Akik háztartás helyett multit vezetnek

Nők, akik nehéz helyzetben lévő vállalatokat vettek át radikálisan átalakuló szektorokban. A példákból is egyértelmű, nincs női vagy férfi ágazat.

Elmossa az árrésstopot a recesszió?
Mekkora sebeket ejt rajtunk Donald Trump vámháborúja?

Online Klasszis Klub élőben Jaksity Györggyel!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Indra Nooyi (58) elnök-vezérigazgató, PepsiCo

Az indiai-amerikai Nooyi 2006-ban lett a Pepsi elnöke. Egyes chipsekben jelentősen mérsékelte a telített zsírokat, megvette a Gatorade élelmiszercéget, és termékeiben csökkentette a kalóriát, társadalmi nyomásra pedig beszüntette azoknak a cikkeknek a reklámozását, amelyek nem felelnek meg a 12 év alatti gyerekek étrendjének. 2011 óta 25 százalékkal emelte a K+F-büdzsét. 2013-ban a világ legjobban fogyó új italai és ételei közül kilencet a PepsiCo adott, köztük a Starbucks jeges kávéját. Az elmúlt három évben bevezetett termékek a forgalom 9 százalékáért felelnek. „Épp amikor kineveznek középvezetővé, a gyerekeidnek szükségük lesz rád, mert kamaszodnak. A férjed is ekkor válik tinivé, neki is szüksége lesz rád. Aztán a szüleidnek is, mert öregszenek” – merengett Nooyi. Az ő megoldása: befogta a közvetlen munkatársait, hogy segítsenek a családi ügyek intézésében. Amíg ő külföldön volt, a titkárnője hagyta jóvá például telefonon, hogy a lánya nintendózhat, ha kész a házi feladat.

A nő legyen nő, akkor is, ha vezető
Az elfogadottság hiánya állhat a hátterében annak, hogy sokszor a nők vezetőként férfiasnak tartott attitűddel igyekeznek működni. Azt gondolják, ezzel lesznek hiteles vezetők. Bár a női vezetők elfogadásának hivatalosan már nem kéne témának lennie, „lélekben” még messze vagyunk ettől, még a nők esetében is. Egy közvélemény-kutatás szerint a munkavállalók nagy része – még a nők sem – szeretne maga fölé női vezetőt. Ez különösen annak fényében furcsa, hogy a vágyott vezető tulajdonságait firtató kérdésre a válaszadók egyértelműen nőiesnek tekintett tulajdonságokat soroltak.
Marissa Mayer (39) vezérigazgató, Yahoo

1999-ben lett a Google első női mérnöke, 2012 júliusa óta a Yahoo első embere, megmentője. A Szilícium-völgy „főköltekezőjének” is titulálták, mert rengeteg pénzt invesztált 41 cég megvásárlásába (például 1,1 milliárdért szerezte meg a Tumblrt). A szervezeti hibákat demokratikus alapokon küszöböli ki: az alkalmazottak vetik fel a problémákat, s ha bármelyik 50 szavazatot kap, az online minőségmenedzsment rögtön kivizsgálja. Bevezette az alkalmazottak pontozását, de ezzel bemerevedett a munkavégzés: a tehetségesebbek többé nem akarták elhagyni projektjeiket, nehogy rosszabb minősítést kapjanak egy új területen. Betiltotta a távmunkát (ezért sokan kritizálták), meghosszabbította a női alkalmazottak szülési szabadságát, és bónuszt ítélt meg azoknak, akik gyereket vállalnak. Ő maga viszont két héttel a szülés után visszatért posztjára, és berendezett egy gyerekszobát a vezérigazgatói iroda mellett. „Sosem használtam ki a női mivoltomat” – mondta Mayer, aki szerint a munkavállaló neme nem tényező a Szilícium-völgyben.

Kép:PP archív

Meg Whitman (58) Elnök-vezérigazgató, Hewlett Packard

A HP volt az első cég a Fortune 20-as listáján, amelyet hölgy, Carly Fiorina irányított, s ő tette a világ legnagyobb PC-gyártójává a vállalatot, miután összeolvasztotta a Compaqkal. A Harvardot és Princetont végzett Whitman is tapasztalt vezető: az eBay növekedését menedzselte ’98-tól, 2011 elején lett az HP igazgatótanácsának tagja, majd az év szeptemberében kinevezték az akkor nehéz helyzetben lévő cég vezetőjévé. Úgy döntött, többet költ K+F-re, és végül – bár elődje így tervezte – nem vált meg a PC-gyártástól sem, inkább külön cégbe szervezte a szolgáltatási ágazatot. Vállalta, hogy három éven át jelképes egydolláros éves fizetésért dolgozik, 2014-ben viszont 1,5 millió dollárt keresett. A Bloomberg hírügynökség a leginkább alulteljesítő vezérigazgatónak kiáltotta ki Whitmant 2013-ban.

Mary Barra (53) Vezérigazgató, General Motors

Tizennyolc éves kora óta dolgozik a GM-nél, ahol végigjárta a ranglétrát, s történelmet írt azzal, hogy 2014 januárjában az első női vezetője lett egy nagy amerikai autógyárnak. Vezetése első évében 84-szer kellett bejelenteni termékvisszahívást halált is okozó biztonsági hibák miatt. 30 millió jármű bánta és tetemes bevétel. Azon dolgozik, hogy átalakítsa a GM vállalati kultúráját.

Nagyvállalatok női kézben

Mondelēz International          Irene Rosenfeld (61) elnök-vezérigazgató

Lockheed Martin        Marillyn Hewson (60) elnök-vezérigazgató

Dupont           Ellen Kullman (58) elnök-vezérigazgató

Xerox  Ursula Burns (55) elnök-vezérigazgató

Intel    Renée James (50) elnök

IBM    Virginia/Ginni Rometty (57) vezérigazgató

J. P. Morgan Chase Asset Management        Mary Erdoes (47) vezérigazgató

Chanel Maureen Chiquet (51) vezérigazgató

Google            Ruth Porat (57)          pénzügyi vezérigazgató-helyettes

Oracle Safra Catz (52) társelnök és pénzügyi igazgató

Microsoft        Amy Hood (43) pénzügyi igazgató

Cisco   Kelly Kramer (46) pénzügyi igazgató

Facebook        Sheryl Sandberg (46) ügyvezető igazgató

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo