív személyiségjegyeinket, az erősségeinket és a gyenge pontjainkat. Próbáljuk egy skálán elhelyezni ezeket, mennyire dominálnak a mindennapjainkban, a munkánkban. Érdemes körülnézni a versenytársak háza táján is, hisz fontos a piac ismerete. Ezt követően lehet meghatározni azt a markáns jegyet, ami kiemel bennünket mások közül.

–Az énmárkaépítés kérdése tipikusan egy konferencia-előadás, egy weboldal, egy Facebook-oldal kapcsán merül fel. Ezek azonban csupán eszközök. Amikor felépül technikailag a weboldal, kiderül, nincs tartalom – mutat rá László Móni, aki szerint egy sikeres személyes márka felépítéséhez, azaz mire a márkaépítési munka első visszajelzéseit megkapjuk, minimum 4–6 hónapra van szükség, de persze ez a céloktól is függ. Ahhoz hogy valaki ismert és elismert szakmai márka legyen, akár 2–3 tudatos, kemény kommunikációs szakmai munkával teli év szükséges. De a befektetett energia többszörösen megtérül.

Sokat segít döntési helyzetekben

Ha nincs mögötte stabil szakmai teljesítmény, akkor nem márkát kreálunk, hanem lufit fújunk. Az pedig nem jó. A hiteles márkaépítés nem nyomulás, nem szakmai törtetés. Aki jó a szakmájában, a már elért eredményeit használva válhat jó márkává.

Amit inkább ne mondjunk magunkról
Számos eszköz van a kezünkben, amivel tudatosan alakíthatjuk a rólunk kialakult képet. Van, amivel viszont nagyon mellélőhetünk. Nézzünk néhány alapvető hibát.
A tanácsadó szerint az énmárkaépítés mellékhatása a tudatos működés, valamint a szakmai célok kikristályosodása. Utóbbi sokat segít döntési helyzetekben.

Döntési helyzetekből például Litkey Farkas életében sincs hiány. A vitorlázó néhány éve kezdte tudatosan építeni sikeres szakmai életét, amikor ráébredt arra, hogy az eredmények mellé a hitelesség, a tudatos és erős személyes jelenlét is szükséges.

– Mikor támogatókat, szponzorokat keresek egy versenyhez, az üzleti partnereim – a nyerési esélyeim mellett – leginkább a rólam alkotott kép alapján döntenek. Volt olyan támogatóm, aki mielőtt szerződtünk volna, piackutatást végzett, hogy mennyire vagyok elfogadott, nem megosztó személyiség, milyen a rólam kialakult általános összbenyomás. Egy vállalat vagy cég azért fog engem támogatni, mert azt szeretné, hogy az ő neve összekapcsolódjon az emberek fejében az enyémmel.

Bár egyre szélesebb körben hódít az énmárka Magyarországon, a világbajnok úttörőnek érzi magát e téren.

– Hatalmas az igény erre, úgy érzem. Ha az ember jól építi fel magát, és szilárd az alap – vagyis maga a tartalom is rendben van, nem csak a forma –, akkor a megfelelő márkák és cégek örömmel sorakoznak fel mellette.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo