Főként a milliárdos árbevételű nagyvállalatok hajtottak végre innovatív fejlesztéseket az elmúlt két évben, számukra a lépés eredményeként piacra került termékük vagy szolgáltatásuk azonnal megjelent a bevételi oldalon – derül ki a K&H innovációs indexéhez készült felmérésből, amelyben 300 millió forint éves árbevétel feletti magyarországi vállalkozások számoltak be az innovációkhoz való hozzáállásukról.
A megkérdezett vállalatok 43 százaléka hajtott végre az elmúlt két évben olyan innovációt, amelynek keretében új szolgáltatással vagy termékkel bővítette a kínálatát. A cégméret alaposan szétszórta a mezőnyt. A 10 milliárd forintot meghaladó vállalatok közül 100-ból 69-nél volt ilyen innovatív fejlesztés.
Az árbevétel csökkenésével az innovációs hajlandóság is mérséklődött:
- a 4-10 milliárd forintos forgalmú cégeknek már csak az 59 százalékánál,
- a 2-4 milliárd forintos cégek táborába tartozó vállalatok 49 százalékánál,
- a 1-2 milliárd forint árbevételű cégek 46 százalékánál került sor innovatív termék- vagy szolgáltatásfejlesztés az elmúlt két esztendőben,
- ez viszont a legkisebb, 300 millió és 1 milliárd forint közötti cégeknek csak a 38 százalékára volt igaz.
Mennyi lesz?
A felmérésben a vállalatok megbecsülték, hogy az innovációs lépésük milyen hatással lesz a bevételükre. A megkérdezett cégek 15 százaléka szerint az újdonság 20 százalékos árbevétel-növekedéshez segítheti a céget, 26 százalékuk 10-20 százalékos arányt prognosztizált, 23 százalékuk szerint pedig 10 százalék alatti részesedés jut az új terméknek vagy szolgáltatásnak. Sok vállalat azonban bizonytalan, 36 százalékuk nem tudott előrejelzést adni erre.
A kutatás eredményeiből egy érdekes kettősség is látható: Bár a nagyobb vállalatoknál nagyobb az esélye egy új termék bevezetésének, ám az ahhoz köthető bevétel aránya alacsonyabb lesz, mint a kisebb méretű vállalatoknál.