A világon elsőként, 2015-ben vezette be az Észt Köztársaság az elektronikus állampolgárság (e-illetőség) intézményét, amit bármelyik észt nagykövetségen/konzulátuson személyes megjelenés, fotózás, ujjlenyomat adás és 50 euró befizetése után bárki igényelhet. A maximum egy hónapos átfutási időt igénylő procedúra végén a magánszemély kap egy intelligens, azonosításra alkalmas kártyát, amely dokumentumok hitelességének igazolására és digitális aláírására is alkalmas. A kártya segítségével a hét minden napján, 24 órában intézhető számos ügy, például mintegy félóra alatt céget alapíthatunk Észtországban odautazás nélkül, illetve beadható az adóbevallás, a mérlegbeszámoló és banki utalásokat kezdeményezhetünk; ha egyszer már személyesen azonosítottuk magunkat a számlavezető banknál.
Információk szerint több magyar vállalkozás is számba vette az észt lehetőséget adótervezés szempontjából, azonban a Baker Tilly Hungária szakértője óvatosságra int. „Hiába alapítunk céget Észtországban, ha a tevékenységet Magyarországon végezzük, a magyar társasági adó (TAO) alanyai (is) leszünk. De elegendő ehhez az is, ha az üzletvezetés helye Magyarországon van, sőt, ha csak a döntéseket hozzuk itt, még ha a tevékenységet ott is végeznénk” – hívja fel a figyelmet Bagi Márta, Baker Tilly Hungária partnere.
A TAO mellett az alacsonyabb észt áfa (20%) lehet vonzó, ha végfelhasználóknak nyújtunk szolgáltatást. Azonban ügyelni kell arra, hogy 2015-től bizonyos (távközlési-, műsor-, és elektronikus) szolgáltatások esetén az igénybe vevő lakóhelye szerinti áfát kell alkalmazni.
Adóalanyoknak (cégeknek) nyújtott szolgáltatások esetén (pl. IT-szolgáltatások) a teljesítés helye az igénybe vevő székhelye. Tehát célszerű lenne az ilyen szolgáltatásokat Észtországból nyújtani Magyarországra (és más EU-s országba), hiszen így áfa nélkül lehetne számlázni. Azonban a 282/2011/EU rendelet alapján ez sem ilyen egyértelmű: a székhely ugyanis a gazdasági tevékenység végzésének az a helye, ahol a központi ügyvezetés helye van. „Nem elegendő tehát egy postai cím, még a létesítő okiratban rögzített székhely cím sem, ha ott nem történik semmi, nem ott működik az ügyvezetés, nem ott hozzák a stratégiai döntéseket” – magyarázza a szakértő.
Azonban, ha valaki egyébként is észt céget kíván alapítani, akkor nagyon hasznos lehetőség az e-állampolgárság, hiszen ennek segítségével az adminisztráció és a költségek jelentősen lecsökkennek, az ügyintézés jóval gyorsabbá válik. Emellett az ottani adószabályok szerint nem kell a 20%-os TAO-t megfizetni mindaddig, amíg nincs osztalékkivét, tőkecsökkentés, részvény visszavásárlás, stb., azaz jövedelemkivonás a cégből. Ez esetben is csak a kivont részre eső TAO válik esedékessé.
Ugyanakkor fontos tudni, hogy ez a kártya belépésre nem jogosít Észtországba, nem ad állampolgárságot, nem jogosít ott tartózkodásra és nem ad észt adóilletőséget.