Gyakornokkal dolgozni? Gondolja át még egyszer...

Itt a nyár, rengeteg diák igyekszik egy kis pénzt vagy szakmai gyakorlatot szerezni valamely cégnél. A válságban megszorult vállalkozások is örülnek az olcsó ideiglenes munkaerőnek, ám jobban végiggondolva nem mindig jó ötlet pár hónapra felvenni valakit.

Egy gyakornokot nem lehet magára hagyni a feladattal
Kép:Regus

A nyár az ideiglenes munkaerő alkalmazásának ideje, rengeteg vállalkozás számára tűnik jó ötletnek, hogy ingyen vagy nagyon olcsón jusson egy extra alkalmazotthoz, vagy akár egy új állandó munkatárshoz, ha az "alapanyag" megfelelő. A legtöbb vállalat azonban, aki csak erőforrásként tekint a gyakornokokra, nem rendelkezik elegendő idővel és alkalmazottal, hogy valódi tréninget tudjon nyújtani a felvett diáknak.

Márpedig a szakmai gyakorlat elsősorban tréning a fiatalok számára, nem pedig olcsó munkaerő a cégeknek. Ennek megfelelően csak olyan cégeknek szabadna felajánlani ilyen programokat, akik valóban tudnak is valamit nyújtani a diák munkakedvéért cserébe. Ha az alábbi öt indok legalább egyike fennáll, inkább felejtse el, hogy diákokkal pótolja a lyukakat, amíg a beosztottai nyaralnak.

Nincs rá ideje

Betanítani és mentorálni egy gyakornokot idő- és energiaigényes feladat. (De fontos szerepe van a szervezetben!) A diákok egy része még sosem dolgozott a valós életben, így olyan, Ön számára egyértelmű feladatokat is meg kell tanítani nekik, mint hogy hogyan írjanak meg egy hivatalos e-mailt. Még ha a cégéhez közelálló területen folytat tanulmányokat a gyakornoka, akkor is számítson olyan kérdésekre, ami egy gyakorlott profi számára már egyértelmű. Készüljön fel arra is, hogy a gyakornok munkáját sokkal szigorúbban kell ellenőriznie, mint egy átlagos alkalmazottét. Az egyik legnagyobb hiba, amit cégek elkövetnek, hogy nincs elég idejük a gyakornokkal foglalkozni.

A legnagyobb cégek rendelkeznek külön gyakornoki programmal, melyet szakavatott felügyelő ellenőriz. Ha valóban komolyan szeretne gyakornokot foglalkoztatni, állítson fel jól meghatározott célokat és értékelési rendszert, amelynek segítségével összehasonlíthatja a teljesítményüket. Ám ezek is olyan feladatok, amelyeket nem érdemes egy kezdő beosztottra bíznia, így a gyakornok foglalkoztatása akkor is rabolja az Ön idejét, ha valójában nem Ön foglalkozik vele nap, mint nap.

Sosem fogja felvenni a gyakornokot

A gyakornokok foglalkoztatása egyben egyfajta felvételi stratégiát is jelez a cég részéről. Ha egy cégnek esze ágában sincs új, fiatal alkalmazottakat felvenni, felesleges szakmai gyakorlatot hirdetnie. A rövid ideig foglalkoztatott diákok - akik egy része nem is akar valójában a cégnél dolgozni - megtérülési mutatója ugyanis rettentő rossz. A Netflix például nem csinál titkot abból, hogy meg tud fizetni nagy tudású senior fejlesztőket, így aztán nincs is szakmai gyakorlat nála, hiszen nem akarnak kezdő fiatalokat a soraikban látni, de még csak az imázsukat sem kell fényezni a kezdő fejlesztők körében.

Csak részmunkaidős dolgozóra van szüksége

Ne vegyen fel gyakornokot csak azért, mert jól jön néhány dolgos kéz heti néhány alkalommal. Ha valójában nem akar segíteni a szakmai fejlődésben a fiataloknak és nem látja a lehetőséget abban, hogy kezdő, de hatalmas tehetségekre bukkanjon, akiket egy életre a cég lojális alkalmazottjává tehet, inkább válasszon más megoldást. Hogy se a munkaadó, se a gyakornok ne érezze magát kényelmetlenül, a diák szakmájába vágó munkát kellene biztosítani a számára, ráadásul megfelelő felügyelet mellett. Ha valóban szakmai tudást szeretne átadni, a munkaidő legfeljebb 25 százalékára kellene a gyakornokot a pult mögé állítani vagy egy raktárba küldeni pakolni, a többi időben hasznos információkat kellene a fejébe tömni.

Szabályozná a szakmai gyakorlatot Brüsszel
Az ifjúsági garancia létrehozásához kapcsolódóan, minden tagállam számára azonos ajánlásokkal emelné a szakmai gyakorlatok színvonalát az Európai Bizottság. Lefektetnék például, hogy csak írásos gyakornoki szerződéssel lehessen gyakornokot alkalmazni, amelynek oktatási, képzési, fejlődési kitételeket is kellene tartalmaznia, valamint a munkafeltételeket is meg kellene határoznia.
Az alkalmazottak nem alkalmasak mentorkodásra

Bár a vállalatok hajlamosak elsiklani efelett az "apróság" felett, a gyakornokokkal igenis foglalkoznia kell valakinek, mégpedig olyan dolgozónak, akinek a szakmai, menedzsment és kommunikációs képességei is megvannak a feladathoz, no meg képes tanítani és irányítani is a diákokat. Ha a menedzsment képtelen a helyén kezelni a szakmai gyakorlatot, nem lesz képes arra sem, hogy értelmet adjon neki. Márpedig nem minden vállalat képes ilyen munkatársak felmutatására. Nézzenek magukba a kollégákkal, mennyire érdekli Önöket, hogy bábáskodjanak egy diák első szakmai lépéseinél.

Ha volt már kellemetlen élménye egy gyakornokkal, ne feltétlenül bennük keresse a hibát. Lehet, hogy csak azért volt lusta és kedvetlen, mert Ön nem adott neki elég feladatot/élményt/tudást ahhoz, hogy érdekelt legyen a munkavégzésben. A gyakornokok nem fogják a dolgozóit helyettesíteni, sőt rengeteg eligazításra lesz szükségük, akár lépésről lépésre, ahhoz, hogy később megfelelő munkaerővé váljanak.

A cikk az alábbi írás alapján készült

Véleményvezér

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban

Románia is lehagyott minket a várható élettartam statisztikákban 

80 felett már nincs sok esélyünk.
A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben

A francia elnök szerint a kis nemzeti vállalatok versenyképtelenek a nagy globális cégekkel szemben 

A francia elnök keményen beszólt az európai gazdaságpolitikának.
Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága

Az osztogató-fosztogató állam nagyon drága 

A kormány tavalyi, többször módosított hiánycélja sem teljesült.
Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják

Jobbról és balról is immár Magyar Péter nemiségét firtatják 

Lassan mulatságba fullad a magyar elit kommunikációs vergődése.
Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben

Minimum nettó 800 ezer forintos fizetés a Lidlben 

Nem álom, valóság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo