A K&H kkv bizalmi index legutóbbi felmérésében 500 hazai mikro-, kis- és középvállalkozást kérdeztek meg arról, miként vélekednek a Növekedési Hitelprogramról. „A felmérés az NHP erős véghajrája után pár nappal készült, ezért meglepő, hogy a megkérdezett vállalkozások csupán 72%-a hallott a programról. Közülük a legtöbben (63%) egyáltalán nem foglalkoztak a hitel nyújtotta kedvező lehetőségekkel, közel minden hetedik cég pedig mindössze az érdeklődésig jutott el. A felmérés adatai szerint a hitelprogram első szakaszában azonos arányban vannak azok a vállalkozások, amelyek kaptak hitelt, és azok a cégek, amelyek ugyan igényeltek, de nem kapták meg. Akik érdeklődtek a program iránt, de mégsem vettek részt, leginkább azzal indokolták ezt, hogy nem feleltek meg a feltételeknek” – tájékoztatott az eredményekről Németh László, a K&H Kkv marketing főosztály vezetője.
Inkább a nagyok kapták
A kedvezményes hitel felhasználásáról eltérően vélekednek azok a cégek, amelyek kaptak hitelt és azok, amelyek nem. Azok a vállalkozások, amelyek részt vettek a programban, leginkább forgóeszköz finanszírozásra fordították a kapott forrást, ezt követte a hitelkiváltás, illetve egy folyamatban lévő beruházás támogatása. Ezzel szemben azok a vállalkozások, amelyek végül nem vettek részt a programban, elsősorban egy már korábban tervezett beruházást indítottak volna el a kedvezményes hitellel. Ezt követő leggyakoribb célként a meglévő forint hitelük kiváltását, illetve a devizahitel kiváltást jelölték meg.
Igény, az volna rá
„A Növekedési Hitelprogram folytatását illetően egyértelműen van igény a kkv-k részéről. Az október elsején elindított második szakasz azonban előre láthatóan főként azokat a vállalkozásokat fogja mozgósítani, akik már részt vettek az első körben, illetve tervezték azt, de valamilyen oknál fogva ez az első programban nem sikerült. Azok közül a vállalkozások közül, akik az első körben nem vettek részt, csupán minden harmadik jelezte, hogy a második szakasz érdekli őket. Az egyes szektorokat tekintve úgy tűnik, a mezőgazdasági cégek lesznek a legaktívabbak a második körben, mivel 51%-uk jelezte, hogy részt kíván venni benne, míg a többi szektor esetében ez az arány csak 46%.
Kedvet csinál
A Növekedési Hitelprogramnak nagyon fontos pszichés eredménye is volt Krisán László, a Kavosz Zrt. vezérigazgatója szerint. A program előtt a vállalkozások befelé forduló, önőrlő pozícióban voltak, ebből segített kimozdulni az NHP program, a cégek most újra elkezdtek hitelben gondolkodni. A Kavosznak az NHP első szakasza után végzett felmérésének eredményei szerint jelenleg a vállalkozások 78%-a gondolkodna beruházásban, ennek 90%-a ezt hitelből tervezi, ami nagyon nagy és fontos változás - tette hozzá a szakember. Aki végigment már a hitelfelvétel folyamatán, nyitottabb a forrásbevonásra. Ezért a kedvezményes, alacsony költségszintű hitelek nagyon fontosak abból a szempontból is, hogy olyan vállalkozásokat „billenthetnek át”, akik korábban nem éltek ezzel az eszközzel.