Sorozatunkban tisztázzuk az e-mail marketing terület alapjait, és közérthetővé tesszük azt annak érdekében, hogy a kis- és középvállalatok is sikerrel alkalmazhassák kampányaik során. A sorozat első részében körbejártuk, mikor milyen eszközzel érdemes támadni. Most lássuk, hogy milyen területeken eredményes különösen az e-mail marketing.
1. Az e-mail a marketing mix része
Amikor marketing kampányokat tervezünk, nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy az egyes eszközök hatnak egymásra. Ez akkor is így van, ha az egyik eszközt éppen egy értékesítési kampány részeként, míg egy másikat a cég imázsának megerősítésére használunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az egyes eszközöket integrálva kell használnunk: egységes arculatot, egységes üzeneteket közvetítsünk a felhasználók felé.
2. Nem mindegy, hogy milyen az adatbázisunk
Teljesen más célokra használható egy olyan adatbázis, amely a saját ügyfeleinkről tartalmaz információkat, mint egy olyan külső adatbázis, amely potenciális vásárlókról hordoz információt. Míg előbbi tökéletesen alkalmas egy reaktiváló, lojalitáserősítő kampány lebonyolítására, addig utóbbit használhatjuk például új ügyfelek szerzésére. (A legális adatbázis kezelés jogi hátteréről itt talál információt.)
3. Használjuk ki az e-mail előnyeit!
Az e-mailnek más marketingeszközökkel szemben számos előnye van, amikre érdemes építkezni a marketingkampányok tervezésekor. Ezek közül a legfontosabbak:
- Mérhetőség: Az e-mail marketing egyik nagy előnye, hogy digitális csatorna révén, egyértelműen mérhető. Nemcsak azt látjuk, hogy milyen egy adott levél megnyitási aránya, jellemzően mikor nézik meg az üzenetünket, de azt is láthatjuk, hogy az adott levélben melyik gombra, ajánlatra kattintanak a legtöbben, és hányan vásárolnak/iratkoznak fel/töltenek le valamit az e-mailünk hatására. Ennek köszönhetően például lehetőség van arra, hogy különböző marketingüzeneteket teszteljünk, és más csatornákon a hatékonyabb üzenettel jelenjünk meg. De a pontos mérhetőség a jövőbeni kampányok tervezésében is nagy segítséget jelent.
- Célozhatóság: Az e-mail marketing alapja a jól felépített adatbázis, amely felbecsülhetetlen értékkel bír. Ha az ügyfeleinktől, feliratkozóinktól az elérhetőségeiken felül bekérünk olyan plusz információkat, amelyek segíthetik az értékesítést (például demográfiai adatok, érdeklődési területek stb.), akkor az e-mail kampányokat nagyon pontosan tudjuk majd célozni. Egy példa: egy utazási iroda a városnézős, elsősorban kulturális programokra építő ajánlatát címezheti az idősebbeknek, míg a buliparadicsomokba szervezett útjait a fiatalabbaknak. Ha az ügyfeleiről még ezen felül azt is tudja, hogy korábban milyen utakon vettek részt, annak alapján még pontosabban, az utazni vágyók ízlésére, pénztárcájára szabott ajánlatokkal szólíthatja meg őket.
- Költséghatékonyság: Összehasonlítva más eszközökkel, az e-mail marketing egy rendkívül költséghatékony eszköz. A postai direkt marketing levélhez képest például körülbelül tizedannyiba kerül 1 fő elérése, hatékonyságban pedig nem marad el attól, sőt. Egy jó kampánnyal jellemzően 10-15%-os válaszadási arányt érhetünk el.
Reaktiválás: Az általános tapasztalat az, hogy a vásárlói életgörbén időben előre haladva csökken a vásárlói aktivitás. A vállalatok számára fontos cél, hogy ez ne így legyen: vagyis aki egyszer már vásárolt, vásároljon újra. Az e-mail kifejezetten alkalmas ennek a célnak a támogatására. A vásárlás után bizonyos időközönként küldhetünk reaktiváló e-maileket különböző üzenetekkel:
- Megkérdezhetjük, hogy a vásárlónak mik a tapasztalatai a termékünkkel kapcsolatban.
- A vásárolt termékhez kapcsolódó kiegészítő termékeket ajánlhatunk, akár személyre szabott kedvezményekkel.
- Felhívhatjuk a vásárló figyelmét a termékkel kapcsolatos teendőkre. Például egy kazán esetén az éves ellenőrzésre, egy utazás esetén az utasbiztosítás megkötésére stb.
- Megoszthatunk a vásárlókkal olyan tippeket és trükköket, amik az általuk vásárolt termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódnak.
- A feliratkozottak érdeklődési körének megfelelő kedvezményes ajánlatokat küldhetünk. Például ha egy könyvesbolt a legújabb sci-fi könyvet szeretné népszerűsíteni, érdemes egy eDM-et kiküldenie a műfaj rajongóinak.
- Különböző alkalmakkor speciális ajánlatokkal kereshetjük meg vásárlóinkat. A könyves példánál maradva, anyák napja alkalmából felhívhatjuk a figyelmet egy verseskötetre.
Dely Gábor MailEngine www.mailengine.hu