Nézzünk egy konkrét esetet, és tegyük fel, hogy nagyon fontos, határidős projekt fog csúszni amiatt, hogy a felelőse nem végezte el a feladatát. Mondjuk, mert nem értett egyet azzal, hogy ez az ő feladata lett volna, és ez csak a határidő napján derült ki. Vajon egy cégvezető mit tehet ilyen helyzetben? Egyvalamit biztosan nem: nem hagyhatja elúszni a projektet, nem hagyhat elúszni egy nagy lehetőséget, mert azon a cég sikere és fizetőképessége múlhat. Az övé a legnagyobb felelősség. Tapasztalataink alapján a cégvezetők többsége ilyen esetekben némi rossz érzés és bosszús tekintet után felgyűrt ingujjal, a homlokon sűrűsödő ráncokkal belevág a feladat elvégzésébe, és időt és energiát nem sajnálva befejezi a projektet. Nem nagyon van más lehetősége, mert pontosan ismeri annak jelentőségét, hogy mi történik, ha az ügyfél lesz elégedetlen. Majd egy hét múlva megismétlődik szinte ugyanez, szinte ugyanúgy...
Van-e más lehetőség? Ha az utolsó pillanatban talán nincs is, hosszú távon mindenképpen. Mit kell tennünk ahhoz, hogy olyan cégünk legyen, ahol az első számú vezető teljes idejében a stratégiával, a kulcsfontosságú partnerkapcsolatok kiépítésével, a cég hosszú távú stabilitásának építésével tud foglalkozni, azzal, ami valójában a feladata lenne? El lehet-e érni azt, hogy képzett vezetők tartsák a kezükben a teljes kontrollt, és a munkatársak hatékonyan termeljenek, és a cégben általános legyen a magas motiváltság, a lojalitás, a becsületesség?
A cél érdekében a legfontosabb, amit egy vezetőnek meg kell tennie, hogy megtanulja jól kontrollálni a folyamatokat és a munkatársakat. És meg kell tanítani a munkatársakat, hogy képesek legyenek maguk is kontrollt gyakorolni saját területük felett. (Ehhez megfelelő információs rendszerre is szükség van. Szakértőnk itt segít, hogy hogy építsünk ilyet magunknak.)
Totális kontroll: a totális kontrollal azok a felettesek élnek, akik kevésbé vagy egyáltalán nem bíznak meg a beosztottjaikban, ezért minden mozzanatot ellenőriznek. A totális kontroll a tekintélyelven alapuló vezetési stílushoz köthető, és nem egyeztethető össze a felelősség delegálásával, illetve a közös célmeghatározással
Eredménykontroll: kedvező a motivációra gyakorolt hatása. Hátránya, hogy a negatív irányú eltérések felismerése túl későn történik, és így nincs lehetőség a változtatásra, ezért e hiány kiküszöbölésére gyakran közbenső ellenőrzéseket kell beiktatni
Önkontroll: a beosztott maga ellenőrzi a munkája előrehaladását. Az ellenőrzést végző motiváltsága nagyon erős, és arra törekszik, hogy a célokat elérje. Negatív eltérések esetén a beosztott saját illetékességi körén belül módosító intézkedéseket vezet be. Hátránya, hogy ha az önkontrollt végző hatástalan ellenintézkedéseket tesz, akkor a késedelem miatt már általában a felettese sem tudja javítani az eredményt. Az önkontroll eredményét jelenteni kell a vezetőnek.
Külső kontroll: az ellenőrzést más személyek, főként a felettes végzi a vezetői feladatok részeként. A beosztottak demotiváltságának elkerülésére az ellenőrzés intenzitását és mikéntjét a már elvégzett feladatok határozzák meg. Megvalósítása általában eredménykontroll formájában, a köztes ellenőrzésekkel együtt, beszélgetés keretében történik.
Szúrópróbakontroll: a totális kontroll ellenkezője. Célja, hogy még az eredmények előterében kiderítsék, helyes-e a megvalósítás módja. Fontos a helyes módszer kiválasztása: ha a felettesnek nincsenek kételyei a beosztottak teljesítményét és viselkedését illetően, akkor a bizalom jeleként megbeszélések útján tájékozódik a folyamat állásáról, a várható sikerről és arról, hogy vannak-e, illetve várhatóak-e nehézségek.
Rendszerkontroll: részei a revízió és az időmeghatározás. Jellemzője, hogy a funkciók vagy a személyek ellenőrzése egységesen megadott mérce alapján történik. A motivációra, illetve a frusztrációra gyakorolt hatását tekintve a rendszerkontroll értéksemleges.
Forrás: Wikipédia
Emlékszünk a fenti sürgős és fontos projektre? Ki volt vagy kik voltak azok, akik nem kontrollálták a feladatot? Egyszer az azzal megbízott munkatárs, aki nem fejezte be, sőt talán el sem indította a feladatot, és természetesen a vezető, aki pedig csak elindította, de nem kísérte nyomon, hogy az le is záruljon. Természetesen nem kell mindenkinek ugyanannyi feladatot kontrollálnia, ez a feladatkörétől és a felelősségi körétől függ. Egy azonban biztos: a saját területét egy cégben mindenkinek kontrollálnia kell.
Ez így talán túl egyszerűnek tűnik, de a kontroll képessége sem születik az emberrel, hanem tanulás és gyakorlás útján elsajátítható. Természetesen sok más összetevő együttesen járul hozzá a cég eredményességének növeléséhez, de már ennek az egy eszköznek a használatba vételével hatalmas eredményeket lehet elérni a teljesítések területén.
Nagy Béla Comline Budapest Kft.