Életmódváltás a kommunikációban

Ahogy hajszolt, stresszes életünkben sokszor szinte luxusnak számít az egészséges életmódnak időt és energiát szentelni, így tűnik a kkv-k működésben „luxusnak” az ügyfelekkel és a munkatársakkal való kommunikáció minőségének tudatos fejlesztése, az erre szánt pénz és figyelem -, annak ellenére, hogy ennek a hanyagságnak hosszútávú, akár végzetes hatása feltehetőleg mindenki előtt nyilvánvaló.

Kép:sxc

Ha egy vállalkozást képletesen az emberi testhez hasonlítunk, a kommunikáció bármely üzleti működés szív- és keringési rendszere lehetne. Ha „diagnózist” állítanánk, a leggyakoribb betegségek között találjuk a következőket:

Vérszegénység és vérrögök. Az információ nem áramlik megfelelően a rendszerben, így fontos „tápanyagok” nem jutnak el azokhoz a „sejtekhez”, akiknek szüksége lenne rá... Például, a következő szállítmány időpontjáról a raktárosok mit sem tudnak, így a beparkolt kamion rendszeresen váratlan meglepetést okoz.

Magas vérnyomás. A kommunikációs tudatosság hiányának következményeként negatív reakciók, türelmetlenség, hibáztatás, pletyka... A vásárló például elégedetlenkedik, az eladó pedig ösztönös reakcióként védekezik-visszatámad.

Szívritmus-zavar. Tervezetlenség, stratégiai kommunikáció helyett ad hoc jellegű információ-kiáramlás. Mondjuk, mivel épp kedvezőnek tűnik egy reklámfelületen való megjelenés, „ne szalasszuk el az alkalmat”, függetlenül attól, célközönségünkhöz szól-e az adott médium.

Szívgyengeség. A munkatársakat és az ügyfeleket is valójában „tárgyaknak” kezeljük, eszköznek a saját célok elérésében, számokként kalkulálunk velük. Például, miért is biztosítana egy futárcég az alvállalkozó futároknak ügyfélszolgálati képzést, amikor a bevétel a feladótól származik...

Ne személyeskedjünk!
A feedback vagy visszacsatolás során más személyekkel tudatják a viselkedésmódjukkal, munkastílusukkal kapcsolatos érzéseket és észrevételeket.A visszajelzés legfontosabb szabálya, hogy kerülje a személyeskedést. A megfigyelhető magatartásra kell reagálnia, nem a személy önértékelésére, értékére. Ha a visszajelzés támpontot jelent, hogy az érintett hogyan változtasson viselkedésén, jó úton járunk. Konkrét tanácsokat, hogy hogyan adjunk építő visszajelzést, itt olvashat.
Sajnos, a kardio-vaszkuláris problémákra, akárcsak az emberi szervezet esetében, a vállalkozói szervezet számára sincs egyetlen hatékony recept vagy pirula, amely megoldást jelentene. Gyógyulást kizárólag az életmódváltástól várhatunk.

Itt is életmódváltás kell

És mint ahogy létezik néhány mozgástípus és táplálkozási alapszabály, amely az egészséges életmód alapja, ugyanígy a vezetői és szervezeti kommunikáció fejlesztésére irányuló „edzésben” is létezik néhány kiemelt terület, melyekkel mindenképp fontos foglalkozni, még ha egyébként jelentős egyedi eltérések adódnak is.

Az alap - mint a fitnesz termekben a kardio-gépek használata -, a vérkeringés fejlesztése: a megfelelő mennyiségű és minőségű információ biztosítása és folyamatos, egyenletes áramoltatása a kommunikációs csatornák ésszerűen, tervezetten működő hálózatában.

Ahhoz, hogy az információ mint „tápanyag” valóban célba érjen és felhasználható legyen, a vörösvértestek számára oxigéndús – vagyis udvarias, tisztelet teli, méltányoló közegre – van szükség. A „sejtek” (mind a közeliek, mint a munkatársak, mind a távolabbiak, mint az ügyfelek) tehát csak akkor tudják hasznosítani a szervezet működését biztosító éltető információt, ha a szállítóközeg egészséges érzelmi intelligenciával működik.

Ha nem vagyunk hajlandók érzékelni és nem vagyunk képesek megérteni az adott helyzet résztvevőinek nézőpontjait, érzéseit, szükségleteit, a negatív érzések toxikus anyagok formájában tárolódnak és mérgezik a szerveket, szöveteket. A nem hasznosult erőforrások pedig pazarló módon kiürülnek a rendszerből.

Egy olyan dolgozó például, aki nem érzi, hogy munkáját és személyét megfelelően elismerik és méltányolják, kapacitásának, figyelmének és gondosságának csak töredékrészét teszi bele a vállalkozás energia-körforgásába. Viszont például a konkrétumokat megnevező köszönöm és bocsánat - vitaminokként hatnak a működésre.

Az asszertív kommunikáció elemei a fehérvérsejtek funkcióját töltik be, gyakorlata a szervezet immunrendszerének tekinthető, amely segít abban, hogy úgy álljunk ki érdekeinkért, úgy húzzuk meg határainkat, hogy közben a többiekét és tiszteletben tartjuk és győztes-győztes megoldásokra törekszünk.

A céget vezetők kommunikációs képességei tehát alapvetően határozzák meg a szervezet kultúráját (egészségét vagy betegségét), így döntő módon járulnak hozzá a vállalat „láthatatlan vagyonának” építéséhez vagy rombolásához. Ezek a képességek pedig a sikeres és egészséges működés érdekében karbantartást és fejlesztést igényelnek.

Jó edzést kívánok!

Porpáczy Éva a Business Coach Kft. stratégiai partnere www.businesscoach.hu

Véleményvezér

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint?

Mikor van karácsony Orbán Viktor szerint? 

Az ortodox karácsony januárban van, a nyugati keresztény pedig decemberben.
Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya

Egy ország jólétének alapja, hogy van-e egy erős jómódú középosztálya 

Hiányoznak az alapfeltételei egy jóléti Magyarországnak.
Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik

Hadházy Ákos olyan gyerekintézményt talált, ahol luxusban fürdenek a kicsik 

Az állam kiegyensúlyozó szerepe felborult.
Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból

Több ezer szíriai menekült indult haza Törökországból 

A szírek hazavágynak.
Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos

Újabb bicskanyitogató esetre lelt Hadházy Ákos 

A nagy fideszes trükk.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo