Sok vállalkozó hivatkozik a kiszámíthatatlan piaci folyamatokra, a múltban kitűzött célok gyors elavulására, megvalósíthatatlanságára. Ennek ellenére fontos, hogy minden vállalkozásnak legyen saját jövőképe. Persze formálisan üzleti tervet sok pályázathoz, finanszírozási ügylethez kell készíteni, ezeket azonban sokan hajlamosak félvállról véve „letudni”, pedig ennél többször van szó. Mi, a Széchenyi Tőkealap-kezelőnél azt tapasztaljuk, hogy a legtöbb vállalkozásnál igen komoly problémát okoz, ha ezt nem pusztán papíron kell ”legyártani”, hanem részleteiben, ok-okozati összefüggésben be kell mutatni egy olyan pályát, amit amúgy a cég vállalhatónak tart – figyelmeztetett a Széchenyi Tőkalap-kezelő Zrt. blogbejegyzése.
Kell, hogy legyen egy legalább 5 éves üzleti terv, benne a fejlesztési és finanszírozási tervekkel, a humánerőforrásra vonatkozó elképzelésekkel, és a termékek gyártását és piacra juttatását övező jogi, vagy akár szabadalmi dokumentációval. Ehhez a hazai vállalkozástámogatói intézmények már sokféle szolgáltatással tudnak segítségként felsorakozni. A Széchenyi Tőkealap-kezelő Zrt. például nem csak tőkebefektető, hanem komplex vállalkozásfinanszírozási szemlélete miatt egyéb források bevonását is megvizsgálja.
Ezért is fontos, hogy mit mondhatunk és mit nem, egy befektetőnek!
A szakképzett munkaerő folyamatos utánpótlásának biztosítása, a financiális kihívások kezelése, a partnerekkel való gördülékeny kapcsolattartás során a bizalom felépítése, mind nehezen számszerűsíthető tulajdonságok. Ám mégis ezek azok a képességek, amelyek versenyelőnyt biztosítanak, és azt a kicsi pluszt adják, amivel az ember elnyer, vagy nem nyer el olykor milliárdos megbízásokat. Ezekhez nemzetközi gyakorlat, magas szintű nyelvismeret, korábbi vállalatoknál szerzett tapasztalatok, és jó elemzői, rendszerezői képesség is kell.
Van, akiben mindez intuitíve megvan, vannak született menedzserek, ám ez annyira ritka, hogy nem szabad erre apellálni, túlbecsülni képességeinket. Ráadásul ezeknek a képességeknek a megléte nemcsak megbízások elnyerésében, hanem a kockázati tőke bevonásához is elengedhetetlen. Az első döntési pont, hogy meg legyen a befektető arról győződve, hogy az a tulajdonos vagy menedzser, akivel üzleti kapcsolatba akar lépni, az számára megbízható partner, és lát-e benne annyi spirituszt, hogy ő egy fejlődőképes vállalatot vezessen.