Ahogy ruházatban sem mindenki konfekció méret, úgy az előre gyártott, csomagolt, úgymond dobozos konzultánsi - tréneri szolgáltatások sem illenek az összes cégre. Sőt a ruházatban valójában sokkal kevesebben vannak azok, akikre tökéletesen illik a konfekció méret. Természetesen ezt a ruházati boltokban méretre igazítással vagy szabással oldják meg, valamint egyre nagyobb teret kap a méret utáni ing és öltönykészíttetés. Ennek elkerülhetetlen része az ügyfél méreteinek a lemérése, cserébe viszont az eredmény egy olyan öltöny vagy ruha, ami tökéletesen illeszkedik.
A cégre szabott szolgáltatások mögötti koncepció ennél jóval mélyebb, de a fenti hasonlat jól példázza azt, hogy miről van szó. Az elmúlt 16 évében több mint 1000 cégnek adtunk szolgáltatást és rengeteg siker és nyereség származott ezekből a szolgáltatásból, mind egyének mind pedig a cégek számára. Mindazonáltal sok olyan szolgáltatás is volt ezek között ahol sokkal látványosabb eredményeket is el tudtunk volna érni. Példa erre egy olyan cég ahol értékesítőket képeztünk, és az egyik képzés előtt az értékesítési vezető kért egy pár percet, hogy beszéljen az értékesítőkhöz. Ezután a következő 5 percben mindennek nevezte az értékesítőket csak szépnek meg okosnak nem. Nem szükséges részletezni, hogy habár nyilván az értékesítők további képzése is hasznos volt, az értékesítési vezető képzésében, illetve az ő konkrét hibáinak kijavításában jóval nagyobb tartalékok rejlettek. Igyekeztem egy elég egyszerű és kirívó példát találni, de a valóságban nem ilyen könnyű felfedezni azokat a gócokat a cégünkben, amik akár 10, 20 vagy akár 30%-os forgalomnövekedést okozhatnak, ha megtaláljuk és kezeljük(megoldjuk) őket.
Hogy miért van szükség ehhez egy külső tanácsadó szemére?
- A problémák néha nem ilyen egyszerűek és nem ennyire nyilvánvalóak. A háttérben olyan rejtőzködő okok húzódhatnak meg, mint a nem megfelelő szervezési struktúra, vagy a munkaterhelések nem megfelelő elosztása. Lehet, hogy funkciók hiányoznak, amire nem is gondol az, aki már megszokta a meglévő berendezkedést.
- Még ha egyszerűek is lennének a problémák: a saját cégünkben sokkal nehezebb észrevenni ezeket, mivel évek vagy évtizedek alatt hozzá szoktunk ezekhez és gyakran már beletörődtünk és egyetértettünk velük. Ezt az effektust írja le a mondás, miszerint: „Más szemében könnyebb a szálkát meglátni, mint sajátunkban a gerendát”.
- Nem csak a filmekben léteznek gonosz és rosszindulatú emberek. Őket könnyű felfedezni, kiszűrni a szervezetből, ha a rosszindulat aránylag alacsony intelligenciával párosul. Viszont rendkívül nehezen fedezhető fel, ha magas vagy nagyon magas intelligenciával rendelkező személynél, mivel ő pontosan tudja, hogy melyik helyzetben mit mondhat és, hogy hogyan leplezze a valódi szándékait. Társas érintkezésekben teljesen láthatatlanok a valódi szándékai, egy szakember viszont, aki kifejezetten erre koncentrál, az ilyen hátráltató munkatársak kiszűrésében is segíthet.
Kómár Zoltán Comline Budapest Kft.