Hiába a szakemberhiány, a fiatalok nem kellenek

Elhúzódó szakemberhiánnyal számolnak a cégek több területen, mégsem gondolkoznak fiatalításban egy friss kutatás eredményei szerint.

Kép:Flickr_nw10photography

Diplomás szakemberhiány, hiányos vállalati tervezés és a fiatalokkal szembeni fenntartások jellemzik a magyar munkaerőpiacot (már a versenyképességet fenyegeti a szakemberhiány), derül ki a HVG HR Center friss kutatásából. Emellett, a javuló tendencia ellenére itthon még mindig az átlagos munkanélküliség duplája jellemző a 25 év alattiakra. (A pályakezdők még sosem látták annyira negatívan a helyzetüket, mint tették azt a tavalyi év végén.)

A Macro-Talent  2015-2017 kutatás rávilágított, hogy a cégek különösen a műszaki-mérnöki területen számolnak elhúzódó szakemberhiánnyal, ugyanakkor érdemi fiatalításban a megkérdezett cégek nem gondolkodnak. A vállalatok alig egy tizede tervez lehetőséget biztosítani pályakezdők számára, hogy betöltsék a megüresedő pozíciókat. Ez jellemzően az egyetemről frissen kikerülő munkavállalókkal kapcsolatos félelmükből fakad, miszerint a fiatalok nem képesek megfelelően alkalmazkodni és helyt állni egy teljesen új feladatkörben, továbbá kétharmaduk kiemelte, hogy a képzések során jóval nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a gyakorlati ismeretek átadására. „A vállalatvezetők jelentősnek érzik a távolságot a frissdiplomás fiatalok tudása és a rájuk váró feladatok elvégzéséhez szükséges ismeretek között” – fejtette ki Kóthay Péter a HVG HR Center operatív vezetője.

Kreatívak, de türelmetlenek a pályakezdők
A munkához való hozzáállás a legnagyobb gyengéje a mai fiataloknak a munkáltatók szerint. A pályakezdők kreatívak és gyorsan alkalmazkodnak, de felületesek, már egészen eltérő stílusban kommunikálnak, mint idősebb kollégáik, ez pedig néha nehezíti az együttműködést.
A felmérésből világossá válik, melyek azok a készségek és személyes tulajdonságok, amelyeket a vállalatok képviselői rendre hiányolnak a frissdiplomásokból. A cégvezetők elsősorban a beilleszkedés és az önálló munkavégzés készségét, illetve a szakmai elhivatottságot és a munkához való hozzáállást említik fájó pontként, és a diplomás munkaerővel kapcsolatban legalább annyira minőségi, mint mennyiségi problémáról beszélnek.

Tavaly szeptemberben, a Nestlé Európában 200 cég csatlakozásával útjára indította az Összefogás a Fiatalok Foglalkoztatásáért partnerprogramot, több mint 100 000 munkalehetőséget teremtve ezzel a 30 év alatti fiataloknak 2016-ig. „Magyarországon tíz felelős vállalat és szakmai szervezet csatlakozott a kezdeményezéshez, akik nem csak elkötelezték magukat a fiatalok munkaerő-piaci helyzetének javítása mellett, hanem a kérdésben egységes elveket képviselve hívták kerekasztal beszélgetésre a téma összes érintettjét. Az így létrehozott Összefogás célja, hogy a lehető leghatékonyabban segítse a fiatalok elhelyezkedését és szakmai fejlődését”– hangsúlyozza Jean Grunenwald, a Nestlé Hungária Kft. ügyvezető igazgatója.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo