Elveszettnek hitt adóforintjaikat is visszakaphatják a cégek egy jogszabályváltozásnak köszönhetően

Egészen idáig a magyar jogszabályok nem ismerték el a behajthatatlan követelésekre eső adóalap csökkentését. Az eladóknak ezért olyan termékek vagy szolgáltatások után is be kell fizetniük az áfát, amit a vevőjük soha nem térített meg. A helyzet több uniós országban is hasonló volt, amire az Európai Bíróság (EUB) először az úgynevezett Enzo Di Maura ügy során adott egyértelmű állásfoglalást: a tagállamoknak vissza kell adniuk az áfát, ha egy teljesített ügylet ellenértéke véglegesen behajthatatlanná válik. A cégeknek azonban számos feltételnek meg kell felelniük, ha élni akarnak az új lehetőséggel – hívták fel rá a figyelmet az EY szakemberei a cég legutóbbi, adójogi konferenciáján.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az Országgyűlés elfogadta a kormány javaslatát, amivel 2020 január elsejétől megkísérel harmonizálni egy, az uniós joggyakorlat és a hazai szabályok közötti eltérést. Ennek eredményeként a magyar vállalatoknak is lehetősége lesz behajtani a korábban elveszettnek hitt követeléseikre eső áfát.

„A törvénymódosítás hatására a hazai cégek visszaigényelhetik azokat az akár milliós összegű adóforintjaikat is, amikről már évekkel ezelőtt lemondtak. Ezzel a lehetőséggel minden vállalatnak érdemes élnie. Fontos azonban, hogy a társaságok tudatában legyenek - a jogalkotó számos feltételhez köti a fizetést, amire fel kell készülniük" – emelte ki dr. Bajusz Dániel, a Vámosi-Nagy Ernst & Young Ügyvédi Iroda adójogásza.

Kép: SXC

Az új áfatörvény fogalmat alkotott a behajthatatlan követelésre, aminek lényeges eleme, hogy szinte bizonyosnak kell lennie, hogy a vevő nem bírható megfizetésre. Meghatározta továbbá az adóalap-csökkentés feltételeit, amelyek között például szerepel, hogy a követelés legalább egy éve lejárt, az ellenérték más módon nem térült meg és a felek egymástól függetlenek.

„Mindenképpen jó hír a hazai cégeknek, hogy a jogalkotó felismerte, hogy az Európai Bíróság utóbbi években a behajthatatlan követelések kapcsán hozott következetes döntései miatt a szabályok módosításra van szükség. Az új áfatörvény ugyanakkor nem teljesen konform az uniós joggyakorlattal" – hívta fel rá a figyelmet Dr. Séra Gergely, az iroda szakembere.

Séra Gergely szerint az EUB gyakorlatából például nem következik, hogy a nem független társaságok követeléseit – minden további feltétel nélkül – ki lehetne zárni. A jövőben ezért érdemes rendszeresen konzultálni olyan felkészült adójogászokkal, akiknek széles rálátásuk van a bírósági gyakorlatra, hiszen ők a jelenlegi jogszabályokon felüli lehetőségeket is adhatnak a vállalkozásoknak.

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo