2018-tól már minden kapcsolt vállalkozásnak az új transzferárrendelet alapján kell elkészítenie a transzferár-nyilvántartását. Bár az új jogszabály számos változást tartalmaz a formai és tartalmi követelmények esetében, az elkészítés határideje azonban nem változott a korábbi évekhez képest – hívja fel a figyelmet az RSM blogjában Kiss Helga.
A transzferár-dokumentációt a tárgyévi társasági adóbevallással (TAO) egyidejűleg, de legkésőbb a TAO-bevallás benyújtásának az időpontjáig el kell készíteni. A naptári évvel egyező üzleti éves adózók esetében ez a határidő 2019. május 31.Fontos, hogy a május 31. végső határidő, amennyiben a vállalkozás ennél korábban nyújtja be a TAO-bevallását, akkor a transzferár-nyilvántartásnak is korábban kell elkészülnie. Ebben az esetben pedig az adóhatóság már május utolsó napját megelőzően is kérheti a transzferár-dokumentációt egy ellenőrzés során.
Kötelező a többszintű transzferár-dokumentáció
A közelgő határidő mellett figyelembe kell venni azt is, hogy a 2018-as adóévtől minden kapcsolt vállalat számára már kötelező az új, többszintű nyilvántartási forma alkalmazása, amelynek minimálisan a fődokumentumból (Master file) és helyi dokumentumból (Local file) kell állnia. A transzferár-nyilvántartás harmadik eleme a CbC (országonkénti) jelentés, amely jelenleg csak a 750 millió eurós konszolidált árbevételt elérő cégcsoportba tartozó hazai vállalatokat érinti. A cégcsoport árbevételi adatait az adatszolgáltatási pénzügyi évet megelőző pénzügyi évre vonatkozóan kell vizsgálni.-
A transzferár-nyilvántartások tartalma kötött, új elemekkel bővült
A továbbiakban az NGM-rendeletben szabályozott fődokumentum és helyi dokumentum elkészítésével kapcsolatos feladatokra koncentrálunk.
Az új dokumentációs rendelet nemcsak a többszintű nyilvántartás vezetését írta elő, hanem a
A helyi dokumentumot minden helyi tagvállalatra külön-külön el kell készíteni. Tartalmát tekintve a helyi dokumentum hasonlít a korábbi transzferárrendelet szerint elkészített önálló transzferár-nyilvántartáshoz. Azonban ennek a dokumentumnak már számos olyan további elemet is tartalmaznia kell, amely korábban nem képezte a nyilvántartási kötelezettség részét. Ilyen elem például a menedzsment felépítésének és a pontos döntési és jelentéstételi folyamatoknak a részletes ismertetése. A helyi dokumentum elkészítése minden esetben a helyi tagvállalat feladata.
A legfontosabb változás a korábbi évekhez képest, hogy 2018-tól az elkülönült fődokumentum is kötelező eleme a nyilvántartási kötelezettségnek. A dokumentumnak a teljes cégcsoportról kell átfogó képet nyújtania. Összetettsége, illetve átfogó jellege miatt jellemzően ezt a dokumentumot a központi vagy a konszolidációt készítő vállalat állítja össze. Ugyanakkor az anyavállalat országában irányadó transzferár-szabályozás (annak hiánya) vagy az ár/érték arány vizsgálata függvényében az is előfordulhat, hogy ez mégis a magyar tagvállalat feladata lesz, melyet az adózó – hasonlóan a helyi dokumentum elkészítéséhez – a magyar transzferár szolgáltatója segítségével tud hatékonyan megoldani. Ekkor kiemelten fontos, hogy a Master file elkészítéséhez szükséges információ rendelkezésre álljon.