Minden vállalkozónak legalább hathavonta át kellene néznie az üzleti tervét. De nemcsak azt, hanem a nagykönyvet is, megbizonyosodni róla, hol és mennyi pénz folyik el. (Hogy mindez könnyen átlátható legyen, ahhoz viszont célszerű egy jó információs rendszert kiépíteni a magunk számára. Itt elmondjuk, hogyan.) A cégvezetők egy része ugyanis nincs tisztában azzal, hogy mennyi pénzt is adnak ki naponta és mire. Leköti őket a napi ügymenet, a számos feladat –ha a vállalat bankszámláján lévő összeg nem zuhan nullára, nem aggódnak a részletek miatt.
Pedig egy felelős cégvezetőnek igenis időt kell fordítania arra, hogy megtalálja azokat a lehetőségeket, ahol csökkenthet a költségein. (Ha mégsem lennének ötletei, alább adunk néhány tippet.) Amikor – saját kútfőből vagy a munkatársak segítségével – összeállt a lista, készítsen fontossági sorrendet az ötletek között. Kérdezze meg magától: melyek a legfontosabb lépések, melyeknek lehet a legnagyobb hatása az üzletmenetre, és melyikhez mennyi idő kell?
Íme addig is néhány ötlet, hol lehet csökkenteni a költségeket:
Szállítás. Ha Ön a kiskereskedelemben dolgozik, minden bizonnyal több-kevesebb rendszerességgel élnie kell valamely postai cég szolgáltatásaival. De nem mindegy, melyiket választja: a drága gyorsat, az olcsóbb lassút, városon belül a kerékpárost? Saját alkalmazásban lévő futárt? Lehet, hogy egy jó váltással nemcsak olcsóbban jön ki majd a szállításaival, de szolgáltatásának minősége is hirtelen megváltozik.
Bankkártya-szolgáltató. A legtöbb bolt ma már lemarad a versenyben, ha nem lehet náluk kártyával fizetni. Ugyanakkor az egyes pénzügyi szolgáltatók egészen eltérő árakon kínálják a leolvasóikat. A végső számlába beleszámíthat a cégének forgalma is, de az is pluszköltségként jelentkezik, ha rengeteget kell költeni a leolvasó beüzemelésére.
Munkaerő. Egy kis vállalkozás nem engedheti meg, hogy túl sok embert alkalmazzon, ahogyan azt sem, hogy olyan dolgozói legyenek, akik nem tesznek meg mindent a cégért. Ha a néhány alkalmazott közül egy-kettő nem teszi ki a lelkét a vállalatért, az olyan szintű veszteséget okoz, amit már nem biztos, hogy elbír egy kis cég. Gondolja végig, a megfelelő emberek dolgoznak-e a megfelelő posztokon. és mindannyian ugyanabban a hajóban eveznek-e.
Marketing. Legyen biztos benne, hogy a marketingkiadásai valóban kézzelfogható eredményeket hoznak. Könnyű hátradőlni, mondván, hónapok, évek óta mennyit költ marketingre. A kérdés azonban nemcsak az, hogy hatékony-e a megoldása, hanem hogy nem lehetne-e hatékonyabban csinálni. A közösségi oldalak és online marketing korában a lehetőségek száma megsokszorozódott. Ha a marketingstratégiája nem vált be, ne várjon csodára, vonja le a következtetést és lépjen tovább a következő módszerre.