Hol tartanak a magyar cégek a digitalizációban?

A hazai kkv-szektor nagy része még épphogy csak belefogott a digitalizációba, bár minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart - derül ki a Digiméter 2020-as kutatási jelentéséből. Az adminisztrációs folyamatok terén egész jól állunk, de az értékesítés és marketing a legtöbb hazai cégnél még javarészt múlt századi eszközökkel folyik.

A Digiméter mintegy nyolcszáz hazai kkv körében végzett felmérésének célja egy reprezentatív index, a Digitális Versenyképességi Mutató létrehozása, illetve annak hosszú távú, folyamatos mérése és publikálása. Az idén augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság. Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze. Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Legjobban digitális pénzügyek terén állunk (61 pont), a leggyengébben az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.

Kell a megfelelő eszközök is

A tevékenységi körök szerint nézve a mezőnyt nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek vannak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33). A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10 százalékból is, amelynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig értékesít külföldre is.

“Nem mondjuk az eredményekre, hogy jók vagy rosszak, csak azt szeretnénk rögzíteni, most mi a helyzet, hogy erre alapozva mérni tudjuk a változásokat” - mondta el Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting szakmai vezetője, a Digiméter egyik kezdeményezője. “A digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá” - tette hozzá a szakember.

A cégmérettől is függ a digitalizáció 

Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy cég, várhatóan annál előrébb tart a digitalizációban - ami egyúttal azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég a digitalizációban, annál nagyobbra tud nőni! A 20 főnél nagyobb szervezetek átlagosan 48, míg az ennél kisebb cégek, mérettől függően, 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei vállalkozások majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.

“A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” - emelte ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.

“Az elemzésből rögtön kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer, vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” - mondta Ángyán Balázs, a Digimétert főtámogatóként segítő Számlázz.hu ügyvezetője.

A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a Digimeter.hu weboldalon lesznek elérhetőek az érdeklődőknek. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni a Digiméter indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést. A Digiméter idén nyár elején már felmérte egy egyszeri kutatásban a koronavírus rövid távú digitalizációs hatásait a hazai vállalkozásokra, amiből kiderült, milyen szervezeti és ügyfélkezelési kihívásokat okozott a kényszer-digitalizáció.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo