Hol tartanak a magyar cégek a digitalizációban?

A hazai kkv-szektor nagy része még épphogy csak belefogott a digitalizációba, bár minél nagyobb egy cég, annál előrébb tart - derül ki a Digiméter 2020-as kutatási jelentéséből. Az adminisztrációs folyamatok terén egész jól állunk, de az értékesítés és marketing a legtöbb hazai cégnél még javarészt múlt századi eszközökkel folyik.

A Digiméter mintegy nyolcszáz hazai kkv körében végzett felmérésének célja egy reprezentatív index, a Digitális Versenyképességi Mutató létrehozása, illetve annak hosszú távú, folyamatos mérése és publikálása. Az idén augusztus végén indult adatfelvétel során hat témakörben mérték fel a vállalkozások digitális képességeit: digitális jelenlét, digitális mindennapok, vállalkozásvezetés, értékesítés és marketing, digitális pénzügyek, illetve informatikai biztonság. Minden témakörben 100-100 pontot lehetett szerezni, a Digitális Versenyképességi Mutató ezek súlyozott értékei alapján állt össze. Eszerint a magyar kkv-k digitális versenyképességének szintje a hat terület átlagában jelenleg 40 pontra jött ki. Legjobban digitális pénzügyek terén állunk (61 pont), a leggyengébben az értékesítés és marketing digitalizációjában, mindössze 17 ponttal. Az átlagnál jobb értékeket kapott az informatikai biztonság (57), míg a többi kérdéskör eredményei az átlag körül alakultak.

Kell a megfelelő eszközök is

A tevékenységi körök szerint nézve a mezőnyt nem meglepő, hogy az infokommunikációs cégek vannak az élen (51), a legkisebb értékeket pedig az építőipar kapta (33). A digitálisan leginkább versenyképesnek bizonyult vállalkozás 91 pontot kapott, amivel kilóg még a felső 10 százalékból is, amelynek átlaga 69 pont lett. Az ebbe a csoportba tartozók 20 százalékánál van valamilyen online értékesítési csatorna, 15 százalékuk pedig értékesít külföldre is.

“Nem mondjuk az eredményekre, hogy jók vagy rosszak, csak azt szeretnénk rögzíteni, most mi a helyzet, hogy erre alapozva mérni tudjuk a változásokat” - mondta el Kis Ervin Egon, a Smart Commerce Consulting szakmai vezetője, a Digiméter egyik kezdeményezője. “A digitalizáció a 21. században az a gazdaságnak, ami a múlt században a motorizáció volt. A Digiméterrel abban szeretnénk a cégeknek segíteni, hogy könnyebben találják meg a hatékony fejlesztési irányokat. A járvány megmutatta, nem elég akarni a digitalizációt, megfelelő eszközök és tudás is kell hozzá” - tette hozzá a szakember.

A cégmérettől is függ a digitalizáció 

Jól látható az eredményekből, hogy minél nagyobb egy cég, várhatóan annál előrébb tart a digitalizációban - ami egyúttal azt is jelentheti, hogy minél előrébb tart egy cég a digitalizációban, annál nagyobbra tud nőni! A 20 főnél nagyobb szervezetek átlagosan 48, míg az ennél kisebb cégek, mérettől függően, 37-40 pontot szereztek. A budapesti és Pest megyei vállalkozások majdnem minden témakörben az élen vannak, az előnyük mégsem jelentős, ami jól mutatja, hogy a digitalizációhoz való hozzáférésnek jellemzően nem területi korlátai vannak.

“A koronavírus óta nagyon sokan gondolkodnak gyors webshop-indításban, ugyanakkor a megfelelő ügyfélélmény miatt nem érdemes elkapkodni a piacra lépést. Addig is van lehetőség a meglévő értékesítési csatornák, például a fizikai boltok online hirdetésére koncentrálni, vagy a beszerzési és egyéb folyamatokat fokozatosan digitalizálni, ez ugyanis elengedhetetlen az online sikerhez is” - emelte ki Pintér Róbert, a Reacty Digital kutatócég üzletfejlesztési vezetője.

“Az elemzésből rögtön kitűnik, hogy a cégek adminisztrációjával összefüggő területek teljesítettek jobban, aminek fő oka valószínűleg a fejlett piac. Ma már nehezen képzelhető el egy valamirevaló cég élete online számlázás, bankolás, könyvelési rendszer, vagy akár ERP nélkül, és ezen a téren erős a kínálat” - mondta Ángyán Balázs, a Digimétert főtámogatóként segítő Számlázz.hu ügyvezetője.

A kutatássorozat első általános felmérésének részletes eredményei a Digimeter.hu weboldalon lesznek elérhetőek az érdeklődőknek. Azok a kkv-k, amelyek szeretnék magukat hozzámérni a Digiméter indexhez és kideríteni, hogy ők maguk mely területen hogyan állnak, szintén a weboldalon tölthetik majd ki a kérdőívet és kaphatnak azonnali értékelést. A Digiméter idén nyár elején már felmérte egy egyszeri kutatásban a koronavírus rövid távú digitalizációs hatásait a hazai vállalkozásokra, amiből kiderült, milyen szervezeti és ügyfélkezelési kihívásokat okozott a kényszer-digitalizáció.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo