Hiába a szakemberhiány, a fiatalok nem kellenek

Elhúzódó szakemberhiánnyal számolnak a cégek több területen, mégsem gondolkoznak fiatalításban egy friss kutatás eredményei szerint.

Kép:Flickr_nw10photography

Diplomás szakemberhiány, hiányos vállalati tervezés és a fiatalokkal szembeni fenntartások jellemzik a magyar munkaerőpiacot (már a versenyképességet fenyegeti a szakemberhiány), derül ki a HVG HR Center friss kutatásából. Emellett, a javuló tendencia ellenére itthon még mindig az átlagos munkanélküliség duplája jellemző a 25 év alattiakra. (A pályakezdők még sosem látták annyira negatívan a helyzetüket, mint tették azt a tavalyi év végén.)

A Macro-Talent  2015-2017 kutatás rávilágított, hogy a cégek különösen a műszaki-mérnöki területen számolnak elhúzódó szakemberhiánnyal, ugyanakkor érdemi fiatalításban a megkérdezett cégek nem gondolkodnak. A vállalatok alig egy tizede tervez lehetőséget biztosítani pályakezdők számára, hogy betöltsék a megüresedő pozíciókat. Ez jellemzően az egyetemről frissen kikerülő munkavállalókkal kapcsolatos félelmükből fakad, miszerint a fiatalok nem képesek megfelelően alkalmazkodni és helyt állni egy teljesen új feladatkörben, továbbá kétharmaduk kiemelte, hogy a képzések során jóval nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyakorlati ismeretek átadására. „A vállalatvezetők jelentősnek érzik a távolságot a frissdiplomás fiatalok tudása és a rájuk váró feladatok elvégzéséhez szükséges ismeretek között” – fejtette ki Kóthay Péter a HVG HR Center operatív vezetője.

Kreatívak, de türelmetlenek a pályakezdők
A munkához való hozzáállás a legnagyobb gyengéje a mai fiataloknak a munkáltatók szerint. A pályakezdők kreatívak és gyorsan alkalmazkodnak, de felületesek, már egészen eltérő stílusban kommunikálnak, mint idősebb kollégáik, ez pedig néha nehezíti az együttműködést.
A felmérésből világossá válik, melyek azok a készségek és személyes tulajdonságok, amelyeket a vállalatok képviselői rendre hiányolnak a frissdiplomásokból. A cégvezetők elsősorban a beilleszkedés és az önálló munkavégzés készségét, illetve a szakmai elhivatottságot és a munkához való hozzáállást említik fájó pontként, és a diplomás munkaerővel kapcsolatban legalább annyira minőségi, mint mennyiségi problémáról beszélnek.

Tavaly szeptemberben, a Nestlé Európában 200 cég csatlakozásával útjára indította az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért partnerprogramot, több mint 100 000 munkalehetőséget teremtve ezzel a 30 év alatti fiataloknak 2016-ig. „Magyarországon tíz felelős vállalat és szakmai szervezet csatlakozott a kezdeményezéshez, akik nem csak elkötelezték magukat a fiatalok munkaerő-piaci helyzetének javítása mellett, hanem a kérdésben egységes elveket képviselve hívták kerekasztal beszélgetésre a téma összes érintettjét. Az így létrehozott Összefogás célja, hogy a lehető leghatékonyabban segítse a fiatalok elhelyezkedését és szakmai fejlődését”– hangsúlyozza Jean Grunenwald, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo