Ha ingyen van, sikerül határidőre végezni

Az elmúlt évek statisztikái alapján a cégek csupán 2/3-a szokta a határidőig beadni a mérlegeket, röviddel a határidő lejárta után alakul ki a 90%-os beadási hajlandóság. Idén ez a trend megváltozhat.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Bár a határidő idén is május 31-edike, a korábbi évekhez képest már most lényegesen több cég adta be az éves mérlegét. A tavalyi, hasonló időszakkal összevetve 25%-kal több a beadott mérlegek száma – derül ki a ceginfo.hu online adatbázisából. 2010-től 2013-ig folyamatosan nőtt a határidőt betartó cégek száma (69,8%-ról 77,8%-ra), ellenben a következő két évben ez jelentősen visszaesett (62,1 illetve 64,8 százalékra). Viszont az utóbbi két évben volt a legmagasabb arányú a határidőt maximum egy hónappal túllépők száma, így június 30-ig a cégek 91,7%-a tett eleget a kötelezettségének – ez körülbelül 440.000 vállalkozást jelent.

Idén úgy tűnik, még kevesebb cég fog kicsúszni a határidőből. Míg a korábbi évek során a jelen időszakig (azaz a 17. hétig) átlagosan 32.000 cég nyújtotta be a mérlegét, addig idén már 42.000 cég fölött jár a számlálója. Amennyiben a trend folytatódik, minden eddiginél korábban elérhetővé válnak a mérlegek feldolgozott adatai.

A számviteli szabályok változása a mérleg- és eredménykimutatás szerkezetét is érinti!

Ez évtől ingyen van

A megélénkült mérlegbeadási tendencia oka lehet, hogy az Országgyűlés tavaly év végén a 2015. évi CXCIV. törvény elfogadásával 2016. január 1-jétől megszüntette a számviteli beszámoló közzétételéért fizetendő díjfizetési kötelezettséget. Azaz ingyenessé vált a mérlegadatok benyújtása, ezzel is csökkentek a cégek anyagi terhei. Más előnnyel is jár ez az új trend: a könyvelők számára is nagy segítség, hogy a munkaterhük egyenletesebbé válhat - korábban a cégek 2/3-a határidő környéki két hétben nyújtotta csak be a bevallását.

Aki május 31-ig nem küldi be, és nem teszi közzé elektronikusan beszámolóját, azt az adóhatóság 15 napon belül felszólítja a közzétételi kötelezettség teljesítésére. 15 napon belül a NAV hivatalból naponta köteles ellenőrizni és összevetni a közzététel állapotát. A mulasztók számára az adatfeldolgozástól függően fogja kiküldeni a felszólításokat a maximum 500 ezer forintig terjedő pénzbírsággal. A NAV a pénzbírság mellett felszólítja a vállalkozást, hogy 30 napon belül pótolja a hiányosságát, s tegye közzé a beszámolóját. Amennyiben ez nem történik meg, akkor a 31. napon a rendszer már jelzi, hogy a következő felszólítást is ki kell küldeni a mulasztó adózónak. Ekkor a hatóság már 1 millió forintig terjedő bírságot is kiszabhat. A második felszólításban a bírság mellett újabb 60 napot biztosítanak a beszámoló beadására. Amennyiben ez is eredménytelenül telik el, vagyis továbbra sem kerül közzétételre a beszámoló, akkor hivatalból törlik a társaság adószámát.

Így lehet megszépíteni a pénzügyi valóságot
Azt már többen tudják, hogy a faktoring javítja a cég likviditását, fokozza a működési biztonságát, versenyképesebbé teszi a vállalkozást, megkönnyíti a kinnlevőségek behajtását, egyszerűbbé teszi az exportpiacokra lépést. Azt viszont már kevesen ismerik, hogy egy speciális típusa hatékonyan használható mérlegtisztításra a negyedik negyedévben, illetve a céges eladósodottság mértékének technikai csökkentésére az év során bármikor.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo