A hangalapú keresés a világban meghaladta a 20%-ot
Egyre többen vannak, akik nem írják be a kereső ablakába a keresési kifejezést, hanem a mikrofon ikont lenyomva, mondják, amit keresnek. Ez magyarul is működik, a mobilomon megjelenik írásban, kifogástalanul, ékezetekkel együtt az, amit mondtam, amire kíváncsi vagyok, sőt, a találatokhoz a helyadatokat is használja. Bemondok egy filmcímet, erre azt is kiadja, hogy hozzám hol van a legközelebbi mozi és mikor adják.
2016-ban világviszonylatban nézve, a mobiltelefonon történő lekérdezések, keresések 20%-a volt már szóbeli hangkeresés, a szám azóta is növekszik. (forrás: Sundar Pichai Google)De változnak más szokások is, amit marketingesként figyelembe kell venni.
Sokak fejében a web egyfajta óriási könyvtárként, vagy katalógusként él, amiben meg lehet találni azt, amire éppen szükségünk van. Ez azok számára különösen kézenfekvő, akik az offline világban, a könyvtárak, újságok rendszerében szocializálódtak. Lássuk be, szinte mindenki 25 év felett.
A web konstans jelenidővé vált
Az eltárolt tudások felkeresése mellett a hangsúly egyre jobban az itt és most használható információk felé tolódik el, ez lesz az az érték, amit marketingesként használni kell. Visszatérve a fenti filmes példára: a film tartalmát, a színészek eddigi pályáját is megtalálhatom a filmre keresésekor, ám a legértékesebb info nekem az, hogy itt és most hol megy. Így akár azonnal tudjak rá jegyet venni.
A gyorsaság fő szempont lett
Azt mondják, aki nem tud azonnal és releváns választ adni a megnövekedett kérdésáradatra, az lemarad. Ha képileg akarom ábrázolni, a keresések mennyisége az időben nem lineálisan, hanem exponenciálisan nő.
A jelent a felhasználók közvetlenül és leggyakrabban a social alkalmazásokban élik meg, a chat-ek, bejelentkezések, értékelések, fotómegosztások, útvonaltervezések, wishlistek, vagy akár élő videó formájában. Ez egyben értékes és önmagát gerjesztő tartalommá is vált a felhasználóknak.
Túl a kulcsszavakon
A keresőmarketinget a hazai cégek, márkák legtöbbje a kulcsszavakkal, a lekérdezési formákkal azonosítja és arra akar valamiféle univerzális választ adni. A keresésé azonban személyfüggővé vált, így a válaszok relevanciája is személyhez kötődhet - és ezt kell kihasználni egy sikeres márkának, egy sikeres webes tartalomnak. Nem arról van szó, hogy a keresőt személy szerint ismerni kell, de ha a vágyait, az adott keresési helyzetben a profiljához kapott megfelelő üzenetet látja, azzal kaphat egy olyan keresési élményt, amivel közelebb jutott hozzánk.
Tartalommarketingesként ez elég nagy paradigmaváltás
Ha a márka hangját, üzenetét kell kialakítani és működtetni, akkor nem pusztán a képi és a szövegi világ összehangolásáról van szó, és "frappáns kis cikkekről" - ennél a dolog már sokkalta összetettebb. Térben, időben és személyre szabva kell összehangolt kommunikációt folytatni.
Ennek nyomán vajon mi várható a közeljövőben?
Mivel a hangalapú válaszok is terjednek a hangalapú lekérdezésekre, vagyis az emberek visszatérnek az élőszóra, mert a kezükben tartott technika meg fogja érteni, (Google Assistant), így a közeljövő nagy kihívása a hangalapú keresési hirdetés, illetve a weboldalak szövegének hang formában való hozzáférése lesz. Ez pedig jól struktúrált, tiszta és releváns marketingkommunikációt tesz szükségessé. Olyan szövegeket, amik írásban is és szóban is jól hangzanak, illetve segítik azt, hogy a kereső emberből vevő legyen.
Szerző: