Egy százalék: hirtelen felindulásból

A személyes érintettség és a lojalitás meghatározó tényezők az szja 1% felajánlásakor – derült ki egy tavaly év végi nagymintás, reprezentatív kutatásból. Az adózók egyre jobban ügyelnek erre, ám az is világosan látszik, hogy több százezren még mindig nem rendelkeznek az egy százalékról.

Kép: SXC

A 20-39 éves korosztály képviselői inkább hajlamosak a bevallásuk készítése idején hirtelen dönteni arról, melyik civilszervezetnek adják az 1%-ot, míg az idősebbek kevésbé változtatnak kialakult gyakorlatukon és kitartóan, akár éveken át ugyanazt az alapítványt vagy egyesületet részesítik támogatásban. „Meghatározó szerepet játszik a döntésnél a személyes érintettség, azaz, hogy a támogatott civilszervezet tevékenységéből a felajánló közvetlenül profitáljon” - emelte ki az egyik legfontosabb motivációs okot Miha Tamás, a felmérését készítő Human Dialog ügyvezetője.

Információ hiányában nem ajánlják fel

A válaszadók csaknem fele fel tudott idézni civil 1%-os reklámot a tavaly tavaszi időszakból és többségük úgy véli, döntésére hatottak a nonprofitok kampányai. A sikerben kulcskérdés persze a megfelelő médiahasználat, a célcsoport kiválasztása, az időzítés és sokat segít, ha a kreatív is hatásos.

Az adófelajánlással nem élők válaszai szerint a civil 1%-ról rendelkezők közel 60%-os arányán sokat javíthatna az informálás és a figyelemkeltés, melynek következményeként akár jelentősen is növekedhetnének a nonprofit szervezetek szja 1%-ból származó forrásai. Az adóbevallást online kitöltők és a középkorúak eleve hajlamosabbak gondot fordítani a civileknek adható 1%-ról történő rendelkezésre, és még mindig százezres nagyságrendű az érvénytelen felajánlás. Itt olvashat arról, mit szoktak a leggyakrabban elrontani az adóbevallásoknál!

A civil 1% magyar találmány

Az adó bizonyos %-ának felajánlása a civilek javára magyar találmány, de az elmúlt évtizedben a régió számos más országában átvették a módszert. A tapasztalatok összevetéséből kiderül, a lengyel (47%), az olasz (60%) és a szlovák (55%) adófizetők is a magyarokéhoz (50-60%) hasonló arányban élnek a civilek támogatásának ezen eszközével.

A felajánlók táborának bővülése fontos faktor, a szám pedig évről évre emelkedik, 2015-ben lépte át az első alkalommal a 2 millió fős határt. Az 1% értékére a civilek számára egyéb tényezők is hatnak, ilyen például az szja kulcsok csökkentésének a trendje, ami 2017-ben ismét érzékelhetően befolyásolhatja az 1%-os eredmények alakulását – hívja fel a figyelmet az adócsökkentések hatására Miha Tamás.

Kinek adjuk?
  • Olyan szervezetnek adjon 1 százalékot, melynek ismeri működését, céljaival egyetért, és megfelel a törvényi előírásoknak. A regisztrált szervezetek listáját itt találja!
  • Kizárt szervezeteknek semmiképp se adjon! A kizárt szervezetek listáját itt találja!
  • Ha nem találkozott még civil szervezettel, mely elnyerte volna bizalmát, akkor keressen egy új szervezetet! Ha eddig nem tette meg, akkor sincs még késő: nézzen utána az interneten! Nézze meg a weboldalát!
  • Megtalálta? Kérjen tőle tájékoztatást, hogy mire gyűjtenek, és kérdezze meg, mire költötték az eddigi 1 százalékos bevételüket!
  • Válasszon etikus adománygyűjtőt: az atlathatosag.eu weboldalon szereplő szervezetek aláírták az Etikai Kódexet, és vállalták, hogy minél átláthatóbbá teszik a működésüket, többek között a saját weboldalukon is ismertetik, mire gyűjtenek, valamint gazdálkodási és egyéb dokumentumokat is megjelenítenek.
  • Kérjen visszajelzést 1 százalékos adományáról: mind a civil szervezeteknek, mind pedig az adományozóknak hasznos, ha információt adhat és kaphat egy-egy cél eléréséről. A civil szervezet nem ismerheti meg az ön adatait, de ön tájékozódhat.
  • Ne csak 1 százalékot adjon, hanem adományozzon is, vagy vegyen részt a szervezet munkájában, ismerje meg közelebbről a tevékenységét: önkénteskedjen! Különféle módokon egész évben adományozhat: bankkártyás fizetéssel, telefonon, csekken, átutalással.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo