Miben lehet egy kisbolt jobb, mint bármely szupermarket?
Kiszolgálás minősége
Csak egy kisbolt esetében van esély arra, hogy az eladó név szerint ismerje a törzsvásárlókat és a számukra leginkább személyre szabott kiszolgálást biztosítsa.
Mennyivel jobb érzés egy olyan helyen vásárolni, ahol a személytelen köszönés és a formális kérdések feltevése és megválaszolása mellett helyet kap a kötetlen beszélgetés és a személyesség! Ezt egy szupermarket sohasem fogja tudni elérni és felülmúlni!
Szakértelem
A kisboltok szűkebb termékkínálata által az eladó pontosan tudja, hogy milyen terméket kínál, milyen áron, és hogy az a termék milyen jellemzőkkel bír. Továbbá a vásárlónak lehetősége is nyílik arra, hogy érdeklődjön, kérdezzen és informálódjon, hiszen több idő jut egy-egy vásárló kiszolgálására. A személyes odafigyelés és a szakértelem pedig egy teljesen más szintre emeli, a vásárlás élményét.
Céltudatos marketing kommunikáció
A kisboltokba járó célközönség sokkal jobban lehatárolható és megfogalmazható, mint a multinacionális cégek vásárlóinak sokasága. Célcsoportok meghatározásával olyan tudatos marketingkommunikáció dolgozható ki, ami eredményes, meggyőző és hiteles, ezáltal könnyedén lehet sikereket elérni.
Mindezek ellenére a kisboltok tulajdonosai, illetve vezetői, a mai napig ódzkodnak attól, hogy marketingeszközöket hívjanak segítségül. Pedig a siker pont a marketingeszközök szakszerű használatában rejlik!
A három leggyakoribb ok, ami miatt a kisboltok azt hiszik, hogy nincs szükségük marketingre
Átmenő forgalom elegendő?
Minden bolttulajdonos úgy véli, hogy a siker eléréséhez elegendő, ha az üzlethelyiséget gondosan választja ki, nagy forgalmú útvonalak mentén. A folyamatosan bezáró és csődbemenő kisboltok eseteiből is láthatjuk, hogy a potenciális vásárlók megléte még nem jelent valós forgalmat és bevételt. Ahhoz, hogy az emberek ne csak elhaladjanak a bolt előtt, szükség van valami pluszra, valami különlegesre, ami arra ösztönzi őket, hogy betérjenek vásárolni.
Környékbeliek = törzsvásárlók?
A környéken lakókra sem érdemes az üzleti stratégiát alapozni, ugyanis ha máshol meg tudják venni a termékeket olcsóbban, nagyobb választék mellett, akkor nem fogják a kisboltot választani a szupermarketekkel szemben.
A termék mindenkinek való!
A marketing kommunikáció esetében, ha valami mindenkinek szól, akkor igazából senkinek sem, hiszen egy túl általánosan megfogalmazott üzenet sosem ér célba. Egyes célcsoportokat külön kell megszólítani a kívánt hatás elérése érdekében.
Kiszolgáláson áll vagy bukik a dolog!
A kiszolgálás minősége, ami meghatározza a kisboltok sorsát. Ez az, amitől a vásárló különlegesek érezheti magát, és ami arra ösztönzi, hogy akár magasabb árak mellett is vissza-visszajárjon. A kisboltoknak a vásárlók kedvében kell járniuk bizonyos napi rutinokkal és plusz odafigyeléssel
A bolti imázs azonnal hat a vásárlóra. Fontos, hogy a legyen egy kidolgozott arculata és kisugárzása a kisboltoknak, ami a vásárlók számára is világos és érthető. Röviden összefoglalva, olyan környezetet kell teremteni, ahova jó bemenni, időt és pénzt költeni, ami barátságos és hívogató
Kereszt-marketing
A kisboltok kölcsönösen segíthetik egymás munkáját. A pozitív szájreklám, vagyis mások ajánlása egy óriási erővel bíró marketing eszköz. Nem szabad tehát ezt sem figyelmen kívül hagyni, hiszen mind a negatív, mind a pozitív hír villámgyorsan terjed
Honlap, blog üzemeltetése
Ha a kisbolt tulajdonosa választ egy kommunikációs csatornát, ahol folyamatosan üzen vásárlóidnak, érdekességeket, cikkeket gyűjt össze és tájékoztat, akkor a szakértelméről tesz tanúbizonyságot.
Kuponok használata
A multinacionális cégek sem véletlenül használják a kuponokat, hűségkártyákat előszeretettel. Ezek által ugyanis a vásárlók visszacsalogathatók, így könnyen kialakulhat egy olyan törzsvásárlói kör, akik biztosítják a bolt állandó bevételét.
Facebook, Google Adwords
Ezek azok a módszerek, amelyek megfelelő használat mellett meglepően olcsón és eredményesen alkalmazhatóak. Mindkettő esetében sebészi pontossággal célzott hirdetések írhatóak. Ebben az esetben nagyon fontos azonban a szakértelem, a nem megfelelően megírt hirdetések sosem fogják elérni a várt hatást!
E-mail adatbázis kialakítása
A kapcsolattartás és az apró személyes odafigyelés kiemelkedően fontos minden szolgáltatástípus esetében. Egy személyre szabott névnapi üdvözlet, egy jól megfogalmazott hírlevél, esetleg egy értesítés új áru érkezéséről meghatározhatja a vásárlók döntéseit és választását és a boltról kialakított véleményüket is.
Törzsvásárlói program
Ha egy bolt különleges figyelemben részesíti a törzsvásárlóit, vagyis valamilyen előnyhöz, pluszhoz juttatja őket, akkor szívesen fognak továbbra is ott vásárolni. Ez a jutalom nem csupán anyagi jellegű lehet, egy apró figyelmesség és egy kedves gesztus által is lenyűgöző eredményeket lehet elérni.
Klubtagság, rendezvények
Ebben az esetben is a kisboltok legfőbb előnyét, vagyis a személyességet kell felszínre hozni. Törekedni kell arra, hogy a kisbolt minél több vásárlóval alakítson ki személyes kapcsolatot, hogy ne csak egy, hanem a legjobb boltként tekintsenek rá.
Csomagok, termékkapcsolások
Egy kisbolt könnyen tud új értéket teremteni a vásárlói számára azáltal, hogy bizonyos termékeket együtt kínál. Ha kellő mértékben belelát vásárlói fejébe és olyan csomagokat kínál, amik megkönnyítik a vásárlás folyamatát, akkor a vásárlók elégedettsége javulni fog.
Webáruház üzemeltetése
Ebben a rohanó világban biztos, hogy elégedett vásárlókra tehet szert minden vállalkozás, ha egy jól működő webáruházat üzemeltet. Ez is nagyban hozzájárulhat a hosszú távú sikerekhez.
Eladáshelyi reklámok
A vásárlások többsége impulzusvásárlás, tehát a vásárlóra gyakorolt hatások szerepe igen jelentős. Bizonyos direkt eszközökkel, eladáshelyi reklámokkal jelentősen növelni lehet ezeknek a vásárlásoknak a számát.
Természetesen minden kisbolt esetében ezeknek bizonyos kombinációja és megfelelő sorrendű alkalmazása által lehet átütő sikereket elérni. Egy biztos, aki sikereket akar elérni, annak érdemes az eszköztárból választania!
Szilágyi Tímea kreatív szövegíró, marketing tanácsadó