Így tanulható a beszállítóvá válás

Közel háromezer hazai mikro-, kis- és középvállalkozás vett részt abban az országos programban, amelynek keretében pénzügyi-, beszállítói-, exportfejlesztési és fenntarthatósági témákban cseréltek tapasztalatot, osztottak meg jó gyakorlatokat egymás között a cégek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2018-ban indult uniós támogatásból az Országos Vállalkozói Mentorprogram a Magyar Kereskedelmi és Iparkamaránál. Dr. Mezősi Balázs, a program szakmai vezetője szerint a cél az volt, hogy segítsék a vállalkozásokat ismereteik bővítésében és működő vállalati gyakorlatok megismerésében azért, hogy a megszerzett tudással a kevésbé tapasztalt vállalkozások fejlődését felgyorsítsák, így a résztvevők önállóbbá, tudatosabbá és válságállóbbá válhattak. A mentorálás, mint forma mellett szólt, hogy így több gyakorlati tapasztalat adható át, hiszen maga a mentor már végigjárta ezt az utat és saját példáján keresztül szolgálhat tanulságokkal a résztvevőknek. A visszajelzések szerint az eddig elvégzett munka sikeres volt, a résztvevők nagyon magasra értékelték a program által nyújtottakat.

Mentoráltból lett mentor

Különleges bevonatot igényel a sósavtartály, hogy hónapokig jól funkcionáljon korrodálódás nélkül, de a tej tárolása is speciális felületkezelésű termékekben történik – csak két példa, amit az Ostorházi Bevonattechnika Kft. tulajdonos-ügyvezetője említ a portfólióból. A rendszerváltáskor alapított építési szakipari családi vállalkozás olyan bevonatokkal kísérletezik, amelyek ellenállóbbá teszik a szerkezetet, megakadályozzák a káros kölcsönhatásokat. Az ötven fős középvállalkozás figyelmébe egy régi üzleti partner ajánlotta a kamarai mentorprogramot és a Knorr-Bremse beszállítójaként többek között abban láttak fejlődési lehetőséget, hogy pontosabban értsék, teljesítsék a vevői elvárásokat. A program nyomán szervezetfejlesztést, pontosabb eljárásokat valósítottak meg és a teljes életútra vonatkozó termékazonosítási rendszert vezettek be, folyamatosan optimalizálva a technológiát. Ostorházi Miklós szerint az együttműködés eredményének is köszönhető a stabil minőségű termelés, a jobb igénylekövetés, az alacsonyabb hibaszázalék. A program olyannyira bevált, hogy ma már ők is mentorként vesznek részt a legújabb, fenntarthatósági témájú alprogramban. A fenntarthatósági téma nem véletlen: komoly erőfeszítéseket tesznek annak érdekében, hogy egy alapvetően környezetszennyezőnek gondolt tevékenység során jelentősen csökkentsék a környezetterhelést, például az anyaghasználat vagy a veszélyes hulladék kezelésének haladó technikái révén. Annyira bíznak a megoldásaikban, hogy az üzem területén gyümölcsfáik is vannak, amelyek terméséből nyugodt szívvel fogyasztanak. Noha közvetlen anyagi előnyt nem jelent számukra a mentorszerep, mégis más vállalkozások támogatását hasznosnak, fontos társadalmi szerepvállalásnak tekintik maguk is.

Mentorként Kanda Gábor, a Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. beszerzési vezetője is megerősítette a program hasznosságát. A közel kétezer főt foglalkoztató, 350 millió euró éves forgalmú multi, amelynek legnagyobb fejlesztői és gyártói leányvállalata mintegy negyed évszázada hazánkban van jelen, a kamara felkérésére vett részt mentorként az Országos Vállalkozói Mentorprogramban és párhuzamosan több vállalkozást is támogatott a fejlődésben – köztük a fent említettet, akikkel azóta is piaci kapcsolatban állnak. Számukra a beszállítói bázis megerősítése volt a cél, hiszen a program révén mélyebben beleláttak a partnercégek működésébe, összehangolták és közösen fejlesztették tovább a folyamatokat. Ráadásul mindez kétirányú volt, maguk a mentorok is tanultak a folyamat során. Kanda Gábor szerint a mikrovállalkozások részéről is kaptak ötleteket, sőt néhány olyan gyakorlati tippet is, amit kicsiben könnyebb volt kipróbálni és tesztelni, mint náluk a nagyvállalati környezetben.

Folyamatosan fejlődő vállalkozások

A mentorprogrammal a szemléletformálás és a tudásmegosztás a cél, mondja a Kamara részéről Dr. Mezősi Balázs, aki szerint a munka most ugyan elkezdődött, de az eredmény majd hosszabb távon térül meg igazán. A tudás megszerzése egymásra épülő folyamatokból áll, melyben az alapot nem is feltétlenül a tárgyi tudás, szakértelem, hanem a tudatos, takarékos, hatékonyságra és egyben minőségre törekvő szemlélet jelenti. A nyitott és fejlődni szándékozó cégek egy olyan folyamaton mehettek végig, melynek során széleskörű szemléletet, tudást, az eszközök szerepét és jól működő kombinációit ismerhették meg. Közel 3000 vállalat végzett nálunk az elmúlt másfél évben – bízunk benne, hogy a következő években is hasonló nagyságrendben, minőségi módon és kiemelkedő vállalati elégedettség mellett (a jelenlegi mutatónk 4,8/5,0), szolgálhatjuk a nemzetgazdaság érdekeit a hazai kkv-k tömeges fejlesztésével.

(x)

Véleményvezér

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában

Utolsó helyen állunk az unióban a nyaralni tudók számában 

Meddig süllyed még a magyarok életszínvonala?
Rettegnek a fideszes polgármesterek

Rettegnek a fideszes polgármesterek 

Fideszes polgármesternek együtt szerepelni egy ellenzékivel egy fotón, skandallum.
Élve fejeztek le egy magyart az oroszok

Élve fejeztek le egy magyart az oroszok 

Miért hallgat a magyar kormány, amikor az oroszok gyilkolnak magyarokat?
A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára

A lengyel gazdaság száguldása hatalmas égés a magyar gazdaságpolitika számára 

A munkavállalók a lábukkal szavaznak.
Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo