Integrációs terv nélkül ne vegyünk céget

Habár nincs egységes receptje a családi vállalatok körében is bevett növekedési stratégiának, a vállalatfelvásárlásnak, a K&H vállalati szakemberei tudják, mire érdemes leginkább odafigyelni. A tapasztalatok alapján a hazai cégek esetében a túlzott kockázatvállalás és az elhúzódó felvásárlási folyamat jelentheti a fő akadályt, aminek elkerülésére részletes integrációs terv készítését javasolják.  

A piaci pozíció megerősítésének vagy egy új piacra belépésnek bevett módja lehet a cégfelvásárlás. Arra is jó szolgálatot tehet azonban, hogy az értéklánc egy nagyobb részének lefedésével csökkentsük a beszállítókkal vagy a vevőkkel kapcsolatos kockázatokat, és akár a cég vagyonának megosztására is alkalmas lehet. A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy a szándék és a gyakorlat nem minden esetben találkozik. „Miközben hazai szinten évente mintegy 100-150 cégfelvásárlás történik, és ezeknek a jelentős része a családi vállalatok körében, azt látjuk, hogy a sikeres akvizíció három alapfeltétele – az előre jól meghatározott stratégia, a stabil működés és a menedzsment motiváltsága – nem minden esetben valósul meg hiánytalanul. Ez pedig végső soron azt eredményezheti, hogy a hatalmas befektetett energia és tőke ellenére sem éri el a vállalat a kívánt célt” – tájékoztatott el Ékes Ákos, a K&H családi vállalatok szakértője.

Az ideális célpont

„Ahhoz, hogy a cégfelvásárlás gördülékenyen történjen, először is az ideális célpontot kell feltérképezni. Ez természetesen magába foglalja a pénzügyi és piaci működés vizsgálatát, de legalább ilyen fontos az adott cégre jellemző vállalati kultúra, illetve az is, hogy miként lehet – lehet-e egyáltalán – a két cég erőforrásait a leghatékonyabban összevonni. Hiszen végső soron a felvásárlás eredményét a hosszú távon sikeres működésben lehet lemérni” – hangsúlyozta ki Hegyi Ádám, a KBC Securities Corporate Finance vezetője.

A cégvásárlási lehetőségek jogi következményei
A cégvásárlásnak több módja is van: részesedés-vásárlás, eszközvásárlás, üzletág átruházás. Az ezek közül történő választás, bár üzleti kérdés, értelemszerűen eltérő jogi konzekvenciákat eredményez - figyelmeztet az RSM Hungary szakértője.
„A hazai vállalatok leggyakoribb hibájaként azt látjuk, hogy a nem megfelelő átvilágítás és értékelés miatt a felvásárló túlzott kockázatot vállal, és a tranzakció eredményeként elvárt hozamot az összevonás utáni cég nem képes megtermelni. A sikeres akvizíció másik gyakori akadálya pedig a felvásárlási folyamat pontos meghatározásának hiánya, mivel tapasztalataink szerint a folyamat nem megfelelő dinamikája esetén egyik vagy másik fél könnyen belefáradhat a procedúrába” – mondta el Hegyi Ádám.

Hogyan vegyünk céget

A szakemberek a felvásárlási folyamat eredményes lebonyolításában – cégmérettől függetlenül – kulcstényezőnek tartják az integrációs terv meglétét, ami onnantól kezdődően, hogy milyen célok állnak a felvásárlási folyamat mögött, a piacfelmérésen és a saját tőke és idegen források optimális összehangolásán át egészen a két cég sikeres közös működési feltételeinek lefektetéséig a teljes procedúrát magába foglalja.

Véleményvezér

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát

Mészáros Lőrinc és neje hatalmas luxusba fojtotta a magyar fanyalgók miatt érzett bánatát 

Hadházy Ákos független országgyűlési képviselő ismét utolérte a Mészáros házaspárt.
Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely

Újabb eseményt szervez Karácsony Gergely 

Nem nyugszik a főpolgármester.
Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak

Nincs neurológiai betegsége Orbán Viktornak 

Nyelvi botlás lehetett csak.
Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo