A rátermettek számára stabil egzisztenciát garantáló értékesítő szakmát még mindig számtalan előítélet övezi. Ezek egyike az ”ezt bárki elkezdheti és meg tudja csinálni” gyakori sztereotípiája. Rengetegen úgy állnak az értékesítéshez, mint egyfajta kényszerpályához vagy épp az utolsó mentsvárhoz, arra az esetre, ha már minden kötél szakad és nincs más lehetőség. ”Elég sokan gondolják úgy, hogy útkeresőben lévő pályakezdőként vagy épp a nyugdíj előtt néhány évvel, jobb híján még megpróbálnak értékesítővé válni. Ez a jól kommunikáló emberek egyik gyakori csapdája és főként olyan cégek számlájára írható, amelyek szinte kritérium nélkül veszik fel az embereket értékesítőnek” - magyarázza Andor László, az Értékesítők Szövetségének elnöke, utalva rá, hogy még nem minden cég választja ki munkatársait alaposan. Pedig a terület a cég élete szempontjából is kulcsfontosságú, hiszen a vállalat sikere áll vagy bukik rajta. Hiába zakatol teljes fordulatszámon a gyártás és a termelés, mindez nem sokat használ, ha nincs, aki értékesítse a termékeket. -írta együttműködő partnerünk, a Monster.hu.
Ez nem a dumagépek terepe
A talpraesettség és a briliáns kommunikációs készség viszont önmagában nem garancia arra, hogy valaki sikeres értékesítővé tudjon válni - ráadásul a jelölt veleszületett adottságai is rengeteget nyomnak a latba. Sőt, az eddigi, számszerűsíthető értékesítési eredmények, a már meglévő, kiváló referenciák, a számottevő tapasztalat is, kiváltképp a válság óta - de az is, hogy az értékesítő a hideg hívásokban is profi legyen. ”Az édeskevés a sikerhez, hogy valaki mindenkit lehengerel a beszédkészségével és rámenősen képviseli az adott szolgáltatást vagy terméket, és ha kidobják az ajtón, visszamegy akár az ablakon. A ”tukmálós” típusú értékesítési technikák felett amúgy is eljárt már az idő. Egy valóban rátermett értékesítő elsősorban az igényfelmérést helyezi előtérbe, amikor tárgyal az ügyfelével és inkább arra igyekszik felhívni a figyelmet, milyen folyamatokat könnyíthet meg az adott termék.”
Habár az értékesítői szakma korántsem való mindenkinek - Andor László tapasztalatai szerint 10 emberből legfeljebb 1 az, aki valóban ”erre született”, további 4-5 számára tisztességesen elsajátítható, míg a többiek már kevésbé esélyesek a sikerre - a szakma legjobbjai folyamatosan nyitottak és elkötelezettek a továbbképzések iránt is. Mindemellett a bizalomgerjesztő külső, az üzleties megjelenés, a türelem, az emberszeretet is elengedhetetlen az értékesítő hatékonysághoz. Aki viszont egocentrikus, kevésbé szociális típus, nem szereti másokkal tölteni az idejét vagy egyáltalán nincs felkészülve a gyors változásokra és a nem várt helyzetekre - például az előző nap még szívélyes és együttműködő, míg másnapra egy, a sales-es által nem ismert háttérkörülmény miatt hirtelen távolságtartóvá vagy elutasítóvá váló ügyfélre - abból aligha lesz jó kedvvel dolgozó, sikeres értékesítő. Ugyanez érvényes a kudarcokat, az elutasításokat, a hullámvölgyeket nehezen tűrőkre vagy a szakmát valami miatt ”rangon alulinak” tartókra.