Január folyamán számos adminisztrációs határidőt kell betartania mind a munkavállalóknak, mind pedig a munkaadóknak a bérszámfejtéshez kapcsolódóan. Szinte minden hétre jut egy-egy újabb nyomtatvány, amit ki kell osztani, ki kell töltetni és vissza kell juttatni, méghozzá ha lehet, minél hamarabb, hogy a januári bérek kifizetésekor már minden munkavállaló fizetésében érvényesíteni lehessen a megfelelő kedvezményeket, beállítani a cafeteria juttatásokat és elindítani a 2016. évi adóelszámolást – hívta fel a figyelmet Pentz Edina, az RSM Hungary bérszámfejtési vezetője, akinek segítségével most bemutatjuk a három legfontosabb tennivalót ebben a hónapban.
Nyilatkozatok az adókedvezményekhez
A minimálbér- és garantált bérminimum-emeléssel együtt járó adminisztrációs feladatokon kívül is bőven akad tennivaló az év első hónapjában. A munkavállalóknak most kell eldönteniük, hogy milyen kedvezményeket kívánnak igénybe venni, ehhez nyilatkozniuk kell többek között:
- a családi kedvezményről,
- az első házasok kedvezményéről,
- a személyi kedvezményekről
- és a gyerekek után járó pótszabadságokról.
a tavalyi adóelszámolások elkészítése
Míg a munkavállalók januári feladata, hogy a kedvezményekre jogosító nyilatkozataikat időben és helyesen kitöltsék és visszajuttassák munkáltatójuknak, addig a munkaadók felelőssége, hogy a 2016 évre vonatkozó adóelszámolásokat átadják január 31-ig alkalmazottaiknak.
A 2016. évben szerzett jövedelem bevallása a 2017. január 1-től hatályos változások alapján az alábbi módokon történhet:
- Munkáltatói adómegállapítás, amelyről a lentiekben írunk
- Bevallási tervezet (NAV)
- Magánszemély által elkészített bevallás (16SZJA)
Amennyiben a munkavállaló úgy dönt, hogy adóbevallásának elkészítésével a munkáltatót bízza meg, ilyen tartamú nyilatkozatot kell kitöltenie. A munkavállalók nyilatkozatainak adattartalmáról a munkáltatóknak a január havi bevallásban adatot kell szolgáltatni a NAV felé. A munkáltatói adómegállapításhoz bizonyos igazolások eredeti változata is szükséges. A munkavállalónak az adóköteles társadalombiztosítási (táppénz), családtámogatási ellátás (TGYÁS, GYED),önkéntes tartalékos katonai szolgálatot teljesítők illetményéről, a foglalkozás elősegítéséről és a munkanélküliek ellátásáról szóló törvény alapján folyósított ellátás címén szerzett bevételéről szóló eredeti igazolásokat kell ehhez munkáltatójának átadnia. A kapott igazolások alapján a munkáltató 2017. április 30-áig állapítja meg az éves adóalapot és az adót, amelyről igazolást ad a munkavállalónak.