A középtávú fogyasztóvédelmi politika végrehajtásához szükséges kormányhatározat három területen ír elő kormányzati intézkedéseket, így fejlesztik a fogyasztóvédelem állami intézményrendszerét, fenntartják a békéltető testületeket, és új alapokra helyezik a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó civil szervezetekkel való együttműködést. (Bevált a hétvégi telefonos fogyasztóvédelmi ügyfélszolgálat, továbbra is jelentős igény mutatkozik arra, hogy a fogyasztóvédelmi hatóság munkaidőn túl is elérhető legyen.)
A tárca kiemeli, hogy az Európai Unió jelenlegi fogyasztóvédelmi politikai stratégiája általános célként fogalmazza meg, hogy az unióban a polgár akárhol vásárol, biztos lehessen benne, hogy egyformán hatékony védelemben részesül. Ennek megfelelően Magyarországon is olyan fogyasztóvédelmi politikát kellett alkotni, amely az ország polgárainak egyformán magas szintű védelmet biztosít bármilyen termék megvásárlása vagy szolgáltatás igénybe vétele esetén. Ennek eléréséhez az NGM szerint szükség van a hazai fogyasztóvédelmi politikai szemléletváltásra: a fogyasztót magabiztossá kell tenni, hogy saját ügyeit kellő felelősségtudattal tudja kezelni, emellett a speciálisan védendő fogyasztók (gyermekek, fiatalkorúak, idősek, fogyatékossággal élők) helyzetét hatványozottan kell erősíteni.
A közlemény szerint az új fogyasztóvédelmi politikában meghatározott legfontosabb feladatok: a határozott állami fellépés és szerepvállalás erős, jól működő állami fogyasztóvédelmi hatósággal, az arányos és következetes szankcionálási gyakorlat bevezetése a fogyasztóvédelmi hatóság eljárásai során, a fogyasztói közérzet javítása érdekében a mainál erősebb, tudatosabb fogyasztói magatartás elősegítése, a békéltető testületek alternatív vitarendezésben betöltött szerepének biztosítása, valamint a célkitűzések megvalósítása érdekében együttműködés a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó civil szervezetekkel. (Több hazai árut, a jogszabályok szigorítását és ugyanolyan minőségű terméket akarunk, mint a nyugat-európai társaink.)